Reläställverk (Järnväg allmänt)

av Mattias J, Wednesday, February 27, 2019, 11:54 (1856 dagar sedan)

Fundering av funktionen på reläställverk som ej är av standard Skruv/Björnlunda/59.
Som tex reläställverk för Kalmar C, före dagens datorställverk.

Ställverket för Kalmar C kontrollerade 3 huvudljussignaler A och E som in och utfartssignal samt F som var placerad på den plats som en utfartssignal på Kalmar södra skulle ha stått om södra hade kontrollert den.
På manöverpanelen för reläställverket fans det två k-lås, K15 och K15F. varför valde man att använda
k-lås, blev förreglingen enklare än om man hade byggt som i ett Skruvställverk? Hur vanlig har det
varit med reläställverk av den typ som tidigare fanns i Kalmar?

Reläställverk

av daniel, Wednesday, February 27, 2019, 21:02 (1856 dagar sedan) @ Mattias J

Fundering av funktionen på reläställverk som ej är av standard Skruv/Björnlunda/59.
Som tex reläställverk för Kalmar C, före dagens datorställverk.

Ställverket för Kalmar C kontrollerade 3 huvudljussignaler A och E som in och utfartssignal samt F som var placerad på den plats som en utfartssignal på Kalmar södra skulle ha stått om södra hade kontrollert den.
På manöverpanelen för reläställverket fans det två k-lås, K15 och K15F. varför valde man att använda
k-lås, blev förreglingen enklare än om man hade byggt som i ett Skruvställverk? Hur vanlig har det
varit med reläställverk av den typ som tidigare fanns i Kalmar?

Alla reläställverk, även Skruv, och de flesta andra typer av ställverk har K15 lås i någon form.

Jag gissar att det ena K15 låset var till för att låsa hela manöverapparaten (märkt Manöverställare Låsta/Fria) och det andra var för att ställa signal E till kör (märkt E Stopp/Kör).

Reläställverk

av Mattias J, Thursday, February 28, 2019, 10:20 (1855 dagar sedan) @ daniel

Det var många år sedan som jag fick se detta ställverk när det användes. Men för att lägga tågväg gjordes följande manöver. En vippställare med namn växlar fria låsta fördes till läge låsta, därefter för utfartstågväg manövrerades låset benämnt K15 och därefter användes vipporna på spårplanen som på ett skruvställverk. efter tågankoms återställdes K15 låset. Vi infart så gjordes likadant förutom att både K15 och K15f användes.

Reläställverk

av daniel, Thursday, February 28, 2019, 14:58 (1855 dagar sedan) @ Mattias J

Det var många år sedan som jag fick se detta ställverk när det användes. Men för att lägga tågväg gjordes följande manöver. En vippställare med namn växlar fria låsta fördes till läge låsta, därefter för utfartstågväg manövrerades låset benämnt K15 och därefter användes vipporna på spårplanen som på ett skruvställverk. efter tågankoms återställdes K15 låset. Vi infart så gjordes likadant förutom att både K15 och K15f användes.

Jag uppfattar det som att båda låsen var patentlås, dvs typ K15f, men det ena låset var märkt K15?

Hade ställverket någon centalt omläggningsbar växel eller var det bara elförreglade och K-låsta klotväxlar?

Reläställverk

av Mattias J, Thursday, February 28, 2019, 18:51 (1855 dagar sedan) @ daniel

Det stämmer att båda låsen var av patenttyp. Spårledningsövervakningen sträckte sig till skiljeväxeln som var lokalomlagd och elförreglad, läget indikerat i ställverket. Patentlåset märkt K15 var placerat rakt under in och utfartssignalerna medans den andra låset(K15F) var placerat precis rakt under den yttre infartssignalen F. Vid skiljeäxeln fans en huvuddvärgsignal som mellansignal som vid avgång hade grön blink vänster, antagligen för att utfartssignalen ej slog om till kör fören bommarna bortom den gått ned och det skedde ej fören tåget börjat att närma sig signalen.

Reläställverk

av daniel, Friday, March 01, 2019, 08:59 (1854 dagar sedan) @ Mattias J

K15-låsen användes alltså för att ställa signalen till kör. Dvs. K15-låsets ursprungliga funktion.

Att instället använda K15 låset för att låsa manöverapparaten var nog något som infördes när man började bygga signalanläggningar för fjärrstyrning.

Det behövdes två lås för att infarten var uppdelad på två tågvägar som kunde låsas oberoende av varandra.

Vad hette huvuddvärgen? var det möjligen C? Stod den inte före skiljeväxeln? Om den stod efter växeln kan det inte varit många meter mellan den och signal E förutsatt att E var placerad före den första plankorsningen?

Som svar på din ursprungliga fråga så var ställverket i Kalmar förmodligen unikt.

Reläställverk

av Mattias J, Friday, March 01, 2019, 10:29 (1854 dagar sedan) @ daniel

Huvuddvärgen hette D och stod efter skiljeväxeln. Enligt den bild på panelen som jag har så är inte spår 1 och 2 spårledningsövervakade och inte heller verkar växeln vara det. A och E var placerade mittemellan de två närmsta plankorsningarna.

Reläställverk

av daniel, Friday, March 01, 2019, 19:50 (1854 dagar sedan) @ Mattias J

Huvuddvärgen hette D och stod efter skiljeväxeln. Enligt den bild på panelen som jag har så är inte spår 1 och 2 spårledningsövervakade och inte heller verkar växeln vara det. A och E var placerade mittemellan de två närmsta plankorsningarna.

Det vore intressant att få se bilden du nämner.

Reläställverk

av Mattias J, Saturday, March 02, 2019, 20:58 (1853 dagar sedan) @ daniel

Bild kommer, men det dröjer några dagar då jag har lite annat för mig samt att den nu endast finns som diabild.

Reläställverk

av Mattias J, Tuesday, March 05, 2019, 19:44 (1850 dagar sedan) @ daniel

Har kommer en bild på ställverkspanelen, detta är väven första gången som jag lägger upp en bild på forumet så det blir samtidigt en test av det.

[image]

Reläställverk

av daniel, Tuesday, March 05, 2019, 21:14 (1850 dagar sedan) @ Mattias J

Tackar. Tyvärr kan jag inte läsa texten vid ställarna.

Reläställverk

av Mattias J, Tuesday, March 05, 2019, 21:33 (1849 dagar sedan) @ daniel

Använde mig av Forumbilder och de ändrade storleken på bilden, återkommer med en bättre bild.

Reläställverk

av daniel, Tuesday, March 05, 2019, 22:01 (1849 dagar sedan) @ Mattias J

Nu gick det bättre.

Reläställverk

av Mattias J, Tuesday, March 05, 2019, 21:42 (1849 dagar sedan) @ daniel

Här kommer än bättre bild.

[image]