Järnvägstransporter åt Flygvapnet? (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Wednesday, March 06, 2019, 14:19 (1871 dagar sedan)

En kollega till mig är aktiv i en flyghistorisk förening som primärt är intresserad av militärflyg. Han söker nu efter alla typer av redogörelser om flygets historia. Tänkte att jag skulle kunna bidra med något som ligger i gränssnittet mellan flyg och järnväg.

Exempelvis hade väl Ljungbyhed spårbundna bränsletransporter? Någon som vet mer om dem?

Flygvapnet disponerade väl även en del av de bränsleterminaler som hade spåranslutning? Vilka?

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, March 06, 2019, 14:34 (1871 dagar sedan) @ Göran Kannerby

F10 Ängelholm hade bränsletransporter på järnväg till Barkåkra station och sedan via rörledning till flottiljen.

F3 Malmen hade bränsletransporter på järnväg till Malmslätts station och sedan via rörledning till flottiljen.

Det finns säkert fler...

/TKO

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Peter A, Wednesday, March 06, 2019, 15:37 (1871 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

[link=http://www.tydal.nu/postvagnen/710822.htm]Gammal tråd i Postvagnen[/link]

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, March 06, 2019, 17:04 (1871 dagar sedan) @ Peter A

[link=http://www.tydal.nu/postvagnen/710822.htm]Gammal tråd i Postvagnen[/link]

F15 borde jag kommit ihåg - jag var med både om att bygga ut flottiljen för 37-systemet och att lägga ner den när 39:orna tog över.

Vilka flottiljer har INTE fått bränsle via järnväg?

F7 Såtenäs är ett exempel, där tog man ursprungligen in soppan via båt.

/TKO

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Stefan Isaksson, Thursday, March 07, 2019, 06:06 (1871 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

[link=http://www.tydal.nu/postvagnen/710822.htm]Gammal tråd i Postvagnen[/link]


F15 borde jag kommit ihåg - jag var med både om att bygga ut flottiljen för 37-systemet och att lägga ner den när 39:orna tog över.

Vilka flottiljer har INTE fått bränsle via järnväg?

F7 Såtenäs är ett exempel, där tog man ursprungligen in soppan via båt.

/TKO

Jag har läst någonstans att flottiljchefen på F7 motsatte sig nedläggningen av Lidköping-Kållands Järnväg år 1939 eftersom möjligheten till järnvägstransporter till flottiljen därmed försvann.

Därmed inte sagt att det gjordes några transporter vare sig före eller efter nedläggningen.

SI

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Kent Hedqvist, Thursday, March 07, 2019, 08:23 (1871 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

1939 fanns F7 bara på papperet, så uppgiften känns något tveksam.
Kent

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Lars-Olof Nilsson, Thursday, March 07, 2019, 08:34 (1871 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

1939 fanns F7 bara på papperet, så uppgiften känns något tveksam.
Kent

Nja, en skröna som aldrig försvinner. Staten köpte Såtenäs på våren 1938 så att sjunde flygflottiljen skulle förläggas på Såtenäs var inte okänt när järnvägen lades ned 1938-12-31.

//L-ON

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Lars-Olof Nilsson, Thursday, March 07, 2019, 08:29 (1871 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

F7 Såtenäs är ett exempel, där tog man ursprungligen in soppan via båt.

/TKO


Jag har läst någonstans att flottiljchefen på F7 motsatte sig nedläggningen av Lidköping-Kållands Järnväg år 1939 eftersom möjligheten till järnvägstransporter till flottiljen därmed försvann.

Därmed inte sagt att det gjordes några transporter vare sig före eller efter nedläggningen.

SI

Det är helt fel! Det fanns INGET intresse från flottiljen att ha kvar en gammal långsam smalspårig järnväg med omlastningar och allt det innebar och som dessutom låg såpass långt från flottiljen. Jag har själv läst korrspondansen i järnvägens arkiv. Det var mycket intressantare med normalspåret i Grästorp och den egna hamnen, Tvättstuganshamn. Sen är frågan om inte F7 hade beredskapslager med flygbränsle som försörjdes med järnväg och som ditribuerades med tankbil till flygplanen?

//L-ON

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Anders.k., Thursday, March 07, 2019, 13:42 (1870 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

F7 Såtenäs är ett exempel, där tog man ursprungligen in soppan via båt.

