Skyllbergs bruks logistik 1886 (Historiskt material)

av Kjell Aghult, Friday, February 22, 2019, 14:45 (1862 dagar sedan)

En hembygdsbok visar följande flöden:
a) Malm Klacka-Lerbergs gruvor > Skogaholms hytta.
Fora till Nora (Rim!), tåg Nora-Åsbro (NEJ/KHJ/SJ/HMMJ). Båt via Tisaren m m till Skogaholm.
Dessa gruvor nedlades 1932 och hyttan 1925.

b) Råjärn Skogaholm > Rönneshytta smedja.
Båt m m åter till Åsbro, sedan tåg (HMMJ) till Rönneshytta.
Smedjan lades ned 1920.

c) Smidesjärn Rönneshytta > Skyllbergs valsverk.
Tåg HMMJ och ASLJ med omlastning i Lerbäck.
Valsverket lades ned 1933.

d) Valsgods Skyllberg > Kårberg (Till tråd, spik m m).
Tåg ASLJ, Kårberg ännu kvar.

Artikelförfattare en Erik Lindvall: Fadern Oscar var tc vid ASLJ 1907-1939.

Skyllbergs bruks logistik (II)

av Kjell Aghult, Saturday, February 23, 2019, 09:49 (1861 dagar sedan) @ Kjell Aghult

... c) Smidesjärn Rönneshytta > Skyllbergs valsverk.
Tåg HMMJ och ASLJ med omlastning i Lerbäck...

Det smalspåriga parallellspåret Rönneshytta-Lerbäck anlades kanske just av detta skäl 1915 (I vart fall bitvis synligt från normalspåret).

På, säg, 1920-talet fick spåret ny roll: Skyllbergs bruks sågverk i Rönneshytta efterträtt smedjan.
Brukets s k skogsbana österut från Lerbäck successivt förlängts och man körde "systemtåg"
därifrån till Rh: ASLJ ena fasta lokjobb. Systemet ersattes av ett skogsbilvägsnät i början av 1950-talet.

Rönneshyttasågen (med t o m egen lokomotor) nedlades 1966. Skyllbergs bruk då delats och skogsrörelsen sålts till Hasselfors bruk. Sågningen flyttats dit.

Rh fick dock bli kvar som SJ vagnslastpunkt till 1974. SJ då tröttnat på de de sporadiska
"vedlasterna": För vilka tid måste invägas i arbetsschemat för den s k Åsbroväxlingen (Å
med fast utlastning av telefonstolpar från dåvarande Televerkets impregneringscentral;
tids nog privatiserad).

Skyllberg (III), Rönneshyttalokomotorn

av Kjell Aghult, Sunday, February 24, 2019, 10:53 (1860 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Enligt gamla sydnärkesjärnvägare skall lokomotorn ha varit normalspårig och haft eget skjul på sågverksområdet. Av beskrivningarna att döma någon typ av "Bjurströmmare".
Den lär ha funnits kvar till sågverkets nedläggning ca 1966. Smalspårsväxlingen, på sin tid, skötts med "systemtågsloken".

Jag kan dock inte hitta lokomotorn i några listor: Sågverket var en annan affärsgren vid bruket än ASLJ. Gissningsvis andra- eller tredjehandsköp. Vem vet mera?

Skyllberg (III), Rönneshyttalokomotorn

av Anders Svensson, Sunday, February 24, 2019, 11:23 (1860 dagar sedan) @ Kjell Aghult

SJK Småbaneavdelnings bok [i]Industrilok i Närke[/i] (1980) vet besked: Det fanns två lok från Sala Maskinfabrik, 104/1935 resp 112/1935, på Rönneshytta Ångsågs normalspår. Båda skrotades ca 1970, även om trafikering av spåret upphörde 1966. Bilder på båda loken finns i boken. //Anders

Skyllberg (III), Rönneshyttalokomotorn

av Ola Almquist, Sunday, February 24, 2019, 11:25 (1860 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Enligt gamla sydnärkesjärnvägare skall lokomotorn ha varit normalspårig och haft eget skjul på sågverksområdet. Av beskrivningarna att döma någon typ av "Bjurströmmare".
Den lär ha funnits kvar till sågverkets nedläggning ca 1966. Smalspårsväxlingen, på sin tid, skötts med "systemtågsloken".

