Trafikförvaltning, juridisk form? (Järnväg allmänt)

av Gunnar Olson, Sunday, March 17, 2019, 19:54 (1838 dagar sedan)

Fram till förstatligandet förekom som bekant flera sammanslutningar av enskilda järnvägsaktiebolag, benämnda trafikförvaltningar, t.ex. GDG och TÖJ. Av beskrivningarna att döma var dessa förvaltningar inte själva aktiebolag. Är detta rätt uppfattat? I så fall, vilken juridisk form hade de? Var det en särskild i lagstiftningen reglerad form, var det ekonomiska föreningar eller var det bara så att ett av bolagen mot ersättning från de övriga skötte samordningen?

Trafikförvaltning, juridisk form?

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, March 17, 2019, 20:44 (1838 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Fram till förstatligandet förekom som bekant flera sammanslutningar av enskilda järnvägsaktiebolag, benämnda trafikförvaltningar, t.ex. GDG och TÖJ. Av beskrivningarna att döma var dessa förvaltningar inte själva aktiebolag. Är detta rätt uppfattat? I så fall, vilken juridisk form hade de? Var det en särskild i lagstiftningen reglerad form, var det ekonomiska föreningar eller var det bara så att ett av bolagen mot ersättning från de övriga skötte samordningen?

Jag har inget direkt svar på frågan men om trafikförvaltningen inte var en egen juridisk person så finns väl möjligheten att det var ett s.k. enkelt bolag. Ett sådant uppstår exempelvis om du och en eller flera andra kommer överens om att tippa tillsammans (hästar, fotboll eller vad som helst) och det kräver ingen registrering. Kostnaderna för den gemensamma förvaltningen togs nog i så fall ut på det sättet att man reglerade hur stor del av kostnaderna för förvaltningen som skulle åvila respektive järnvägsbolag som ingick i förvaltningen. Men detta är bara en gissning. Någon vet säkert bättre.

Trafikförvaltning, juridisk form?

av Harald, Monday, March 18, 2019, 08:28 (1838 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Inget konkret svar, men i Nordisk Familjebok finns följande beskrivning av Trafikförvaltningen GSG. Det nämns också att efterföjaren GDG drevs efter samma grunder.

[i]Trafikförvaltningen, som egde att å de särskilda
bolagens vägnar besluta och handla i afseende på
järnvägarnas drift och underhåll, handhades af ett
trafikutskott bestående af 2 därtill befullmäktigade
led. med 2 suppleanter från hvar och en af styrelserna
för B. J., S. V. B. och G. D. J. samt en led. och en
suppleant för S. D. J. samt en i Stockholm placerad
verkställande direktör, som skulle vara verkställande
direktör jämväl inom hvart och ett af bolagen. Alla
inkomster med undantag dock af hvarje bolags egna
räntor och inflytande aktieutdelningar skulle uppbäras
af trafikutskottet, som jämväl hade att bestrida alla
utgifter för drift och underhåll äfvensom för sådana
förändringar af bana med byggnader och anläggningar
samt rullande materiel, hvilka icke vore af natur
att öka kapitalvärdet. Nettobehållningen skulle
fördelas efter förhållandet mellan nettoinkomsterna
för samtliga i öfverenskommelsen angifna banor
för fyraårsperioden 1904–07. För femårsperioden
erhöll sålunda hvar och en af de deltagande
förvaltningarna en viss bestämd procent af den
sammanlagda nettobehållningen. [/i]

http://runeberg.org/nfci/0292.html

Trafikförvaltning, juridisk form?

av Gunnar Olson, Monday, March 18, 2019, 11:19 (1837 dagar sedan) @ Harald

Inget konkret svar, men i Nordisk Familjebok finns följande beskrivning av Trafikförvaltningen GSG. Det nämns också att efterföjaren GDG drevs efter samma grunder.

