Mariedamm (Järnväg allmänt)

av jhje, Sunday, February 24, 2019, 05:39 (1886 dagar sedan)

Mariedamm är ett stations namn, som har satt sina spår i mitt minne. Jag vet , att det var en svår tågolycka där


Till Mariedamm var min första handskrivna biljett( Man fick lära sig tidigt). Är det någon som skriver handskrivet idag? Det är ju bara 70 år sedan

Mariedamm

av Ulfe, Sunday, February 24, 2019, 08:10 (1886 dagar sedan) @ jhje

Inget svar på frågan men ett minne från Mariedamm. Jag gjorde värnplikten 1960-61 vid Svea livgarde strax norr om Stockholm. Vid slutmanövern 1961 åkte vi tåg till just Mariedamm, där vi slog upp tält inte så långt från stationen. Tåget bestod av ett antal gamla boggipersonvagnar och flakvagnar för transport av materiel. Jag tror resan utgick från Ing 1 i närheten av Hagalund. Jag minns att resan tog lång tid, låg hastighet och mycket väntan här och där, antagligen förbigångar och möten. Vid hemresan efter ca. en vecka var alla utmattade, det låg soldater och sov överallt, själv låg jag och sov på bagagehyllan.hälsar Ulf.

Mariedamm

av Ola Almquist, Sunday, February 24, 2019, 08:33 (1886 dagar sedan) @ jhje

Lerbäcks hembygdsförenunga har lagt ut en hel del bilder och dokyment på [link=http://www.bygdeband.se/?post_type=attachment&p=2518803]Bygdeband[/link], bl.a.om järnvägsstationen.

M.v.h.
Ola

Mariedamm!Lite info om tågolyckan

av Merlin, Sunday, February 24, 2019, 09:25 (1886 dagar sedan) @ jhje

Mariedamm är ett stations namn, som har satt sina spår i mitt minne. Jag vet , att det var en svår tågolycka där


Till Mariedamm var min första handskrivna biljett( Man fick lära sig tidigt). Är det någon som skriver handskrivet idag? Det är ju bara 70 år sedan

Lite info om tågolyckan:

Olyckan är en av de minst ihågkomna av de större järnvägsolyckorna i Sverige. Bidragande kan ha varit att nyheten om olyckan överskuggades av nyheten om kung Gustaf V:s bortgång dagen därefter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gsolyckan_i_Mariedamm

http://www.bygdeband.se/?post_type=attachment&p=2295986

Mariedamm!Lite info om tågolyckan

av 53 Wadsten, Sunday, February 24, 2019, 12:57 (1886 dagar sedan) @ Merlin

Om jag minns rätt blev stationen blev linjen Mjölby-Hallsberg Fjb-styrd 1972.
Distriktschef Olle Sjöberg i Norrköping invigde fjärrblockeringen i Mjölby, se SJ-nytt.

Mariedamm och fjb

av Kjell Aghult, Sunday, February 24, 2019, 14:10 (1886 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Om jag minns rätt blev stationen blev linjen Mjölby-Hallsberg Fjb-styrd 1972.
Distriktschef Olle Sjöberg i Norrköping invigde fjärrblockeringen i Mjölby, se SJ-nytt.

Driftsättningen ägde rum i tre etapper:
* 1971-05-25 Hallsberg (Skymossen)-Godegård. Alltjämt lokal tkl i Go.
* 1972-05-25 Godegård-Karlsby. Alltjämt lokal tkl i Kly.
* 1972-10-01 Karlsby-Mjölby. My blev fjärrstyrt först 2002-09-23.
Jag var själv fjtkl för inkopplingen Karlsby-Mjölby. Med den vanliga enmanstjänsten för natt L/S. Men nu med sällskap i lokalen av signalingenjören och en av signalmästarna.

Mariedamm och fjb

av 53 Wadsten, Monday, February 25, 2019, 10:27 (1885 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Skulle vara intressant att se lokalen(centralen) i H invändigt.

Mariedamm och fjb

av Kjell Aghult, Monday, February 25, 2019, 15:05 (1885 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Skulle vara intressant att se lokalen(centralen) i H invändigt.

Då får Du nog skriva till Trafikverket - som jag på min tid fick göra till DSB och
NSB "fjärrar" (Samt de danska privatbanornas). Jag har inga kontakter kvar i H: Siste kvarvarande jag haft som elev pensionerades 2000, De yngre försvunnit för vidarekarriär redan dessförinnan.

Lokalerna har utvidgats två gånger sedan Mjölbystarten 1972: 1974 och 2001. Och de gamla
"plastskivepanelerna" ersatts med bildskärmar.

