Verkstadsrapport från NBVJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av MaL, Thursday, March 07, 2019, 16:05 (1848 dagar sedan)

Det frågas lite längre ner i en tråd om några av våra lok så vi kan väl ge en liten rapport kring detta och samtidigt vår lokkö:

SWB 16 är ett lok som har gett oss en rejäl utmaning under en lång tid. För att göra en lång historia lite mindre lång så har vi bytt tubsats i henne. Vid vår interna kalltryckning visade det sig att det läcker genom i transportröret ut till ånglådan. Efter en hel del arbete trodde vi att vi hade koll på var sprickan var och försökte täta denna. Det visar sig dock att vi har en spricka mellan själva röret och flänsen. Vi fick därmed bita i det småsura äpplet och plocka ner henne.
Sagt och gjort så har vi plockat ner ångrör till cylindrar, ånglådan och nu senast själva ångröret. I vanlig ordning så är det inga delar som självmant hoppar ur utan en lagom avvägd mängd våld och värme.
Vi håller nu på och designar nya flänsar och ska återbygga transportröret. Det är lång kvar men vi har en förhoppning om att kunna ha henne under ånga under senare delen av säsongen.

TGOJ 125 är nästa lok i vår kö. Hon behöver nya småtuber. Vi är delvis inne på att byta hela tubsatsen? Men beslut kring detta kommer när SWB 16 är klar. Målet just nu är att kunna sätta igång med 125:an nästa verkstadssäsong.
125:an är ett lok som väcker uppmärksamhet både internt och externt så vi vill gärna få igång henne igen.

SWB 40 är en intressant dam som det går mycket rykten kring. Vår plan är att kalltrycka pannan för att därefter ta ett beslut hur/om vi går vidare. Om kalltryckningen faller väl ut så är det en hel del jobb på henne att återbygga såväl smörj- som luftsystem. En tanke har också varit att återskapa L23 1714 men det finns inga beslut åt något håll ännu.

Sen har vi våra driftlok där vi gör en allmän uppsnyggning av B 1267 som ska få nytt elsystem, målad hytt mm. Planen är också att byta valv i henne då det som sitter där håller på att falla isär.
Sb 1306 ska få nya överhettare och ett antal nitar i bottenringen bytta. Dessutom är planen att lyfta båda loken utseendemässigt.

Längre bort än så sträcker sig inte vår planering ännu men så har vi också 6 mil järnväg att hantera/återta. Vi har dock ytterligare ett halvdussin ånglok att ta tag i framöver. Själv ser jag framemot när vi kör med två H3:or i god fart mot Bofors.

Verkstadsrapport från NBVJ

av BD, Thursday, March 07, 2019, 16:28 (1848 dagar sedan) @ MaL

Intressant rapport. Möjligen kan man därutöver önska några bilder från arbetena.

Verkstadsrapport från NBVJ

av Mazz, Thursday, March 07, 2019, 17:22 (1848 dagar sedan) @ MaL

Till Magnus utmärkta rapport vill jag addera två projekt plus två avklarade projekt på vagnsidan också.

F1 25559

Vagnen ska få "nya" hjul svarvade i vår egna hjulsvarv. Vagnen var även i behov av annan kärlek och det får den nu med skrapning och målning, byte av dåliga bräder mm. Jobbas varje arbetshelg med, kul med ett F1-race i vagnverkstaden.

[image]
Olle i det inledande skedet av hjulsvarvningen. Ett hjul klart, det andra ska göras inom kort.

[image]
Dåliga brädor bort och nu även ersatta.

[image]
Helge är en slipad resurs.


BCo9 2698

Har väl egentligen inte startat fysiskt än mer än sortering och inventering av arbetsuppgifter, men kommer i kö efter F1-an.

[image]

NBJ Q12 502026

Skrapad, ommålad, koppelanordning reparerad, klar för trafik i kommande blandade tåg. På bilden inte riktigt klar.

[image]

Malmvagn litt Lr

Nytt golv (och ramverk), skrapa,måla. Vagnen nu klar.

[image]

Några bilder från SWB16-arbetet:

[image]
Påsvetsning av muttrar pågår för at kunna pressa ur röret.

[image]
Färskt urmonterat ångrör i lördags.

[image]
Sprickan i röret, med våra försök att täta det men man konstaterar att tätningen inte räckte.

[image]
Så här glad kan man bli numera när man kryper in i pannan på SWB16. Hugo på gott humör.

Verkstadsrapport från NBVJ

av V1, Thursday, March 07, 2019, 18:07 (1848 dagar sedan) @ MaL

Härligt att det rullar på i föreningen.
Jag har dock en undran om vad som händer med föreningens huvudlok, jag menar NKJ 1 Carlskoga och NBJ 16?
Enligt min mening borde dessa två lok ha prio ett i renoveringssyfte, då de trafikerat banan sedan nya. Enligt rykte bildades en grupp för några år sedan för att renovera just dessa två klenoder (i huvudsak NBJ 16) men tydligen blev hela initiativet nedröstat? Kan någon förklara varför då ny tubsats fanns?

Trafiklok för att hålla föreningen på rull finns tillgängligt, men när får klenoderna omtanke?
Det smärtade att se vattentankarna till NBJ 16 ligga ute oskyddat i regn och rusk för ett par år sedan (hoppas de är inomhus nu)?