[i]Trafikförvaltningen, som egde att å de särskilda
bolagens vägnar besluta och handla i afseende på
järnvägarnas drift och underhåll, handhades af ett
trafikutskott bestående af 2 därtill befullmäktigade
led. med 2 suppleanter från hvar och en af styrelserna
för B. J., S. V. B. och G. D. J. samt en led. och en
suppleant för S. D. J. samt en i Stockholm placerad
verkställande direktör, som skulle vara verkställande
direktör jämväl inom hvart och ett af bolagen. Alla
inkomster med undantag dock af hvarje bolags egna
räntor och inflytande aktieutdelningar skulle uppbäras
af trafikutskottet, som jämväl hade att bestrida alla
utgifter för drift och underhåll äfvensom för sådana
förändringar af bana med byggnader och anläggningar
samt rullande materiel, hvilka icke vore af natur
att öka kapitalvärdet. Nettobehållningen skulle
fördelas efter förhållandet mellan nettoinkomsterna
för samtliga i öfverenskommelsen angifna banor
för fyraårsperioden 1904–07. För femårsperioden
erhöll sålunda hvar och en af de deltagande
förvaltningarna en viss bestämd procent af den
sammanlagda nettobehållningen. [/i]

http://runeberg.org/nfci/0292.html

Tack, svaret är ändå ganska konkret. Bilden klarnar betydligt. Avtalsreglering med beslutande församling och gemensam VD verkar det vara. Var det likartat för övriga förvaltningar och stod sig denna modell till slutet?

Trafikförvaltning, juridisk form?

av Överkörmästaren, Monday, March 18, 2019, 11:29 (1837 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Inget konkret svar, men i Nordisk Familjebok finns följande beskrivning av Trafikförvaltningen GSG. Det nämns också att efterföjaren GDG drevs efter samma grunder.

[i]Trafikförvaltningen, som egde att å de särskilda
bolagens vägnar besluta och handla i afseende på
järnvägarnas drift och underhåll, handhades af ett
trafikutskott bestående af 2 därtill befullmäktigade
led. med 2 suppleanter från hvar och en af styrelserna
för B. J., S. V. B. och G. D. J. samt en led. och en
suppleant för S. D. J. samt en i Stockholm placerad
verkställande direktör, som skulle vara verkställande
direktör jämväl inom hvart och ett af bolagen. Alla
inkomster med undantag dock af hvarje bolags egna
räntor och inflytande aktieutdelningar skulle uppbäras
af trafikutskottet, som jämväl hade att bestrida alla
utgifter för drift och underhåll äfvensom för sådana
förändringar af bana med byggnader och anläggningar
samt rullande materiel, hvilka icke vore af natur
att öka kapitalvärdet. Nettobehållningen skulle
fördelas efter förhållandet mellan nettoinkomsterna
för samtliga i öfverenskommelsen angifna banor
för fyraårsperioden 1904–07. För femårsperioden
erhöll sålunda hvar och en af de deltagande
förvaltningarna en viss bestämd procent af den
sammanlagda nettobehållningen. [/i]

http://runeberg.org/nfci/0292.html


Tack, svaret är ändå ganska konkret. Bilden klarnar betydligt. Avtalsreglering med beslutande församling och gemensam VD verkar det vara. Var det likartat för övriga förvaltningar och stod sig denna modell till slutet?

Lidingöbolagen (SSLidJ, LiB och LOB) hade väl ett snarlikt upplägg?

Trafikförvaltning, juridisk form?

av Christer Fredriksson, Sunday, March 17, 2019, 21:43 (1838 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Varje bana bokförde och redovisade sina egna kostnader samt resultat.

Den rullande materielen användes gemensam som en förvaltning.

Personalen var fri att söka tjänster på alla ingående banor-

Sedan sammanslogs dessa banors kostnader och intäkter och man erhöll en förvaltnings-redovisning.

Tfv GDG, Bergslagernas Jvg AB & Co.

av Sune Nylén, Monday, March 18, 2019, 23:09 (1837 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

1931 trädde en ny lag om bokföring vid EJ i kraft.Man ville då inregistrera Trafikförvaltningen som handelsbolag, som magistraten i Gbg inte ville godkänna. Man ville då inregistrera det under firma; Trafikförvaltningen Göteborg - Dalarne - Gävle, Bergslagernas Järnvägsaktiebolag & Co.. Även denna gång blev det avslag.Efter överklagan till KB, och diverse turer godkände regeringsrätten bolagets hemställan 24 maj 1932 och från den 6 juli 1932 är bolagets firma som ovan. För den mer intresserade av de olika turerna hänvisas till sid. 72 i 1947 års minnesskrift.:-) Sune