Varför kan man göra det i London.... (Fordon: allmänt)

av Lars Stegenius, Sunday, March 03, 2019, 16:50 (1853 dagar sedan)

....men inte i Stockholm??
Den 24/2 2019 var London Transport Museum ute med sitt fina 1938 stock-tåg.
Varför är aldrig SL Spårvägsmuseum ute med sitt fina tåg??
https://www.youtube.com/watch?v=5U9xt9wDWSc
(Det finns mer att se på Youtube, sök på 1938 stock)

Varför kan man göra det i London....

av 53 Wadsten, Monday, March 04, 2019, 10:32 (1852 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Förmodligen ointresse från SL.

Varför kan man göra det i London....

av Anders Sandgren, Monday, March 04, 2019, 11:23 (1852 dagar sedan) @ Lars Stegenius

SL sparade ett tågsätt med tre C2 (2182, 2208 och 2415) samt en C3 (2367) för ett chartertågsätt som uppmålades snyggt i äldre målning. Det har, vad jag minns, blivit utsatt för klotterattack någon gång då det stod uppställt utomhus. Vid tub 2's 50-årsjubileum 2014 var det igång men jag vet inte om det har signalsystem så att det kan gå på hela nätet, tub 1 har ju ett annat system än 2 & 3 som har kvar det gamla systemet. Detta kan begränsa hur tåget får användas på banorna.

Alla fyra vagnarna ingick i den uppsättning som KVAB upprustade 1990. C3-vagnarna blev då av med sina halvhytter och jag misstänker att 2367 är kvar i detta skick. Alla vagnar som ombyggdes på KVAB var därefter mellanvagnar (C3 var alltid det) och om några av vagnarna fått hyttsignalutrustning senare för att kunna gå som manövervagnar vet jag inte.

Därutöver finns C2 2417 på Spårvägsmuseet och C5 2901 på Mannaminne?
C4 2516 lär finnas i Ovanmyra, även 2548 lär finnas kvar någonstans.
C2 2037 finns kvar då den efter brand 1973 ombyggdes till dammsugarvagn 9364. Den ersatte då det gamla sugtåget 9163-9164 (9163=fd A3 163, hos SSS, filtervagnen 9164 hade B13-boggier).

Londons tunnelbana har inte varit så snabb med att slopa äldre vagnar så jag hade inte varit förvånad om 38 tubestock fortfarande var trafikvagnar...

Varför kan man göra det i London....

av Överkörmästaren, Monday, March 04, 2019, 11:42 (1852 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Alla fyra vagnarna ingick i den uppsättning som KVAB upprustade 1990. C3-vagnarna blev då av med sina halvhytter och jag misstänker att 2367 är kvar i detta skick. Alla vagnar som ombyggdes på KVAB var därefter mellanvagnar (C3 var alltid det) och om några av vagnarna fått hyttsignalutrustning senare för att kunna gå som manövervagnar vet jag inte.

2182 och 2208 har HS-utrustning typ SATT och kan gå som ledarvagnar på bana 2 och 3.

2367 har, liksom 2366 och 2372 också hade, fortfarande ”halvhytt” i ena änden. I andra änden är det en helhytt där omriktaren för kupébelysningen är placerad på den nya väggen.

Varför kan man göra det i London....

av Anders Sandgren, Monday, March 04, 2019, 12:27 (1852 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Alla fyra vagnarna ingick i den uppsättning som KVAB upprustade 1990. C3-vagnarna blev då av med sina halvhytter och jag misstänker att 2367 är kvar i detta skick. Alla vagnar som ombyggdes på KVAB var därefter mellanvagnar (C3 var alltid det) och om några av vagnarna fått hyttsignalutrustning senare för att kunna gå som manövervagnar vet jag inte.

2182 och 2208 har HS-utrustning typ SATT och kan gå som ledarvagnar på bana 2 och 3.

2367 har, liksom 2366 och 2372 också hade, fortfarande ”halvhytt” i ena änden. I andra änden är det en helhytt där omriktaren för kupébelysningen är placerad på den nya väggen.

Tack. M.a.o torde de inte kunna gå i trafik på tub 1 förutom i transporttåg.
Då mindes jag fel om de ombyggda C3-orna, jag hade fått för mig att man tog gjorde om hytterna i båda ändar. Orsaken var alltså omformaren för belysningen. Det var väl bara tre C3 som byggdes om, jag har för mig att man från början avsåg att bara C2 skulle byggas om men att de användbara C2-vagnarna inte räckte.

Det hade varit trevligt om man byggde om en av C2-vagnarna till C1-inredning även om det egentligen vore historiskt fel då ingen av de bevarade vagnarna varit C1. Det gick ju att bygga om de åt andra hållet.

