Smalspåriga personvagnar: ROJ/ÖSmJ (Järnväg allmänt)

av Johan O, Thursday, March 21, 2019, 21:41 (1861 dagar sedan)

Hej!

Vi får börja med att tacka för hjälpen i inlägget om MÅJ, det gör det roligare att fortsätta med vår genomgång! Här kommer nästa del:

I såväl inlandet som trakterna mellan Kalmar och Oskarshamn är det i slutet av 1800-talet flera samhällen som önskar järnvägsförbindelse med någon av de större hamnarna. I inlandet växer flera banor fram, men det dröjer lite innan några större byggen påbörjas i de kustnära trakterna. I samband med undersökningarna för MÅJ finns det intressenter som även vill bygga en anslutande smalspårig bana till NOJ.

Valet faller på en linje från Ruda till Oskarshamn med industrierna längs Emån som viktiga godskunder. Banbygget kommer igång år 1905 och genomförs utan större problem så att inspektion kan ske i december året därpå. Invigning sker i januari 1907.

Redan tidigt konstateras att järnvägens materiel inte utnyttjas effektivt och förslag finns därför att utsträcka banan vidare inåt landet. Sedan man beslutat att bygga Östra Värends Järnväg från Brittatorp på VÅHJ till Älghult vinner till slut år 1917 förslaget om en bana mellan Ruda och Älghult gillande hos myndigheterna, trots att detta förslag tidigare förkastats.

Den ekonomiska situationen blir svårt redan under byggtiden, men år 1922 kan trots det bandelen mellan Ruda och Skoghult öppnas. Året därpå sammankopplas banan med ÖVJ i Älghult. Den nya sträckan ägs av ett separat bolag, Ruda-Älghults Järnväg, men samförvaltas med ROJ.

Banorna drabbas hårt av den ekonomiska nedgången i slutet av tjugotalet och båda bolagen går i konkurs år 1931. Ett nytt bolag bildas, Östra Smålands Järnväg, ÖsmJ, som tar över trafiken på bägge banorna. Det nya bolaget är ett dotterbolag till KBJ och år 1937 uppgår ÖSmJ helt och hållet i moderbolaget och förstatligas tillsammans med övriga smalspårsbanor i Kalmar år 1940.

Fordonens märkning
RÄJ har inga egna fordon utan trafiken sköts av ROJ, varför ROJ används som signatur på alla fordon fram till år 1931. Efter att ÖSmJ bildats märks fordonen om, men det är oklart om det gäller samtliga vagnar. Åtminstone en av de båda tyska personvagnarna figurerar på film med ÖSmJ-märkning.

Personvagnar
Till invigningen anskaffas år 1906 fyra personvagnar, alla från Ljunggrens i Kristianstad. Leveransen består av två kombinerade första- och tredjeklass boggivagnar litt ACo och två tvåaxliga vagnar, en ren tredjeklass och en kombinerad tredjeklass och postvagn. Det är ingen stor vagnpark men väl anpassad för en bana med en inte allt för omfattande trafik. ACo-vagnarna klassas senare ned till BCo liksom på övriga Kalmar-banor.

[image]
ROJs hela första personvagnspark samlad i ett tåg. Först går någon av F-vagnarna 10-11, därefter BCo 1 och 2, C 5 och CD 6 och sist den andra resgodsvagnen. Bilden är tagen i Skorpetorp, en station med ett lite udda namn. Kan kanske semaforvingen som fortfarande fälls nedåt hjälpa till att datera bilden?

Banan har under första världskriget ett uppsving som många andra banor vilket gör att man investerar i ny rullande materiel. I samband med trafikstarten på RÄJ beställs två nya ånglok och två tredjeklass boggievagnar i Tyskland. Vagnarna tillverkas av Görlitz och är av modern typ med nitad stålkorg. De levereras år 1920 och ingår i en större beställning som man gör tillsammans med flera andra banor.

[image]
En bild av ett blandat tåg med några öppna godsvagnar, en finka, en boggievagn och sist troligen ytterligare en finka. Tåget dras av ett av de tyska loken.

