Smörjning av rullager. Fett eller olja. (Fordon: allmänt)

av Per Ljungberg, Wednesday, March 06, 2019, 08:38 (1871 dagar sedan)

I ett inlägg nedan beskrevs att man smorde axellager med cylinderolja. Dessa lager utgjordes av två kullager. Sedan övergick man till rullager som i dag smörjs med fett. På min förra arbetsplats hade vi tre vattenkraftstationer som hade oljesmorda rullager. Vad är det som gör att man i vissa rullager använder olja och i andra använder fett? I en kraftstation cirkulerade lageroljan genom en oljekylare så där var det naturligt med olja. Men de övriga saknade yttre kylning. Är det varvtal och/eller belastning som avgör vilket smörjmedel som används? Eller andra faktorer?

Smörjning av rullager. Fett eller olja.

av mamma Ulla, Wednesday, March 06, 2019, 10:04 (1871 dagar sedan) @ Per Ljungberg

I ett inlägg nedan beskrevs att man smorde axellager med cylinderolja. Dessa lager utgjordes av två kullager. Sedan övergick man till rullager som i dag smörjs med fett. På min förra arbetsplats hade vi tre vattenkraftstationer som hade oljesmorda rullager. Vad är det som gör att man i vissa rullager använder olja och i andra använder fett? I en kraftstation cirkulerade lageroljan genom en oljekylare så där var det naturligt med olja. Men de övriga saknade yttre kylning. Är det varvtal och/eller belastning som avgör vilket smörjmedel som används? Eller andra faktorer?

Varvtalet avgör mycket, det medför värmeutveckling. Och om man vill kunna arbeta även vid låga temperaturer, eftersom fettet då kan bli stelt. Olja kräver att man tätar noggrannare, och sådana tätningar slits.

Ett rullager i en vagn är ju inte jättehöga varvtal.

Smörjning av rullager. Fett eller olja.

av Torbjorn_Forsman, Wednesday, March 06, 2019, 19:40 (1871 dagar sedan) @ mamma Ulla

Det kan också vara värt att tänka på att smörjfett är något som har utvecklats och förbättrats i kvalitet mycket kraftigt under årens lopp.
De smörjfetter som fanns att tillgå före 1960-talet hade inte särskilt lång livslängd, speciellt inte i kul- och rullager. "Knådningen" i lagret fick fettet att separera (precis som då en sås skär sig), så man fick oljan för sig och tvålen, som inte hade några smörjande egenskaper, för sig.
Så jag kan tänka mig att man på den tiden ansåg att det skulle bli alldeles för drygt och dyrt med underhållet av rullagren om man skulle ha smort dem med fett.