Museala banor & färjor i/kring Berlin (Järnväg allmänt)

av Anders_W, Thursday, March 07, 2019, 11:18 (1848 dagar sedan)

Hej!

På förekommen anledning skulle jag vilja fråga forumkollektivet vilka museala järn- och spårvägar som man bör försöka hinna med om man besöker Berlin.

S-Bahnmuseet är tyvärr stängt för flytt i år (som spårvägsmuseet i Stockholm) och U-Bahnmuseet har litet konstiga öppettider. Tekniska Museet i f.d. Anhalter Bhf:s lokstation är ett måste.

Museiföreningar i Berlin-Brandenburg är dock svårare att få ett grepp om. Några förslag?


En annan sak: när man åker S-Bahn-ringen runt centrala Berlin ser man flera små godsbangårdar längs de parallella fjärrtågsspåren, ofta med mycket ålderdomlig signalutrustning. Finns det några tips på fotoplatser om man vill kunna dokumentera någon av dessa installationer?


Omnämnandet av färjor i rubriken beror på att jag har för mig att det nordost om staden skall finnas en elektrisk färja med kontaktledning (men återgång i vattnet!). Någon som vet mer om detta?

Museala banor & färjor i/kring Berlin

av Anders Järvenpää, Thursday, March 07, 2019, 11:38 (1848 dagar sedan) @ Anders_W

Information om kontaktledningsfärjan finns [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Strausseef%C3%A4hre]här[/link] och [link=https://www.strausberg-live.de/damals-wars.php?id=33318]här[/link]. Observera att färjan drivs av samma kommunala [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Strausberger_Eisenbahn]företag[/link] som driver spårvägen.

Museala banor & färjor i/kring Berlin

av Ola Almquist, Thursday, March 07, 2019, 13:46 (1848 dagar sedan) @ Anders_W

Museiföreningar i Berlin-Brandenburg är dock svårare att få ett grepp om. Några förslag?

[link=http://www.berlin-macht-dampf.com/]Dampflokfreunde Berlin e.V.[/link] finns ju. De har gott om arrangemang men det är oftast på söndagar. Beträffande lokstationsbesök: se [link=http://www.dampflokfreunde-berlin.de/dlf_veranstaltungen.html]denna sida[/link].

M.v.h.
Ola

Museala banor & färjor i/kring Berlin

av Anders.k., Thursday, March 07, 2019, 14:04 (1848 dagar sedan) @ Ola Almquist

Museiföreningar i Berlin-Brandenburg är dock svårare att få ett grepp om. Några förslag?

[link=http://www.berlin-macht-dampf.com/]Dampflokfreunde Berlin e.V.[/link] finns ju. De har gott om arrangemang men det är oftast på söndagar. Beträffande lokstationsbesök: se [link=http://www.dampflokfreunde-berlin.de/dlf_veranstaltungen.html]denna sida[/link].

M.v.h.
Ola

Ja gillar man Ringbanan så är ju detta arrangemang perfekt [link=http://www.berlin-macht-dampf.com/2019-0316-BERLINERGESCHICHTEN.html]http://www.berlin-macht-dampf.com[/link]
17 också att man jobbar.

M.V.H Anders.k.

Museala banor & färjor i/kring Berlin

av Christer Ljunggren, Thursday, March 07, 2019, 13:53 (1848 dagar sedan) @ Anders_W

Hej - några småtips

Buckower Kleinbahn
Detta är en liten eldriven bana som lades ner i början av 90-talet men som sommartid kör igen lördag-söndag. http://www.buckower-kleinbahn.de Lämpligast så åker man tåg (RB26) till Müncheberg (riktning Kostrzyn) där Buckower Kleinbahn ansluter. På Buckower Kleinbahn gäller dock ej BVG/VBB-biljett. Samhället Buckow som ligger i ett naturskönt område (Märkischen Schweiz) är en trevlig liten ort och som självfallet har ett antal värdshus.

