Pajalaprojektet (Bana)

av Olof W, Sunday, March 10, 2019, 11:49 (1867 dagar sedan)

För inte så länge sedan men dock nu historia undersökte Trafikverket förutsättningarna för att bygga en järnväg från Kaunisvaara till Äkäsjokisuu som en förlängning av den befintliga järnvägen från Haparanda till Kolari.

Är det någon som har tips om var på nätet man hittar någon form av rapport från denna järnvägsutredning? På Wikipedia finns ett flertal döda länkar till trafikverkets hemsida. Inte heller ger en sökning på ordet "Pajalaprojektet" någon träff i Trafikverkets sökmotor.

Tack på förhand
Olof

Pajalaprojektet

av Anders Järvenpää, Sunday, March 10, 2019, 12:29 (1867 dagar sedan) @ Olof W

En utvärdering av projektet hittar man här.

Pajalaprojektet

av Olof W, Sunday, March 10, 2019, 15:49 (1867 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

En utvärdering av projektet hittar man här.

Tack Anders!
Tyvärr är bara referatet skrivet på det av Finlands språk som jag behärskar.
Finns det några andra rapporter?

/Olof

Pajalaprojektet

av Olof W, Sunday, March 10, 2019, 20:30 (1867 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Min finska är inte så bra men är inte detta samma rapport men på engelska?

/Olof

Pajalaprojektet

av Lennart Petersen, Monday, March 11, 2019, 01:08 (1867 dagar sedan) @ Olof W

För inte så länge sedan men dock nu historia undersökte Trafikverket förutsättningarna för att bygga en järnväg från Kaunisvaara till Äkäsjokisuu som en förlängning av den befintliga järnvägen från Haparanda till Kolari.

Är det någon som har tips om var på nätet man hittar någon form av rapport från denna järnvägsutredning? På Wikipedia finns ett flertal döda länkar till trafikverkets hemsida. Inte heller ger en sökning på ordet "Pajalaprojektet" någon träff i Trafikverkets sökmotor.

Tack på förhand
Olof

Med befintlig järnväg avses väl Torneå-Kolari och en bredspårig bana skulle alltså ansluta från Kaunisvaara. En kort bana och fullt genomförbart men så räknade gruvans ägare på att logistiken med utlastning över Narvik var fördelaktigare än utlastning över finsk hamn med t.ex mindre fartyg. Så blev det lastbil till Svappavara och tåg därifrån.

Pajalaprojektet

av Olof W, Monday, March 11, 2019, 07:58 (1867 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Med befintlig järnväg avses väl Torneå-Kolari och en bredspårig bana skulle alltså ansluta från Kaunisvaara. En kort bana och fullt genomförbart men så räknade gruvans ägare på att logistiken med utlastning över Narvik var fördelaktigare än utlastning över finsk hamn med t.ex mindre fartyg. Så blev det lastbil till Svappavara och tåg därifrån.

Så var det och jag är på jakt efter Banverkets järnvägsutredning om banan från Kaunisvaara till Äkäsjoki(?). Den skall ha funnits på Banverkets hemsida så någon järnvägsintresserad har säkert laddat ner den.

/Olof

Pajalaprojektet = Kaunisvaara-Svappavaara

av Oskar F, Monday, March 11, 2019, 22:00 (1866 dagar sedan) @ Olof W

Jag sökte med andra sökord och fann Trafikverkets samhällsekonomiska analys. Det finns en översiktskarta i länkat dokument, men vill du studera lokaliseringen eller andra frågor i detalj får du nog begära åtgärdsvalsstudien (se referenser i dokumentet) från Trafikverket. Borde fungera med e-post.

Pajalaprojektet = Kaunisvaara-Svappavaara

av Lennart Petersen, Monday, March 11, 2019, 22:42 (1866 dagar sedan) @ Oskar F

Jag sökte med andra sökord och fann Trafikverkets samhällsekonomiska analys. Det finns en översiktskarta i länkat dokument, men vill du studera lokaliseringen eller andra frågor i detalj får du nog begära åtgärdsvalsstudien (se referenser i dokumentet) från Trafikverket. Borde fungera med e-post.

