Likheter NÖJ (FNJ) och SRJ-vagnar? (Fordon: vagnar)

av Granis, Monday, March 11, 2019, 22:55 (1872 dagar sedan)

När jag ändå botaniserade bland Johans och Stefans inlägg om smalspåriga personvagnar: Har tyckt mig kunnat se stora likheter mellan SRJs (Stockholm- Rimbo Jvg i detta fall) tvåaxliga personvagnar från "Rimbobanans" invigning; SRJ 1-20, med vagnar på NÖJ. De sistnämnda har jag väl då mest sett på bild som (mer eller mindre) avställda tjänstevagnar i bakgrunden (typ), men SRJ-vagnarna finns det ju tre bevarade av: Två på ULJ och en på JTJ. Dessa är tillverkade av Atlas 1885-87.

Nu såg jag på en av listorna att en av föregångarna till NÖJ; FNJ, hade sex vagnar byggda av samma tillverkare samma år, så det måste väl vara nån av dom då? (En annan "föregångare", PFJ, hade tvåaxliga vagnar som var tio år äldre -särkupévagnar då?)

Så: Var FNJ´s vagnar 4-5, 17-20 identiska med SRJ´s 1-20?

/ L G

Likheter NÖJ (FNJ) och SRJ-vagnar?

av Stefan Olsson, Tuesday, March 12, 2019, 10:53 (1871 dagar sedan) @ Granis

Det här blir inget svar på den egentliga frågan. Vi har nog inte kommit så långt att vi gjort detaljanalyser av vagnarnas konstruktion och dimensioner etc. Det finns ju som Granis säger flera vagnar/korgar att studera i frågan så där kan man nog få svar på om mått och detaljer stämmer. Dom ser ju onekligen rätt lika ut...

Som modern människa kan man ju tro att vagnarna borde vara lika om de stod på "tillverkningslinan" samtidigt, men erfarenheten säger att man vi den tiden bara jobbade rent hantverksmässigt. Dessutom har alla järnvägar, även in till modern tid, alltid haft en fantastisk förmåga att beställa med sina specifika krav. Vilket inte tycks i någon större utsträckning ha varit något problem för tillverkarna.

Tyvärr finns ju allt för litet av Atlas tidiga arkiv bevarat, korrespodens etc. Det gör att det är svårt att få exakt kunskap. I dessa fall är det dessutom egentligen Ekengrenska(?) vagnverkstaden i Södertälje, från vilken det tyvärr inte verkar finnas något kvar alls. Vidare studier i det som finns kvar från ATlas får visa om vi hittar något...