Jönköping (Järnväg allmänt)

av jhje, Wednesday, March 20, 2019, 21:53 (1857 dagar sedan)

Jönköping stad hade 2 stationer Centralen och Hamnen.
Till Centralen kom Södra stambanan och BUJ och Hamnen hade HNJ.

Kördes det dagliga tåg mellan Centralen och Hamnen. Som jag minns från förr att Röda rälsbussen stannade i hamnen också fick man fotledes bege sig till Centralen.
Var bron över kanalen sväng eller lyftbro.
Så fanns det alltid ett påeldat ånglok vid stallet på Centralen, uppgift?

Jönköping

av HP, Wednesday, March 20, 2019, 23:33 (1857 dagar sedan) @ jhje

Jönköping stad hade 2 stationer Centralen och Hamnen.
Till Centralen kom Södra stambanan och BUJ och Hamnen hade HNJ.

Kördes det dagliga tåg mellan Centralen och Hamnen. Som jag minns från förr att Röda rälsbussen stannade i hamnen också fick man fotledes bege sig till Centralen.
Var bron över kanalen sväng eller lyftbro.
Så fanns det alltid ett påeldat ånglok vid stallet på Centralen, uppgift?

Så vitt jag vet har det inte gått någon ord persontrafik mellan Jöh och Jö central.
SSB bro över hamnkanalen har alltid varit svängbro så länge den var öppningsbar.
Stallet på Jö C hyste ånglok som gick på växling ända in på 60-talet.

/HP

Jönköping

av Anders Sandgren, Wednesday, March 20, 2019, 23:33 (1857 dagar sedan) @ jhje

Jönköping hade fler stationer än så..JGJ hade sin egen (östra) och dessutom hade man en omlastningsstation, jönköpings strand. BUJ/BsJJ var avsedd att få en egen station i närheten av Östra men då det var bestämt att den skulle uppgå i SJ när den var klar behövdes ingen station.
Såvitt jag vet gick det inte reguljär trafik i förbindelsespåret från jöh utan det var bara växlingsrörelser, dvs utan passagerare. Det fanns ju inte heller vägskydd i gatukorsningarna. 1965 slopades HNJ-lokstationen och rälsbussar och lok placerades i SJ-lokstationen varför de alltid gick dit, dock utan passagerare efter jöh. HNJ-lokstationen lades ner 1965 men jöh var egen station till 1/6-69 varefter den var hållplats direkt underställd jönköpings c till den slutliga nerläggningen 4/1-72.

Jönköping Hamn bevakning till slutet.

av S-O Johansson, Sunday, March 24, 2019, 19:53 (1854 dagar sedan) @ Anders Sandgren

HNJ-lokstationen lades ner 1965 men jöh var egen station till 1/6-69 varefter den var hållplats direkt underställd jönköpings c till den slutliga nerläggningen 4/1-72.

Var det inte så att den var bevakad till slutet? Åkte där i maj 1971 och på den bild jag har därifrån så verkar platsen bevakad. På Ekevings suberba sidor finns 1971 års graf med och där ser Jönköpings Hamn ut att vara bevakad för alla tåg. Visas med fet stil och med svart streck som tyder på att den skall vara bevakad. Inget heller om att man skulle ha obevakad körning på Jönköpigs Hamn och att ankomstanmälan skulle ske till Norrahammar, enda bevakade station Jönköping-Vaggeryd.
Det är väl mer troligt att den gick upp i Jönköping C men att man trots det var tvungen att bevaka den. Jämför Kalmar C-Kalmar S m fl.

Jönköping

av Bengt H, Thursday, March 21, 2019, 21:56 (1856 dagar sedan) @ jhje

År 1970 fångade jag denna T23 vid Rådhusparken i Jönköping på väg mot Jönköpings hamn från centralen.

[image]

Jönköping

av jhje, Friday, March 22, 2019, 10:23 (1856 dagar sedan) @ Bengt H

Tack! Det var en häftig bild:-)

Jönköping

av K Lemming, Sunday, March 24, 2019, 21:05 (1853 dagar sedan) @ jhje

Instämmer helt och hållet.

Jönköping

av yngve nilsson, Wednesday, March 27, 2019, 10:35 (1851 dagar sedan) @ K Lemming

Vad jag vill minnas var alltid Jönköpings H bevakad för alla tåg. Norrahammar var däremot inte bevakad för alla tåg utan isåfall måste ankomstanmälan o dyl lämnas till Vaggeryd. Hur ofta lok och vagnar kördes Jö H-Jö c vet jag inte.