/TKO


Jag har läst någonstans att flottiljchefen på F7 motsatte sig nedläggningen av Lidköping-Kållands Järnväg år 1939 eftersom möjligheten till järnvägstransporter till flottiljen därmed försvann.

Därmed inte sagt att det gjordes några transporter vare sig före eller efter nedläggningen.

SI


Det är helt fel! Det fanns INGET intresse från flottiljen att ha kvar en gammal långsam smalspårig järnväg med omlastningar och allt det innebar och som dessutom låg såpass långt från flottiljen. Jag har själv läst korrspondansen i järnvägens arkiv. Det var mycket intressantare med normalspåret i Grästorp och den egna hamnen, Tvättstuganshamn. Sen är frågan om inte F7 hade beredskapslager med flygbränsle som försörjdes med järnväg och som ditribuerades med tankbil till flygplanen?

//L-ON

Sett någon uppgift på att man ska ha brukat Håkantorp för omlastning någon period, men jag kommer inte ihåg var jag läst det någonstans.

M.V.H
Anders.k.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Thomas K Ohlsson, Thursday, March 07, 2019, 13:49 (1870 dagar sedan) @ Anders.k.

F7 Såtenäs är ett exempel, där tog man ursprungligen in soppan via båt.

/TKO


Jag har läst någonstans att flottiljchefen på F7 motsatte sig nedläggningen av Lidköping-Kållands Järnväg år 1939 eftersom möjligheten till järnvägstransporter till flottiljen därmed försvann.

Därmed inte sagt att det gjordes några transporter vare sig före eller efter nedläggningen.

SI


Det är helt fel! Det fanns INGET intresse från flottiljen att ha kvar en gammal långsam smalspårig järnväg med omlastningar och allt det innebar och som dessutom låg såpass långt från flottiljen. Jag har själv läst korrspondansen i järnvägens arkiv. Det var mycket intressantare med normalspåret i Grästorp och den egna hamnen, Tvättstuganshamn. Sen är frågan om inte F7 hade beredskapslager med flygbränsle som försörjdes med järnväg och som ditribuerades med tankbil till flygplanen?

//L-ON


Sett någon uppgift på att man ska ha brukat Håkantorp för omlastning någon period, men jag kommer inte ihåg var jag läst det någonstans.

M.V.H
Anders.k.

Har egentligen inget med ämnet att göra, men enligt intendent Wahlman var det reglementsenliga sättet att resa till F7 att ta tåget till Håkantorp, där flottiljtaxi hämtade. De som kom med egen bil eller ännu värre hyrbil ansåg han ha blivit "förstörda av den tunna stockholmsluften"...

/TKO

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Christer Nyqvist, Thursday, March 07, 2019, 15:40 (1870 dagar sedan) @ Anders.k.

Sett någon uppgift på att man ska ha brukat Håkantorp för omlastning någon period, men jag kommer inte ihåg var jag läst det någonstans.

Var det Baljered? Eller förekom här endast beredskapslager för vägbaserna?

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Anders.k., Friday, March 08, 2019, 13:18 (1869 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Sett någon uppgift på att man ska ha brukat Håkantorp för omlastning någon period, men jag kommer inte ihåg var jag läst det någonstans.


Var det Baljered? Eller förekom här endast beredskapslager för vägbaserna?

Snabb googling gav ju lösning på det ,tack för pekandet åt rätt håll.

Ska tydligen lagras Ost i Flygvapnets gamla bergrum [link=https://www.land.se/land/familjeforetaget-som-drivs-med-gammal-ost/]Tidningen Land[/link]

Passade på att göra en lista när SGS fick för ett par år sedan uppdraget att tömma och fylla igen gamla bergrum , dom lade ut detaljer om arbetet på deras sida under gång, det var dock enbart bensinbolagen påtvingade bergrum men det var ändå 26 spåranslutna bergrum.
Dock så tillkommer ju platser som militären använde som då Baljered, vilket gör att min list nu innefattar 30 spåranslutna platser.

