MÅJ trafikomgivningar (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, March 16, 2019, 15:22 (1861 dagar sedan)

MÅJ levde förstås inget fredat liv. På persontrafiksidan märktes följande:

a) Moderbolaget KBJs busslinje kustvägen Kalmar-Oskarshamn, Viktig linje, genom flera samhällen, t ex Emsfors. Förbigick tågbyten i Sandbäckshult och Ruda. Öppnad av KBJ i etapper 1931-1934. Till 1944 parallellkörning med privat linje Ålem-Oskarshamn.

b) Dito Mönsterås-Sandbäckshult, öppnad ca 1935.

c) Dito Alsterbro-Läckeby, öppnad 1924. Till 1945 parallellkörning med privat linje, som gick ända till Kalmar (Undvek tågbytet i Sandbäckshult).

De tre linjernas samordning med tågen är okänd. De bara förtecknas i 1938 års "Kommunicka".

d) Gunnar Karlsson, Hohultsslätt, öppnade 1936 linjen Rydefors-Alsterbro-Knivingaryd-Nybro.
Jag såg den röd/gula bussen på Nybro busstation 1970. Både vagn och förare gjorde ett gammaldags intryck.

e) "Felande länken" till Åseda överbryggades 1928 av Erik Bengtssons linje Älghult-Fagerhult-Åseda.

f) Harald Danielssons linje Fagerhult-Hultanäs-Vetlanda öppnades 1938. Företaget samarbetade från 1957 med SJ om vissa tågindragningar Sandbäckshult-Fagerhult. Något då mycket ovanligt.

KBJ skrev från 1930 viss vägtrafik på MÅJ. Garage byggdes i Abbetorp och Grönskåra (Kanske än kvar?) Då dessa två var enmansstationer, måste chaufförstjänster här ha funnits: Som nog också - som på Öland - fick "hjälpa till vid tågen".

KBJ "taxirörelse" är än outforskad. I 1938 års "Kommunicka" står: "Personautomobil tillhandahålles mot billig taxa i Läckeby, Rockneby, Ålem, Blomstermåla och Högsby".
Inget står dock för de andra Kalmarsmalspåren. Jfr passusen i TÅG UT om stationskarlarnas bilkörning.

Någon utpekad vägtrafikchef går inte att hitta i 1936 års järnvägsmatrikel.

MÅJ trafikomgivningar

av Mikael Blom, Saturday, March 16, 2019, 17:27 (1861 dagar sedan) @ Kjell Aghult


Någon utpekad vägtrafikchef går inte att hitta i 1936 års järnvägsmatrikel.

I verket "Omnibusstrafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige" från 1938, anges som föreståndare för bilavdelningen sedan 1936 Gustaf Fredrik Emanuel Johnsson. Han började som elev och kontorsbiträde vid KBJ 1903, stationsföreståndare vid LCJ 1908, kamrer 1914 och senare trafikassistent vid KBJ.

NVHJ, KJ, KBJ m.fl.(det står så), NOJ och ÖJ finns upptagna av de järnvägsbolag som bedrev busstrafik i Kalmar län. SJ finns med under Östergötland för sträckan Rimforsa-Vimmerby som övertogs från ÖCJ 1937.

MÅJ trafikomgivningar

av Kjell Aghult, Saturday, March 16, 2019, 17:55 (1861 dagar sedan) @ Mikael Blom

I verket "Omnibusstrafiken och linjetrafiken med lastbilar i Sverige" från 1938, anges som föreståndare för bilavdelningen sedan 1936 Gustaf Fredrik Emanuel Johnsson. Han började som elev och kontorsbiträde vid KBJ 1903, stationsföreståndare vid LCJ 1908, kamrer 1914 och senare trafikassistent vid KBJ.

Jag har läst den s k bussbibeln men har inget eget exemplar.
I 1936 års matrikel står J. som enbart stins i Påryd. De andra titlarna tycks härröra från LCJ självständiga tid, före 1929. Då var han t o m trafikchef 1927-1929. Hans KBJ-titel bör nog ha varit trafikchefsassistent.