Den nästan nya Görlitz-vagnen Co 3 blir redan 1923 ombyggd till BCo. År 1926 byggs CD 6 om till BC då en motorvagn med postutrymme hyrs från KVAB. I samband med konkursen några år senare säljs motorvagnen till HSJ.

[image]
Bilden visar ett hörn av Görlitz-vagnen nr 3, därefter går CD 6 och ÖVJ BC 500. Bilden är ett exempel på hur kunskapen om vagnarna kan bidra till dateringen; den är tagen efter 1920 eftersom Görlitz-vagnen är med, men tagen före 1926 då CD 6 blir ombyggd till BC. Hade vi dessutom kunnat se litterat på Görlitzvagnen hade vi ytterligare kunnat krympa tidsspannet till 1920-23 respektive 1923-26.

[image]
Denna bild som Lars Hemingstam lagt ut på forumet tidigare visar förutom hans mor även vagn 6 efter ombyggnaden till BC, bilden är som framgår av den tidigare tråden troligen tagen 1933 eller 1934. Vagnen har här även fått fönstren i lanterninen igensatta.

Man kan anta att användningen av banans personvagnar under motorvagnsåren 1924-32 var rätt sparsam. I kombination med den usla ekonomin förklarar detta varför bara minimalt underhåll sker och varför man inte kostar på några upprustningar av vagnarna.

Smalspåriga personvagnar: ROJ/ÖSmJ

av Johan O, Thursday, March 21, 2019, 21:42 (1861 dagar sedan) @ Johan O

Resgodvagnar
ROJ anskaffar inför trafikstarten två resgodsvagnar, F 10 och 11, även dessa från Ljunggrens. Tyvärr är det rätt ont om bilder på dessa båda vagnar, men bilden nedan från Oskarshamn visar åtminstone den ena.

[image]
Det här är tyvärr den bästa bilden vi hittat på någon av resgodsfinkorna från privatbanetiden. Ett litet persontåg i Oskarshamn draget av lok 1 eller 2, därefter en av resgodsvagnarna, en av de både tvåaxliga personvagnarna, en av de äldre boggivagnarna och sist troligen en godsfinka.

Sommarvagnar
Banan verkar inte ha haft några sommarvagnar. Dock syns en sommarvagn i invigningståget för RÄJ, men det är sannolikt en VÅHJ-vagn varför vi ber att få återkomma om det i nästnästa inlägg.

SJ-tiden
Samtliga vagnar övertas av SJ och de båda lanterninvagnarna Co 1 och 2 får båda nya korgar redan på 40-talet. BC-vagnen nr 6 byggs år 1947 om till sjukvagn. Samtliga vagnar blir kvar som trafikvagnar in på sextiotalet, utom sjukvagnen som redan efter sju år blir tjänstevagn.

Som sista kvarvarande vagn hamnar fd C 5 så småningom i Linköping och är under en tid reserverad för muséet där. När samlingarna minskas på grund av oklarheterna kring huvudmannaskapet görs olika försök att bevara vagnen, men dessa lyckas inte och vagnen skrotas som sista ROJ/ÖSmJ-vagn år 1969. Enligt äldre uppgifter här på forumet var den på slutet privatägd.

Fordonslista
[image]

Källor till uppgifterna härstammar till stor del från Riksarkivet, dels från ROJs vagnskort, dels från styrelse- och revisionsberättelser samt som vanligt från Väg & Vattenbyggnads¬styrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna. Några uppgifter är även tagna från Landsarkivet i Vadstena, där KVABs arkiv finns bevarat.

Kolumnen med SJ-id är något förenklad, endast första SJ-littera är angivet. Det kommer en mer komplett lista över SJ-vagnarnas öden senare, inklusive ombyggnader under SJ-tiden m.m.

Vi fortsätter västerut från Älghult, mot Växjö. Nästa gång tar vi därför en titt på Östra Värends Järnväg.

/Johan & Stefan
Bilder från Samlingsportalen och Lars Hemingstam.