Woltersdorf strassenbahn
Ingen museiebana men en liten idyllisk spårväg http://www.woltersdorfer-strassenbahn.de/ med ca 60 år äldre tvåaxliga Gothavagnar och som går från S-banestationen Rahnsdorf (S-bahn S3 riktning Erkner) och genom det lilla samhället och fram till slussen (för småbåtar) i Woltersdorf och alldeles vid spårvägens slutpunkt ligger trivsamma café Knappe som har öppet onsdag-söndag. I närheten av slussen finns även par andra serveringar. På spårvägslinjen gäller även BVG/VBB taxa men tänk på att spårvägen går både i zon B och C.
Till/från Woltersdorf kan man sommartid även åka båt https://www.sternundkreis.de/de och ett tips är att i ena riktningen åka till/från Treptower park som är utgångspunkt för många av det rederiets båtar.

Med vänlig hälsning // Christer

Museala banor & färjor i/kring Berlin. Spårväg, U-Bahn, S-Ba

av Leif B, Thursday, March 07, 2019, 22:44 (1848 dagar sedan) @ Christer Ljunggren

Förutom spårvägen i [b]Strausberg[/b] som Anders tipsar om och [b]Woltersdorf[/b] som Christer nämner villl jag lägga till Straßenbahn Schöneiche.

[b]Straßenbahn Schöneiche[/b] är ingen museispårväg men smalspårig och går genom omväxlande skog, byar/småstäder och förortsområden. Linjen utgår från S-Bahnhof Berlin-Friedrichshagen och Woltdersdorfer Strassenbahn från nästa S-Bahnstation (Rahnsdorf).

http://www.srs-tram.de/368.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Sch%C3%B6neiche_bei_Berlin

[b]Berlin[/b]
I östra Berlin finns ett jättestort spårvägsnät med några avstickare in i västra Berlin. Bland de senare så är den nybyggda linjen till Hauptbahnhof intressant genom att spåren väver in och ut i filerna, istället för att hålla sig i mitten på gatan på traditionellt spårvägsmanér.

I gatorna runt S-banestationen Hallesches Tor slingrar sig spåren hit och dit med flera intressanta hållplatslösningar där platsen inte riktigt räcker till.

Runt Köpenick finns flera spårvägslinjer i lite gammelmodiga miljöer - då och då nedläggningshotade.


[b]U-Bahn[/b]
I tunnelbanenätet skulle jag främst föreslå de linjer som är högbana över stadsgatorna, östra delen av U1 och norra delen av U2, som båda tillhör "Kleinprofil-Netz", d v s de linjer som har vagnar med smal lastprofil.

En dag i månaden kan åka "Cabriolet" i tunnelbana:
https://www.bvg.de/de/Service/Berlin-erleben/Detailansicht?newsid=262


[b]S-Bahn[/b]
Pendeltågsnätet (S-Bahn = Schnellbahn = Snabbana) och de röd/gula vagnarna är en del av staden Berlins identitet och komplicerade historia. Berlins fyrspåriga sammanbindningsbana "Stadtbahn" går genom staden i öst/västlig riktning på tegelviadukter med två spår för S-Bahn och två för fjärr- och regionaltåg.

Museala banor & färjor i/kring Berlin. Spårväg, U-Bahn, S-Ba

av Lennart Petersen, Friday, March 08, 2019, 01:37 (1848 dagar sedan) @ Leif B

Av U-bahn finns många intressanta stationer som är smalfullt inredda, men jag skulle nog framhålla U3 som särskilt åkvärd med sina mycket eleganta stationsbyggnader. U3 var från början en helt separat linje som tillhörde samhällena Dalhem och Wilmersdorf som då inte tillhörde staden Berlin. Och det var samhällen ungefär som Djursholm och hade råd att kosta på sin U-bahn.

U-Bahn cabrio tour

av Anders_W, Friday, March 08, 2019, 09:26 (1847 dagar sedan) @ Leif B

Ja, jag har försökt komma med rundturen i tunnelbanan, men biljetterna går åt i ett nafs när bokningen för en ny säsong öppnar.

Nu har man dessutom gjort det svårare att boka från utlandet.