Men här handlar det ju om något helt annat nämligen en bana Launisvaara-Svappavaara. Jag trodde vi pratade om den tänkta anslutningen till Kolaribanan . Men jag minns att Banverket hade utredningen på sin sida och visade på kartor några olika alternativa sträckningar.

Pajalaprojektet = Kaunisvaara-Svappavaara

av Donkeyman, Tuesday, March 12, 2019, 05:45 (1866 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det är ju bara en kort stump som behövs för att anknyta gruvan till järnvägen i Kolari. Men problemet ligger knappast där utan att få till en förnuftig utlastning i Tornio, Kemi eller Oulu. Det är helt andra sorters gods som går in och ut ur de hamnarna i dag.

Som jag minns saken var det på den tiden diskussion på Finska sidan om att förlänga banan från Kolari till Skibotn samt att där anlägga en hamn. Fördelen skulle bli att få en isfri hamn för den Finska industrin och detta var ett projekt som kändes ganska "hett" den gången. Skulle den banan/hamnen ha blivit verklighet skulle det självfallet ha varit förnuftigt för gruvan att anknyta till de faciliteterna.

Men hela det projektet "rann ut i sanden" även om det ännu finns entusiaster som lobbar för att få till den saken. Sett ur det perspektivet är utlastning över Narvik ett förnuftigt alternativ. Med lastbilstransporten upp till Svappavaara som den "svaga länken".

Pajalaprojektet = Kaunisvaara-Svappavaara

av Anders Järvenpää, Tuesday, March 12, 2019, 09:09 (1866 dagar sedan) @ Donkeyman

Om jag kommer i håg rätt var det tal om utlastning via Ajos (Kemi), inte Uleåborg eller Torneå.

I dag sker utlastning av synnerligen tungt gods (bl.a. järnpellets i transit från Ryssland) i djuphamnen i Yxpila (Karleby). Tågvikterna uppgår till ca 5000 ton.

Pajalaprojektet = Kaunisvaara-Kolari

av Olof W, Tuesday, March 12, 2019, 10:07 (1866 dagar sedan) @ Donkeyman

Det är ju bara en kort stump som behövs för att anknyta gruvan till järnvägen i Kolari. Men problemet ligger knappast där utan att få till en förnuftig utlastning i Tornio, Kemi eller Oulu. Det är helt andra sorters gods som går in och ut ur de hamnarna i dag.

Bra sammanfattning, projektet skall ha stupat på att Northland fick tillgång till mark i Narvik som är en bättre hamn än Kemi (isfri och redan anpassad till stora bulkfartyg) och på kostnaderna för att muddra upp Kemi till rätt djup för de fartyg man ville använda.

Men jag är lite nyfiken på detaljerna. Det jag hittat hittills antyder att banan mellan gruvan och Äkäsjoki skulle kosta € 120 millioner. Mycket men det ingick i och för sig en bro över älven. Den befintliga banan från Äkäsjoki till Kolari skulle däremot kunna ställas i ordning för €1 miljon.

Men jag hittar också antydningar om att banan mellan Kaunisvaara och Kolari skulle elektrifieras vilket känns ovanligt då internationellt de flesta gruvbanor kör med sex-axliga dieslar. Dessutom finns det inte kontaktledning mellan Kolari och Haparanda. Så jag letar efter mer fakta.

/Ololf

Pajalaprojektet = Kaunisvaara-Kolari

av Oskar F, Wednesday, March 13, 2019, 09:40 (1865 dagar sedan) @ Olof W

Den här personen har i alla fall varit inblandad i utredningar i området som konsult, på den tiden med eget konsultföretag (Railize), så jag rekommenderar en kontakt.