MÅJ trafikomgivningar (Järnväg allmänt)
MÅJ levde förstås inget fredat liv. På persontrafiksidan märktes följande:
a) Moderbolaget KBJs busslinje kustvägen Kalmar-Oskarshamn, Viktig linje, genom flera samhällen, t ex Emsfors. Förbigick tågbyten i Sandbäckshult och Ruda. Öppnad av KBJ i etapper 1931-1934. Till 1944 parallellkörning med privat linje Ålem-Oskarshamn.
b) Dito Mönsterås-Sandbäckshult, öppnad ca 1935.
c) Dito Alsterbro-Läckeby, öppnad 1924. Till 1945 parallellkörning med privat linje, som gick ända till Kalmar (Undvek tågbytet i Sandbäckshult).
De tre linjernas samordning med tågen är okänd. De bara förtecknas i 1938 års "Kommunicka".
d) Gunnar Karlsson, Hohultsslätt, öppnade 1936 linjen Rydefors-Alsterbro-Knivingaryd-Nybro.
Jag såg den röd/gula bussen på Nybro busstation 1970. Både vagn och förare gjorde ett gammaldags intryck.
e) "Felande länken" till Åseda överbryggades 1928 av Erik Bengtssons linje Älghult-Fagerhult-Åseda.
f) Harald Danielssons linje Fagerhult-Hultanäs-Vetlanda öppnades 1938. Företaget samarbetade från 1957 med SJ om vissa tågindragningar Sandbäckshult-Fagerhult. Något då mycket ovanligt.
KBJ skrev från 1930 viss vägtrafik på MÅJ. Garage byggdes i Abbetorp och Grönskåra (Kanske än kvar?) Då dessa två var enmansstationer, måste chaufförstjänster här ha funnits: Som nog också - som på Öland - fick "hjälpa till vid tågen".
KBJ "taxirörelse" är än outforskad. I 1938 års "Kommunicka" står: "Personautomobil tillhandahålles mot billig taxa i Läckeby, Rockneby, Ålem, Blomstermåla och Högsby".
Inget står dock för de andra Kalmarsmalspåren. Jfr passusen i TÅG UT om stationskarlarnas bilkörning.
Någon utpekad vägtrafikchef går inte att hitta i 1936 års järnvägsmatrikel.