Jag ska inte klaga då jag själv kan bli medlem och hjälpa till att jobba, vilket jag tyvärr inte har möjlighet till.
Inlägget är bara en undran om hur NBVJ gör sina prioriteringar?

Kör hårt NBVJ vänner!

Mvh Erik

Verkstadsrapport från NBVJ

av MaL, Thursday, March 07, 2019, 19:13 (1848 dagar sedan) @ V1

Vad och varför kan man diskutera i all oändlighet, jag har varit maskinchef i typ 10 månader så jag kan stå för vad vi har gjort sedan dess...

Trafiken är det vi lever på så vi måste prioritera trafikloken. Varken Karlskoga eller NBJ 16 kommer vara trafiklok så vi måste vänta med dom tills vi har uppnått en kritisk massa med fungerande lok.

NBJ 16 är ett irriterande lok, hon ligger spridd över hela vår verkstad så man snubblar på delarna var man än går.. Förutom väldigt många timmar så är det en anständig påse pengar som går till henne. 130 (?) takstag t ex. Vi har en plan på henne men starten på den ligger minst 2 år bort. Vi tackar ja till alla som kommer och hjälper till, men NBJ 16 ska stå till det andra är klart. Så enkelt är det!

Karlskoga har, vad jag vet, dåliga hjul och en dålig sadeltank. Vi har diskuterat henne också men hon får nog stå hon med ett par år. Det är dock betydligt mindre jobb på henne än på NBJ 16.

Det finns andra roliga saker också. Vi har t ex originalet till x2 hos oss. Henne vore det kul att få igång. Och sa jag mina två H3:or? :)

Verkstadsrapport från NBVJ

av Mazz, Thursday, March 07, 2019, 19:50 (1848 dagar sedan) @ MaL

Vad och varför kan man diskutera i all oändlighet, jag har varit maskinchef i typ 10 månader så jag kan stå för vad vi har gjort sedan dess...

Trafiken är det vi lever på så vi måste prioritera trafikloken. Varken Karlskoga eller NBJ 16 kommer vara trafiklok så vi måste vänta med dom tills vi har uppnått en kritisk massa med fungerande lok.

NBJ 16 är ett irriterande lok, hon ligger spridd över hela vår verkstad så man snubblar på delarna var man än går.. Förutom väldigt många timmar så är det en anständig påse pengar som går till henne. 130 (?) takstag t ex. Vi har en plan på henne men starten på den ligger minst 2 år bort. Vi tackar ja till alla som kommer och hjälper till, men NBJ 16 ska stå till det andra är klart. Så enkelt är det!

Karlskoga har, vad jag vet, dåliga hjul och en dålig sadeltank. Vi har diskuterat henne också men hon får nog stå hon med ett par år. Det är dock betydligt mindre jobb på henne än på NBJ 16.

Det finns andra roliga saker också. Vi har t ex originalet till x2 hos oss. Henne vore det kul att få igång. Och sa jag mina två H3:or? :)

Vill gärna fylla på lite angående NBJ16. Kristallklart måste vi säkra vår trafiklokspark så vi har marginaler och det betyder nog i vart fall 3-4 fungerande trafiklok för att vi ska vara nöjda. Vi har ändå en hygglig fart nu, så det är inte orimligt.
Men ur marknadsperspektiv såväl som musealt perspektiv är naturligtvis NBJ16 en pärla för oss, att användas som eventlok eller nån körning till Karlskoga om några år.

NBJ16 har ju haltat en hel del på grund av att man konstaterade att majoriteten av takstagen behöver bytas och då infann sig ett nytt kapitalanskaffningsbehov och vid den tidpunkten kom det inte till stånd. Så, försiktigtvis kan man väl säga att under tiden det bankas på trafiklokskandidaterna i verkstaden, så smids det planer för NBJ16:s återkomst och projektplan än så länge administrativt.

Verkstadsrapport från NBVJ

av MaL, Monday, September 30, 2019, 14:52 (1641 dagar sedan) @ MaL

Kul att få fylla på mitt gamla inlägg.
Vi har nu påbörjat tubbytet på TGOJ Y3a 125. I första steget klädde vi av henne och plockade ur överhettarna. Dom, domlock och regulator är ur. Sen börjar jobbet med att plocka ur tuberna.
När hon är igång igen hänger förstås på vilka överraskningar vi får och hur många timmar vi kan lägga på henne? So far ser det bra ut, 125:an har gått på avhärdat vatten och det märks.

[image]

[image]

[image]

[image]

Verkstadsrapport från NBVJ

av Björn Arvidsson, Monday, September 30, 2019, 15:03 (1641 dagar sedan) @ MaL

Hur går det med SWB 16 då?

Verkstadsrapport från NBVJ

av MaL, Monday, September 30, 2019, 16:23 (1641 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

På SWB 16 ska vi byta transportrör mellan regulator och ånglåda. Ritningar till detta är framtaget och tillverkning av delar pågår. Dessa delar ska sedan passas in mot regulator respektive ånglåda varför anpassning lär behöva göras även där. Ett jobb som vi får vänta med till vi har de nya delarna på plats.

SWB 16 räknar vi med att få igång til nästa sommar.