Det sjunkna tåget (Järnväg allmänt)
Vi har ju en pågående tråd om sjunkna lokomotiv, för att inte trassla till den så tänkte jag visa litet av det material jag samlat in i iämnet, just det här från Saltsjöbanan i min dåvarande hemort.
Ännu under 1970-talet förtäljdes rykten om ett sjunket arbetståg strax öster om Igelboda station, en välkänd sumpmark än idag.
När jag berättade den hemma så log min mormor och tog fram anteckningar från en arbetsgrupp som min salig morfar varit med i under 1940-50-talet som skulle beskriva ortens byggande mer ur en arbetarsynpunkt (inget publicerades tyvärr, har kvar materialet så vi får se om det kan bli något ;) ).
Nåväl, där kunde vi läsa hur folktron skapades att ett arbetståg sjunkit ner och sedan fyllts över, men även verkligheten hur den uppstod.
När banan planerades i det tidiga 1890-talet så gjordes för sin tid mycket noggranna geotekniska undersökningar så detta träsk som det var på denna tid var väl dokumenterat.
Vid byggandet så lät man tillverka stålkassuner som successivt sänktes ner till fast mark medan innehållet grävdes ut och ersattes med stenfyllning, där är nog första delen av historien att man misstog dessa för uppskurna ångpannor.
Banvallen fylldes upp för hand till några meters höjd varvid den vanliga metoden att köra ut grusvagnar med fyllning och sedan baxa upp rälsen, rälsen ska ha varit av tunnaste slag uoch inte den tänkta linjerälsen.
Vid något tillfälle ville det sig inte bättre än att tågsetet med lokomotiv inte kunde komma upp ur svackan, det var åtskilliga meter upp till den permanenta banvallen så det vart stående en tid i väntan på att få dit ett annat lokomotiv.
Man insåg att underlaget trots kassunerna ändå var ostadigt och när man dragit undan tågsetet så rev man rälsen och företog provtryckning av marken.
Detta skedde genom att man körde ner ett (kanske) 30 cm tjockt rör i banvallens mitt och installerade mätinstrument i en kur några meter därifrån.
Sålunda kunde ortsbefolkningen på avstånd se hur en skorsten stack upp ur marken mitt på den blivande linjen med "hyttens" överdel några meter bakom.
Forts.