M.V.H Anders.k.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Jeff, Wednesday, March 06, 2019, 16:37 (1871 dagar sedan) @ Ulfe

Tullinge, länk till gammalt inlägg.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=205397#p205397

De där små tankarna lastade på o-vagnen benämndes rulltankar på 1990-talet i flygvapnet. De hade järnvägshjul och kunde flyttas med hjälp av en släpvagn med räls. Drogs då av en Jeep J20 (militär variant av Jeep Gladiator).

https://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?t=3595

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Svenka_flygvapnets_rulltank.JPG

https://sv.wikipedia.org/wiki/Framom#/media/File:Flygvapnets_rulltank.JPG

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Besc, Wednesday, March 06, 2019, 16:24 (1871 dagar sedan) @ Göran Kannerby


Exempelvis hade väl Ljungbyhed spårbundna bränsletransporter? Någon som vet mer om dem?

Jodå det stämmer. Var väl dessutom sista godskunden på sträckan Klippan-Ljungbyhed.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Jim Hansson, Wednesday, March 06, 2019, 19:43 (1871 dagar sedan) @ Besc


Exempelvis hade väl Ljungbyhed spårbundna bränsletransporter? Någon som vet mer om dem?

Jodå det stämmer. Var väl dessutom sista godskunden på sträckan Klippan-Ljungbyhed.

Under sista tiden (vet inte hur länge) var det väl vid Ljungbyheds grusgrop som de dockades. Eller?
Jim

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Besc, Wednesday, March 06, 2019, 22:05 (1871 dagar sedan) @ Jim Hansson


Exempelvis hade väl Ljungbyhed spårbundna bränsletransporter? Någon som vet mer om dem?

Jodå det stämmer. Var väl dessutom sista godskunden på sträckan Klippan-Ljungbyhed.


Under sista tiden (vet inte hur länge) var det väl vid Ljungbyheds grusgrop som de dockades. Eller?

Det var längesedan jag fotograferade vut:en dit och det jag minns på rak arm är att det var Klippans växellok Z43 301 som drog på sex bränslevagnar en gråmulen januaridag på 70-talet. Har tyvärr inte bilderna i närheten från denna excursion, som eventuellt skulle kunna väcka upp bilden av hur det såg ut i Ljungbyhed då.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Christer Fredriksson, Wednesday, March 06, 2019, 16:49 (1871 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Minninge utanför Nyköping på TGOJ.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Hans N, Wednesday, March 06, 2019, 20:10 (1871 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Flygbränsle till F6 Karlsborg. Eget spår. Längs stickspåret låg också kronobageriet som (jag tror) en viss tid på morgnar lastade färskt bröd (en Gfinka). Kan misstänka att målet var garnisonen i Skövde. Längs spåret låg också milo väst förråd och Ammunitionsfabrik. Utlastning ?

Larlsund vs Minninge?

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 14, 2019, 08:32 (1864 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Minninge utanför Nyköping på TGOJ.

Hur hängde Minninge och Larslund ihop i detta fall? På [link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAM04989]denna bild[/link] står det tankvagnar "på sidan" i Larslund. Var det något slags mellanlagring av vagnar till/från Minninge eller tömdes dessa separat i Larlsund?

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Anders Johansson, Wednesday, March 06, 2019, 21:41 (1871 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Även F12 i Kalmar hade ett eget spår där det för det mesta stod en rad tankvagnar.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Granis, Wednesday, March 06, 2019, 23:03 (1871 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Flygbränsle till F16 på Ärna (Uppsala) gick under...år på elektrifierat stickspår från Gamla Uppsala station till Röbo tegelbruk ("på andra sidan gatan" =gamla E4 från flottiljen; banvallen skönjbar som gångbana än idag). Det lär också ha körts "permittenttåg" med resande på samma sträcka, men den källhänvisningen är betydligt osäkrare.

/ L G

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Gunnar Lilienberg, Thursday, March 07, 2019, 05:04 (1871 dagar sedan) @ Göran Kannerby

F13 hade en pipeline från Fiskeby station. När jag gjorde lumpen där 1978-79 var den tagen ur bruk och transporterna gick med tankbil från hamnen i Norrköping.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Kjell Aghult, Thursday, March 07, 2019, 07:19 (1871 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Tortuna stn (Tillberga-Enköping) betjänade F 1. Fr o m 1971-06-01 dess enda godstrafikuppgift
(Svensk Järnvägs- och stationsförteckning, SJF 611). Terminaldelen känner jag dock inte närmare till.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Kjell Aghult, Thursday, March 07, 2019, 08:07 (1871 dagar sedan) @ Kjell Aghult

- F 14 hade Gullbrandstorp som lossningsstation.
- F 10 lossningsstation var Skälderviken, som förr hette Ängelholms hamn. Barkäkra blev senare Vejbyslätt.
- F 12 lossade vid linjeplatsen Törneby, mellan Kalmar S och Smedby. Den fick geografiskt namn
först 1959, betecknades förut med endast km-tal.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Kjell Aghult, Thursday, March 07, 2019, 08:36 (1871 dagar sedan) @ Kjell Aghult

"Oidentifierade": F 2 (Hägersnäs), F 8 (Barkarby), F 9 (Säve), F 17 (Ronneby) och F 21 (Luleå).