Jag kan dock inte hitta lokomotorn i några listor: Sågverket var en annan affärsgren vid bruket än ASLJ. Gissningsvis andra- eller tredjehandsköp. Vem vet mera?

Sågverket hade två lok tillverkade av Sala Maskinfabriks AB, 104/1935 och 112/1935. Se även boken om loktillverkningen därstädes (vilken jag inte har med mig just nu). Båda uppges ha skrotats 1969. Jag har för mig att det ena användes internt i brädgården eller något sådant. En bild där de andra, hyttförsedda, loket skymtar finns i en artikel i Nerikes Allehanda i samband med nedläggningen.

M.v.h.
Ola

Skyllberg (III), Rönneshyttalokomotorn

av Ola Almquist, Monday, February 25, 2019, 01:02 (1860 dagar sedan) @ Ola Almquist

Enligt gamla sydnärkesjärnvägare skall lokomotorn ha varit normalspårig och haft eget skjul på sågverksområdet. Av beskrivningarna att döma någon typ av "Bjurströmmare".
Den lär ha funnits kvar till sågverkets nedläggning ca 1966. Smalspårsväxlingen, på sin tid, skötts med "systemtågsloken".

Jag kan dock inte hitta lokomotorn i några listor: Sågverket var en annan affärsgren vid bruket än ASLJ. Gissningsvis andra- eller tredjehandsköp. Vem vet mera?


Sågverket hade två lok tillverkade av Sala Maskinfabriks AB, 104/1935 och 112/1935. Se även boken om loktillverkningen därstädes (vilken jag inte har med mig just nu). Båda uppges ha skrotats 1969. Jag har för mig att det ena användes internt i brädgården eller något sådant. En bild där de andra, hyttförsedda, loket skymtar finns i en artikel i Nerikes Allehanda i samband med nedläggningen.

Jag mindes fel. Det var i Örebro-Kuriren 1967. Bilderna finns här och här.

M.v.h.
Ola

Skyllberg (III), Rönneshyttalokomotorn

av Peter Johansson, Wednesday, February 27, 2019, 16:50 (1857 dagar sedan) @ Ola Almquist

Intressant sammanställning Du har gjort Kjell. Det är helt riktigt att det har funnits två normalspåriga lok på sågen i Rönneshytta. Dessa lok har aldrig varit inblandade med ASLJ:s
lok och fordonslista, trots att de ägdes av samma bolag Skyllbergs Bruks AB. De hängde nog med över till Hasselfors Bruk 1967, när Skyllbergs Bruk såldes och delades upp mellan Hasselfors Bruk och dåvarande Domänverket. Hasselfors drev sågen sista året. Den verksamhet som fanns i Rh flyttades och slogs ihop med sågen i Hasselfors, som fortfarande är högst aktiv. De lok som fanns på sågen användes också på spåret till stolp och barkanläggningen vid Frölunda, i norra änden av Rh station.
Peter Johansson

Skyllberg (III), Rönneshyttalokomotorn

av Peter Johansson, Wednesday, February 27, 2019, 18:48 (1857 dagar sedan) @ Peter Johansson

Vid sågverket fanns det även treskenspår 1435/891. En inte så vanlig lösning på treskensbyggnation som vi ser på den här bilden från brädgårdsområdet ca: 1920-tal
http://www.bygdeband.se/?post_type=attachment&p=2292074
Bilden från Bygdeband /Lerbäcks Hembygdsförening
Peter Johansson