SJ E10-lok (Fordon: lok)

av chfahlgren, Thursday, March 14, 2019, 13:15 (1841 dagar sedan)

Hej bästa vänner.Finns någon utvärdering av kol respektive oljeeldning vad beträffar
SJ E10-loken.Personligen tycker jag att det borde ha skett något sådant inom dåvarande Statens Järnvägar maskinavdelning för att utröna detta,samt hur väl tyckte man oljeeldn ingen motsvarade förväntningarna,hoppas fler av vännerna kan vara intreserade.Tackar på förhand med Vänliga Hälsningar
CarlHenry Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

SJ E10-lok

av BD, Sunday, March 17, 2019, 13:09 (1838 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej bästa vänner.Finns någon utvärdering av kol respektive oljeeldning vad beträffar
SJ E10-loken.Personligen tycker jag att det borde ha skett något sådant inom dåvarande Statens Järnvägar maskinavdelning för att utröna detta,samt hur väl tyckte man oljeeldn ingen motsvarade förväntningarna,hoppas fler av vännerna kan vara intreserade.Tackar på förhand med Vänliga Hälsningar
CarlHenry Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

SJ Mbr lärde sig att oljefyrning lämpade sig bäst för lok med en relativt stor eldstadsvolym som B- och E10-lok. I lok med liten eldstadsvolym, som litt J, blev överhettningstemeraturen alldeles för hög. Den hade förvisso kunnat sänkas medelst avkortning av överhettningsslingorna.

SJ E10-lok

av chfahlgren, Thursday, March 21, 2019, 12:14 (1834 dagar sedan) @ BD

Tack till BD,för svar,vad jag dock efterfrågar är om någon protokollförd utredning mellan kol resp.oljeeldade E10-loken gjordes och hur tyckte man ombyggnaden motsvarade förväntningarna på just E10-loken Med Vänliga Hälsningar CH Fahlgren
jvm-vän 92 i Falun.