Varför kan man göra det i London....

av David Sohlberg, Monday, March 04, 2019, 12:54 (1852 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Därutöver finns C2 2417 på Spårvägsmuseet och C5 2901 på Mannaminne?

Ja och ja.

Varför kan man göra det i London....

av tobbe, Monday, March 04, 2019, 20:23 (1852 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag undrar om C5:an i Mannaminne finns kvar och även en östtysk, en Norrköpings och norsk spårvagn då konstnären Åberg avled för ett tag sedan. Har inte läst eller sett om makan fortfarande driver verksamheten vidare. Det fanns även en NOJ-lokomotor + en hel del annat.
Förhoppningsvis kanske kommunen har tagit över eller har hela verksamheten med gamla byggnader,fordon,båtar,verktyg m.m. nedlagts?
tobbe

Varför kan man göra det i London....

av Överkörmästaren, Monday, March 04, 2019, 21:55 (1852 dagar sedan) @ tobbe

Jag undrar om C5:an i Mannaminne finns kvar och även en östtysk, en Norrköpings och norsk spårvagn då konstnären Åberg avled för ett tag sedan. Har inte läst eller sett om makan fortfarande driver verksamheten vidare. Det fanns även en NOJ-lokomotor + en hel del annat.
Förhoppningsvis kanske kommunen har tagit över eller har hela verksamheten med gamla byggnader,fordon,båtar,verktyg m.m. nedlagts?
tobbe

Google är din vän :-) https://mannaminne.se/om%20oss.html

Varför kan man göra det i London....

av Björn Arvidsson, Monday, March 04, 2019, 21:56 (1852 dagar sedan) @ tobbe

Jag undrar om C5:an i Mannaminne finns kvar och även en östtysk, en Norrköpings och norsk spårvagn då konstnären Åberg avled för ett tag sedan. Har inte läst eller sett om makan fortfarande driver verksamheten vidare. Det fanns även en NOJ-lokomotor + en hel del annat.
Förhoppningsvis kanske kommunen har tagit över eller har hela verksamheten med gamla byggnader,fordon,båtar,verktyg m.m. nedlagts?
tobbe

Allt det fanns kavar där i Somras i alla fall

Varför kan man göra det i London....

av tobbe, Monday, March 04, 2019, 21:59 (1852 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Tack för info....
tobbe

Bevarade tunnelvagnar

av Lars Stegenius, Monday, March 04, 2019, 22:36 (1852 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Det är så där 12-13 år sedan jag höll på med det här men så här är det (så vitt jag minns).
SL har museitåget, C2 2182, 2208 och 2415 plus C3 2367. 2182 och 2208 har HS och kan alltså vara ledarvagnar på Tub2 och Tub3. Vagnarna renoverades för dyra pengar till T-banans 50-årsjubileum år 2000. Att det blev så berodde nog på att SL Fordonschef då var SSS-medlem.
Dessutom har SL C4 2548 som är helt orörd sedan den togs ur trafik. Den var trasig senast jag var i kontakt med den med ett för mig okänt fel i pådraget.
SL har ju också C2 2417 som stod i museet. Den är inte särskilt snygg. Hur komplett den är i övrigt vet jag inte.
För att få in 2417 i lokalerna (lågt i tak) bytte man boggier till ett par med helt utslitna hjulringar.
C5 2901 skänktes komplett till föreningen Primus Motor i Ö-vik, en förening som sparar på fordon tillverkade hos Hägglunds i Ö-vik. Den stod länge i hamnen i Ö-vik som turistbyrå men flyttades till Mannaminne när ett EU-direktiv om hamnar infördes som gjorde hamnar till avspärrade områden.
I Ågesta söder om Stockholm har Räddningstjänsten en C12, 1250 om jag minns rätt, som övningsobjekt.
I ett kafé i Dalarna fanns då en C4, 2619 om jag minns rätt. Den stod inomhus och ägaren hade skapat en T-banemiljö runt den inkl. autentiska entrédörrar till lokalen.
Vagnen var komplett så när som på omformaren. Ägaren berättade att han fått komma till Hammarby för att välja vilken C4 han ville ha.
Uppdateringar/korrigeringar mottages gärna.

Bevarade tunnelvagnar

av Anders Sandgren, Monday, March 04, 2019, 23:09 (1851 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Vagnen i Dalarna skall vara 2516 vad jag förstår.

Bevarade tunnelvagnar

av Lars Stegenius, Tuesday, March 05, 2019, 10:02 (1851 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Och jag hade också fel om C12. Så här står det i SSS Vagnhallen:

Vagn 1020 finns bevarad hos GA Schackt i Stenungsund.
Vagn 1051 används av Stockholms brandförsvar på övningsområdet i Ågesta.

Om 1020 finns kvar skulle ju vara kul att veta.