Smalspåriga personvagnar: ROJ/ÖSmJ

av Mattias Jansson, Thursday, March 21, 2019, 21:52 (1861 dagar sedan) @ Johan O


[image]
Bilden visar ett hörn av Görlitz-vagnen nr 3, därefter går CD 6 och ÖVJ BC 500. Bilden är ett exempel på hur kunskapen om vagnarna kan bidra till dateringen; den är tagen efter 1920 eftersom Görlitz-vagnen är med, men tagen före 1926 då CD 6 blir ombyggd till BC. Hade vi dessutom kunnat se litterat på Görlitzvagnen hade vi ytterligare kunnat krympa tidsspannet till 1920-23 respektive 1923-26.

Östra Värends järnväg öppnades i december 1922, men eftersom den fick förbindelse österöver först i samband med att Ruda - Älghults Järnväg blev helt färdig i augusti 1923, så bör vi nästan kunna datera bilden till 1923-26 i alla fall, om nu den sista vagnen är en ÖVJ-vagn.

Smalspåriga personvagnar: ROJ/ÖSmJ

av Johan O, Thursday, March 21, 2019, 21:57 (1861 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Mycket skarpsint! Så långt har vi inte tänkt själva :)

Smalspåriga personvagnar: ROJ/ÖSmJ

av Mattias Jansson, Thursday, March 21, 2019, 22:04 (1861 dagar sedan) @ Johan O

Mycket skarpsint! Så långt har vi inte tänkt själva :)

Bara trevligt att kunna hjälpa till, ni rätar ju för er del ut några frågetecken i taget i mina gamla fordonssammanställningar ett par gånger i månaden!

Smalspåriga personvagnar: ROJ/ÖSmJ

av Sune Nylén, Friday, March 22, 2019, 07:20 (1861 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Så många välklädda herrar och fotograf med stor kamera- glasplåts 18 x24-nere på
station
Kanske rentav första tåget på sträckan.:-) Sune

Smalspåriga personvagnar: ROJ/ÖSmJ

av Mattias Jansson, Friday, March 22, 2019, 10:28 (1860 dagar sedan) @ Sune Nylén

Så många välklädda herrar och fotograf med stor kamera- glasplåts 18 x24-nere på
station
Kanske rentav första tåget på sträckan.:-) Sune

Det skulle i så fall vara den 19 augusti 1923 (eller möjligen en formell invigning någon dag tidigare); idag skulle folk nog vara tunnare klädda vid den årstiden, men både vad gäller väder och folks klädedräkt skulle det kunna vara sensommar.

Smalspåriga personvagnar: ROJ/ÖSmJ

av Sune Nylén, Friday, March 22, 2019, 15:15 (1860 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Bakom gossen , delvis skymda, står en herre och en dam. Det kan också vara några som kommit eller skall resa, och möts eller avvinkas av en delegation. Kanske i så fall
något kyrkligt. Missionärer som avreser e.d.Herrarna är ju iförda sina bästa kläder. Någon till och med fluga och "fadermördare". Ser man på bilder från tiden så sitter gubbsen ofta iförda väst och slips, hur varmt det än tycks vara. Ja allt blir ju rena spekulationer. Men ett speciellt tillfälle i vart fall.

Smalspåriga personvagnar: ROJ/ÖSmJ

av ROJ-NOJ, Thursday, August 29, 2019, 21:05 (1700 dagar sedan) @ Johan O

Väldigt intressant inlägg men dessvärre verkar nästan alla bilderna ha försvunnit! :-|

Smalspåriga personvagnar: ROJ/ÖSmJ och andra tidiga inlägg

av Stefan Olsson, Thursday, February 11, 2021, 09:45 (1168 dagar sedan) @ ROJ-NOJ

Väldigt intressant inlägg men dessvärre verkar nästan alla bilderna ha försvunnit! :-|

När jag kollade i ett gammalt inlägg om ROJ stötte jag på ovanstående som ROJ-NOJ en gång skrivit. Vi beklagar givetvis att det blev så, det var liksom utom vår kontroll och avslöjade givetvis en brist i denna typ av publicering.

Eftersom jag alltså också ibland tittar tillbaka i inläggen för att kolla något drabbar det även mig. Men om man högerklickar på imagelänken och väljer View av länken (tror jag det var) så kan man i alla fall se bildnumret där. Sen får man gå till Digitalt Museum och ta fram bilden där.