Mariedamm och fjb

av 53 Wadsten, Monday, February 25, 2019, 17:44 (1885 dagar sedan) @ Kjell Aghult

På den tid vi talar om 72-75 har jag för mig att Hallsberg styrde linjerna Frövi-Örebro-Hallsberg-Mjölby, samt västra stambanan Katrineholm-Hallsberg-Laxå-Skövde, Laxå-kristinehamn-Karlstad-Kil. Kan det stämma.

(Älvsjö-Södertälje S, Ses-Järna-Katrineholm från Cst, Skövde-Sävenäs från Göteborg).

Mariedamm och fjb

av David Sohlberg, Monday, February 25, 2019, 22:17 (1884 dagar sedan) @ 53 Wadsten

På den tid vi talar om 72-75 har jag för mig att Hallsberg styrde linjerna Frövi-Örebro-Hallsberg-Mjölby, samt västra stambanan Katrineholm-Hallsberg-Laxå-Skövde, Laxå-kristinehamn-Karlstad-Kil. Kan det stämma.

(Älvsjö-Södertälje S, Ses-Järna-Katrineholm från Cst, Skövde-Sävenäs från Göteborg).

Kan vara. Hallsberg har även haft hand om (Kil)-Charlottenberg, men det är ju i och för senare än ca 1972-75..

Värmland och fjb

av Kjell Aghult, Tuesday, February 26, 2019, 07:50 (1884 dagar sedan) @ David Sohlberg

Kan vara. Hallsberg har även haft hand om (Kil)-Charlottenberg, men det är ju i och för senare än ca 1972-75..

Det var fr o m 1998-03-25, för själva Cg station något senare. Sträckan var ju en fortsättning
på Laxå-Kil och den som var fjtkl där var samtidigt "handtågledare" för resten av Värmland.
Lördag 14.00 - måndag 6.00 hade han länge ensam hand om hela trafikledningsområdet.

På fryksdals- och filipstadsbanorna fick tkl själva ändra möten och tågföljd men måste kontakta tl om saken skulle äventyra anslutningar i Kil eller Kristinehamn. Tågbilden på dessa sträckor var dock rätt låst och några omläggningar förekom sällan. Lika låst var den på det långa BJ-avsnittet, där bara ett kvällsmöte vid Segmon ibland måste läggas om (Tiden före fjb,
då Göteborg övertog sträckan).

Mariedamm och fjb

av S-O Strand, Monday, February 25, 2019, 23:34 (1884 dagar sedan) @ 53 Wadsten

På den tid vi talar om 72-75 har jag för mig att Hallsberg styrde linjerna Frövi-Örebro-Hallsberg-Mjölby, samt västra stambanan Katrineholm-Hallsberg-Laxå-Skövde, Laxå-kristinehamn-Karlstad-Kil. Kan det stämma.

(Älvsjö-Södertälje S, Ses-Järna-Katrineholm från Cst, Skövde-Sävenäs från Göteborg).

Sträckan Hallsberg-Skövde fick fjärrblockering i januari 1990 och Katrineholm-Hallsberg i januari 1991.

Mariedamm och fjb

av Fredrik Lundström, Tuesday, February 26, 2019, 07:50 (1884 dagar sedan) @ S-O Strand

På den tid vi talar om 72-75 har jag för mig att Hallsberg styrde linjerna Frövi-Örebro-Hallsberg-Mjölby, samt västra stambanan Katrineholm-Hallsberg-Laxå-Skövde, Laxå-kristinehamn-Karlstad-Kil. Kan det stämma.

(Älvsjö-Södertälje S, Ses-Järna-Katrineholm från Cst, Skövde-Sävenäs från Göteborg).


Sträckan Hallsberg-Skövde fick fjärrblockering i januari 1990 och Katrineholm-Hallsberg i januari 1991.

Var det inte så att tågledaren Stockholm var tågledare för sträckan Katrineholm - (Hallsberg) innan fjb kom?

Mariedamm och fjb

av Kjell Aghult, Tuesday, February 26, 2019, 08:10 (1884 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Sträckan Hallsberg-Skövde fick fjärrblockering i januari 1990 och Katrineholm-Hallsberg i januari 1991.


Var det inte så att tågledaren Stockholm var tågledare för sträckan Katrineholm - (Hallsberg) innan fjb kom?

Jo. Och det var mycken diskussion om Västra stambanans uppdelning på tre trafikledningar i st f förut två. Men önskemålet att få främst Hallsberg - i särklass största mellanstation - enhetligt ledd övervägde. Det tidigare "triumviratet" om H hade haft brister,
vilket försvårat för den lokale tkl.

Saken gällde också Laxå, med tåguppdelningen mot Värmland och Göteborg. Saken också underlättas
av mötesmöjlighet mot Värmland (´Laxå Östra`). Sådan hade inte funnits förut och då och då
ett oplanerat möte fått tas i Hasselfors - för att inte "förstöra" en tågklunga på stambanan.