1940. Tyskt intresse för malmtransporter söderut Del 1 (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, March 20, 2019, 15:07 (1836 dagar sedan)

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/krig/2VKr/Malm/19400618.jpg[/img]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/krig/2VKr/Malm/19400621.jpg[/IMG]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/krig/2VKr/Malm/19400700a.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/krig/2VKr/Malm/19400700b.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/krig/2VKr/Malm/19400700c.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/krig/2VKr/Malm/19400700d.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/krig/2VKr/Malm/19400700e.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/krig/2VKr/Malm/19400700f.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/krig/2VKr/Malm/19400701.jpg[/img]

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/krig/2VKr/Malm/19400710.jpg[/img]

1940. Tyskt intresse för malmtransporter söderut Del 1

av Hans W, Friday, March 22, 2019, 15:15 (1834 dagar sedan) @ BD

Synnerligen intressant!
Det var rejäla transporter genom Sverige som tyskarna undersökte förutsättningarna för. Men malmtåg på inlandsbanan med tyska vagnar förefaller rätt orealistiskt.
Intressant tyska i dokumenten f ö.
Mer sådant!!

1940. Tyskt intresse för malmtransporter söderut Del 1

av Lennart Petersen, Friday, March 22, 2019, 16:50 (1834 dagar sedan) @ Hans W

Synnerligen intressant!
Det var rejäla transporter genom Sverige som tyskarna undersökte förutsättningarna för. Men malmtåg på inlandsbanan med tyska vagnar förefaller rätt orealistiskt.
Intressant tyska i dokumenten f ö.
Mer sådant!!

I ett tidigt skede av Inlandsbanans planering var det ju,dock tänkt att den bl.a skulle användas för malmtransporter från malmfälten till en hamn Krosseskär i Bohuslän. Men därav blev intet och södra delen blev i stället en inköpt bana till Kristinehamn.
Att man hade högtflygande planer för den banan bekräftas väl också att den tillsammans med Malmbanan och Västra stambanan var ett av tre alternativ för den första fullskaliga elektrifieringen.

1940. Tyskt intresse för malmtransporter söderut Del 1

av Turesson, Sunday, March 24, 2019, 12:10 (1832 dagar sedan) @ Hans W

Tyska Flottan hade gjort vissa undersökningar före kriget
om möjligheten att transportera järnmalm på järnväg söder ut.
mMen det skulle kosta för mycket.

Tyska flottan kände sig inte vuxen att både kriga mot Storbrittanien och samtidigt eskortera
järnmalmsfartygen från Luleå om Sovjet var en fiende.

Salevski, Die deutsche Seekriegsleitung 1935-1945, sidan 70ff

Så själva kalkylen låg i tyska skrivbordslådor redan innan Narvik invaderades.

Mvh
John

1940. Tyskt intresse för malmtransporter söderut Del 1

av Lennart Petersen, Sunday, March 24, 2019, 16:32 (1832 dagar sedan) @ Turesson

Tyska Flottan hade gjort vissa undersökningar före kriget
om möjligheten att transportera järnmalm på järnväg söder ut.
mMen det skulle kosta för mycket.

Tyska flottan kände sig inte vuxen att både kriga mot Storbrittanien och samtidigt eskortera
järnmalmsfartygen från Luleå om Sovjet var en fiende.

Salevski, Die deutsche Seekriegsleitung 1935-1945, sidan 70ff

Så själva kalkylen låg i tyska skrivbordslådor redan innan Narvik invaderades.

Mvh
John

Det kan ju också sägas att Tyskland var inte så våldsamt intresserade och beroende av svensk malm. Detta har överdrivits åtskilligt. Man hade tillgång till åtskilliga andra malmfyndighetet t.ex i det erövrade Frankrike. Men däremot var Sverige mycket beroende av kolimporyen från Tyskland , utan den hade det blivit mycket svårt, och kolet betalades med malmexporten. Så malmexport var nödvändigt mycket mer för Sverige än för Tyskland. Det har också sagts att svensk malm inte hade kvalitet för vapen men väl för fartygsbyggen.

1940. Tyskt intresse för malmtransporter söderut Del 1

av Christer Fredriksson, Sunday, March 24, 2019, 17:04 (1832 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Den låga järnhalten i de erövrade områdenas gruvor samt de egna gruvorna, gjorde att Tyskarna helst av allt ville ha den Svenska malmen, oavsett om den kom från egna gruvor, dvs Tysk-gruvorna, eller köptes från andra gruvor!

1940. Tyskt intresse för malmtransporter söderut Del 1

av Stefan Isaksson, Sunday, March 24, 2019, 17:29 (1832 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Till det ska läggas att tyskarna knappast vågade räkna med att få tillgång till BeNeLuxländernas, eller Frankrikes järngruvor förrän Frankrikes fall var ett faktum.

Den tyska kalkylen torde sett dramatiskt olika ut före respektive efter maj/juni 1940.

Dessutom var viss (inte all) bergslagsmalm värdefull för sin blandning med andra mineral.

SI

1940. Tyskt intresse för malmtransporter söderut Del 1

av Turesson, Sunday, March 24, 2019, 20:09 (1832 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag har en lite annan bild av vad historien säger.

Under perioden september 1939 till Juli 1940 stod svensk järnmalm för halva tyska produktionen.
Jag har lite svårt att se att det brukar överdrivas.
Efter Frankrike och Belgiens fall gick det ner till en fjärdedel av tyska produktionen.


Att säga att svensk malm inte hade kvalitet för vapenproduktion är också litetveksamt.

Tyskland köpte ca 2/3 malm från Norrbotten som inte var så bra för specialstålstillverkning
men hade en hög järnhalt vilket sparade kol och arbetskraft för tyskarna.
Den andra tredjedelen var bergslagsmalm, delvis mycket lämpad för att tillverka specialstål och vapen.
(rättat efter läst Stefan Isakssons post)

Och ska man vara noggrann så köpte Sverige till stor del polskt kol av tyska ockupationsmakten.

Men i grunden så var det hela ett ömsesidigt handelsutbyte som bägge parter vann på.
(om vi bara ser till Sverige och Tyskland)

Mvh
/John