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Anders.k., Thursday, March 07, 2019, 13:25 (1870 dagar sedan) @ Kjell Aghult

"Oidentifierade": F 2 (Hägersnäs), F 8 (Barkarby), F 9 (Säve), F 17 (Ronneby) och F 21 (Luleå).

Dom här låg troligen för nära hamn.
Säve har jag en rapport om godstrafiken från 1965 på och inte ett spår..

Ronneby låg troligen för nära Karlshamn, där både Ljungbyhed och Kalmar tog in sin soppa, kanske någon mera flottilj.

Dom sista flottiljerna som använde järnvägen var Karlsborg och Östersund, den första till slutet och den sista nästan till slutet.

M.V.H Anders.k.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Gunnar Olson, Thursday, March 07, 2019, 15:15 (1870 dagar sedan) @ Kjell Aghult

F 17 fick bränsle per järnväg till Bredåkra. Det brukade stå flygbränslevagnar där när jag passerade med tåg eller bil under första halvan av 70-talet.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Föreningen K.V.B.J, Friday, March 08, 2019, 12:53 (1869 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Vi har flertalet bilder i vårt arkiv från Karlshamn där O-vagnar lastade med gröna(?) tunnor med destination F17 Kallinge står uppställda. Dessa bilder härrör från 1960-talet. Hur och var de lossades vet vi ej, men Bredåkra kan absolut ha varit sannolikt med tanke på närheten till F17.

Mvh

Järnvägstransporter åt Flygvapnet? F4

av Sven A, Thursday, March 07, 2019, 08:14 (1871 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

För F4:as del fanns det en lossningsplats för flygbränsle i Ope.
Om det var all bränslehantering som skedde där, eller bara den som var för den närliggande krigsbasen Opetand, har jag ingen aning om.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet? F4

av Dåklart, Thursday, March 07, 2019, 14:10 (1870 dagar sedan) @ Sven A

Bränslet till flyget gick till Lugnvik, Bränsledepå vid sidospår från inlandsbanan. Transport till flottiljen med tankbilar. Bränsledepån vid Ope var Guif:s

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Jonny Saljefeldt, Thursday, March 07, 2019, 07:16 (1871 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Vid Sövdeborgs station på fd MSJ fanns en bränsledepå som enligt uppgift var avsedd för det närbelägna krigsflygfältet F10 Sövdeborg (fält 81). Fältet kan fortfarande identifieras som den s. k. "flygrakan" på väg 13 söder om Sjöbo.

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Christer Fredriksson, Thursday, March 07, 2019, 09:35 (1870 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Hur mycket och vad transporterades på järnväg till och från Arboga för Flygvapnet?

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Sune Nylén, Thursday, March 07, 2019, 14:08 (1870 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Säve station - F9 och Ryahamnen - F9 var nog ungefär likvärdiga sträckor för biltransport. Man slapp då också omlastningar,då tankvagnar bortföll.:-) Sune

Järnvägstransporter åt Flygvapnet?

av Anders H, Friday, March 08, 2019, 00:42 (1870 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Saltkällans lp, med den närbelägna Gullmarsbasen, på Bohusbanan mellan Uddevalla och Munkedal har nyttjats av Flygvapnet. Härifrån transporterades flygbränsle från ett bergrumsspår till F6 Karlsborg. Sedermera övergick transporterna till annat slag och betjändes av en Z70 som utgick som vut från Uddevalla C. Dessa transporter upphörde i samband med att E6:an lades om till motorväg runt 2004. Porten in till bergrummet är tydligt synlig från motorvägen, och från Bohusbanan kan man även skönja en kvarvarande del av sidospåret som på senare tid till och med rustades upp med betongslipers.

Med vänlig hälsning

Anders Hansson