Luckor på lanternintak - funktion? (Fordon: vagnar)

av bosc, Sunday, March 03, 2019, 21:40 (1878 dagar sedan)

Just nu auktioneras ett gammalt foto på SJ Ao1 nr 1715 - https://www.tradera.com/item/270210/341922371/foto-sj-ao1-171 - och i vardera änden av lanternintaket syns något som ser ut som luckor. Ser jag rätt och i så fall, vilken funktion hade luckorna?/BoSC

Luckor på lanternintak - funktion?

av Thomas Tell, Monday, March 04, 2019, 00:27 (1878 dagar sedan) @ bosc

Just nu auktioneras ett gammalt foto på SJ Ao1 nr 1715 - https://www.tradera.com/item/270210/341922371/foto-sj-ao1-171 - och i vardera änden av lanternintaket syns något som ser ut som luckor. Ser jag rätt och i så fall, vilken funktion hade luckorna?/BoSC

Under luckorna finns vattentankarna till vattenledningen till kupéerna.

[img]https://i.imgur.com/WOnQCRb.jpg?1[/img]

/tell

Luckor på lanternintak - funktion?

av Mats Björkelund, Monday, March 04, 2019, 09:43 (1877 dagar sedan) @ bosc

För den som vill studera bilden mer noggrant digitalt finns den på Digitalt Museum:

[link=https://digitaltmuseum.se/021018039866/statens-jarnvagar-sj-a01-1715-kockums]Bild[/link]

(Hoppas länken fungerar, annars gå till digitaltmuseum.se och sök efter SJ A01 1715.)

Genom att klicka på bilden kan man elegant zooma in.

Mycket (allt?) av Samlingsportalens bilder finns numera på Digitalt Museum och i högre upplösning.

/Mats B

Smörjes med cylinderolja

av BD, Monday, March 04, 2019, 12:03 (1877 dagar sedan) @ Mats Björkelund

[link=https://digitaltmuseum.se/021018039866/statens-jarnvagar-sj-a01-1715-kockums]Bild[/link]

Axellagren skulle smörjas med cylinderolja.
Sitter det månne kullager i lagerboxarna som är av ovanlig modell?

Smörjes med cylinderolja

av Thomas Tell, Monday, March 04, 2019, 20:09 (1877 dagar sedan) @ BD

En skrivelse från von Friesen till Maskindirektören vid Centralverkstaden Örebro den 27 februari 1913 säger.
"Till Cv kommer under de närmaste dagarna att översändas vagnen litt. Ao1 n:r 1715, och skall densamma förses med boggier med kullager. Då vagnen är färdig, skall meddelande lämnas maskinbyrån, varefter bestämmelser angående vagnens provkörning komma att meddelas. Utom den i skrivelsen den 11 dennes angivna märkningen skall under smörjningstabellen målas "Smörjes med maskinolja" med 40 mm höga vita bokstäver."

Den 18 mars skriver von Friesen att "Vagnen skall insättas i tågen 3 och 4 mellan Stockholm och Göteborg och under användningen noga observeras."

18 september 1912 skrev Klemming att 4 boggier skulle förses med lagerboxar enligt ritning 10421.
[img]https://i.imgur.com/9u8YdBM.jpg?1[/img]

Kullagren skulle var SKF n:r 1322 och 1418.
Sedan utgick Ao1 1715 med boggi 882 med axlarna 62085 o 62087 samt boggi 931 med axlarna 62088 o 62092.

Den 10 juni skadades Ao1 1715 vid en kollision i Katrineholm så boggierna flyttades till Ao1 1716 vilken utgick med dessa den 19 juni.

Bilden är väl då tagen i samband med att vagnen satts i trafik i mars. Observera mannen i semaforen i bakgrunden.

/tell

Smörjes med cylinderolja

av Stefan Skoglund, Monday, March 04, 2019, 20:23 (1877 dagar sedan) @ Thomas Tell

En skrivelse från von Friesen till Maskindirektören vid Centralverkstaden Örebro den 27 februari 1913 säger.
"Till Cv kommer under de närmaste dagarna att översändas vagnen litt. Ao1 n:r 1715, och skall densamma förses med boggier med kullager. Då vagnen är färdig, skall meddelande lämnas maskinbyrån, varefter bestämmelser angående vagnens provkörning komma att meddelas. Utom den i skrivelsen den 11 dennes angivna märkningen skall under smörjningstabellen målas "Smörjes med maskinolja" med 40 mm höga vita bokstäver."

den 18 mars skriver von Friesen att "Vagnen skall insättas i tågen 3 och 4 mellan Stockholm och Göteborg och under användningen noga observeras."

Bilden är väl då tagen i samband med att vagnen satts i trafik. Observera mannen i semaforen i bakgrunden.
/tell

När gick man över till fett som smörjmedel i Sverige ?

Smörjes med cylinderolja

av BD, Monday, March 04, 2019, 20:39 (1877 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

När gick man över till fett som smörjmedel i Sverige ?

Kullager som järnvägslager hade otillräcklig bärförmåga vilket SKF (Palmgren) så småningom insåg och 1921 övergick till rullager.
Olja smörjer bättre än smörjfett som är olja och såpa i blandning. Antagligen infördes fett som smörjmedel när rullagren visat hur bra de var och att de "tålde" att smörjas med fett.

Smörjes med cylinderolja

av Thomas Tell, Monday, March 04, 2019, 21:05 (1877 dagar sedan) @ BD

När gick man över till fett som smörjmedel i Sverige ?


Kullager som järnvägslager hade otillräcklig bärförmåga vilket SKF (Palmgren) så småningom insåg och 1921 övergick till rullager.
Olja smörjer bättre än smörjfett som är olja och såpa i blandning. Antagligen infördes fett som smörjmedel när rullagren visat hur bra de var och att de "tålde" att smörjas med fett.

Att man smorde med maskinolja berodde på att den vanliga vagnsoljan inte fungerade på de tunga vagnarna.
/tell

Smörjes med cylinderolja

av Dag Bonnedal, Monday, March 04, 2019, 23:18 (1877 dagar sedan) @ Thomas Tell


Axellagren skulle smörjas med cylinderolja.
Sitter det månne kullager i lagerboxarna som är av ovanlig modell?


Att man smorde med maskinolja berodde på att den vanliga vagnsoljan inte fungerade på de tunga vagnarna.
/tell

Men bilden som BD visade säger ju att de skulle smörjas med [i]cylinderolja[/i].
Vagnsolja är normalt en billigare (sämre) kvalité av maskinolja. Alltså ganska naturligt att man behövde den bättre maskinoljan till kullager. Båda är dock avsedda att kunna transporteras till smörjstället genom vekar eller dynor vid normal, låg temperatur.
Cylinderoljan däremot är mycket tjockare för att klara högre temperatur i cylindrar, slider och ångbroms. Men eftersom den bara skall stanna kvar där den är i kullagren så är det kanske inte så långsökt att den skulle fungera även i kullager. Men lite förvånande.

Dag B

Smörjes med cylinderolja

av Sune Nylén, Monday, March 04, 2019, 23:44 (1877 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Kullagret satt ju i en axelbox. Det är väl inte otänkbart att så mycket olja hälldes i så att lagret delvis var nedsänkt i oljan.Annars var det nog svårt med att få fram tillräckligt med smörjolja.:-) Sune