Men hur är det med 2516? Jag vet att ägaren vid något tillfälle bjöd ut den till försäljning eftersom han övervägde att stänga igen.

EDIT: Jag har för mig att 1020 kom tillbaka till Hammarby för skrotning. Men även här kan jag ju minnas fel.

Varför kan man göra det i London....

av JSV, Wednesday, March 06, 2019, 18:26 (1850 dagar sedan) @ Lars Stegenius

....men inte i Stockholm??
Den 24/2 2019 var London Transport Museum ute med sitt fina 1938 stock-tåg.
Varför är aldrig SL Spårvägsmuseum ute med sitt fina tåg??
https://www.youtube.com/watch?v=5U9xt9wDWSc
(Det finns mer att se på Youtube, sök på 1938 stock)

Mest handlar det säkert om att man i GB har en helt annan inställning till sitt rullande kulturarv, liksom övrig teknikhistoria.

Det är inte alltför länge sedan man hade detta arrangemang också: https://www.youtube.com/watch?v=a5qO5b55SN4

Varför kan man göra det i London....

av Lars Stegenius, Wednesday, March 06, 2019, 19:49 (1850 dagar sedan) @ JSV

Mest handlar det säkert om att man i GB har en helt annan inställning till sitt rullande kulturarv, liksom övrig teknikhistoria.

Det är inte alltför länge sedan man hade detta arrangemang också: https://www.youtube.com/watch?v=a5qO5b55SN4

Du har nog helt rätt. Det verkar finnas ett antal museijärnvägar med topprenoverade fordon och om jag tolkar Youtube rätt har det kommit ut fyra totalrenoverade ånglok som kan användas på det nationella nätet runt senaste årsskiftet.
Utfärder med ångloksdragna tåg med upp till 14 vagnar verkar inte vara ovanliga.

Varför kan man göra det i London....

av K Lemming, Wednesday, March 06, 2019, 22:04 (1850 dagar sedan) @ JSV

Det är inte alltför länge sedan man hade detta arrangemang också: https://www.youtube.com/watch?v=a5qO5b55SN4

Vad är det för fordon som går sist i tåget, någon form av manövervagn?
Hur fungerade en sådan ihop med ånglok isåfall?

Varför kan man göra det i London....

av Lars Stegenius, Wednesday, March 06, 2019, 22:08 (1850 dagar sedan) @ K Lemming

Vad är det för fordon som går sist i tåget, någon form av manövervagn?
Hur fungerade en sådan ihop med ånglok isåfall?

Det är ett elektriskt lok.

Varför kan man göra det i London....

av K Lemming, Wednesday, March 06, 2019, 22:17 (1850 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Vad är det för fordon som går sist i tåget, någon form av manövervagn?
Hur fungerade en sådan ihop med ånglok isåfall?


Det är ett elektriskt lok.

Aha, såg nu längre fram i filmen blixtarna från strömskenan där det går främst.
Förmodar att loket hör hemma i tunnelbanan, körde man alltså förr med ellok och vagnar i tunnelbanan? Ett lok i varje ände eller manövervagn i andra änden?

Vad är det för en vagn som går närmast ångloket?

Varför kan man göra det i London....

av Wk, Thursday, March 07, 2019, 10:43 (1849 dagar sedan) @ K Lemming

Metropolitan Railway - det som senare blev till Metropolitan Line - använde både motorvagnar och lokdragna tåg. Lokdragna tåg upphörde i början på 1960-talet då en ny generation motorvagnståg (A60/62 Stock) togs i bruk.

Varför kan man göra det i London....

av Thomas K Ohlsson, Thursday, March 07, 2019, 11:03 (1849 dagar sedan) @ Wk

Metropolitan Railway - det som senare blev till Metropolitan Line - använde både motorvagnar och lokdragna tåg. Lokdragna tåg upphörde i början på 1960-talet då en ny generation motorvagnståg (A60/62 Stock) togs i bruk.

Orsaken till att LT (Metropolitan line) slutade med lokdragna tåg 1961 var inte främst leveransen av nya motorvagnståg utan att sträckan Amersham-Aylesbury slutade trafikeras av LT. Denna var ej elektrifierad utan byte till ånglok skedde i Amersham, dit ellok dragit tåget från Baker Street. Från 1961 sker trafiken till Aylesbury med dieseltåg från Marylebone.

/TKO

Varför kan man göra det i London....

av Anders Sandgren, Thursday, March 07, 2019, 13:55 (1849 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Loket är nr 12 Sarah Siddons från 1923, ett av 20 lok i denna serie. Ett likadant (nr 5 John Hampden) finns statiskt på LTM.
När loken blevövertaliga räddades några som växellok mm och Sarah Siddons som rullande museilok.
Mer info här.

Litet om vagnarna finns här, notera mjölkvagnen efter loket och den kombinerade resgods/passagerarvagnen.