SRJ personvagnar (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Sunday, March 24, 2019, 12:18 (1831 dagar sedan)

Inför ett modellbygge kom jag att fundera på färgsättningen på SRJ "stålvagnar". Att dessa vagnar under sin sista tid var grönlackade känner jag till och att de tidigare varit brunlackade oxså, men när skedde omlackering från (röd-) brunt till grönt?

Någonstans vill jag oxså minnas att jag läst att det förkom personvagnar som var kombinerade bruna och beige, eller tänker jag på motorvagnar?

Ola Ahlström
Malmö

SRJ personvagnar

av Granis, Sunday, March 24, 2019, 16:45 (1831 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Om jag inte missminner mig så levererades "vikdörrsvagnarna" Co/ Bo 83-85, 99-100, 120-129 grönmålade till det då statliga men fortfarande från SJ fristående SRJ åren 1954-56. Detta inspirerade tydligen SJ -som tog över 1959- vilka såg till att samtliga "stål och plåtvagnar" (inkl motorvagnar) var gröna fr o m 1960-talets mitt (sådär). "Förortsbana som snart skulle läggas ned" kanske var orsaken, att särskilja från SJs (normalspåriga) fjärrtåg? Endast vagnarna med träkorg fortsatte vara bruna/ lackade efter det, och så fortsatte det in på "SL-tiden" ( =efter 1972).

Det där med tvåfärgade motorvagnar är nog nåt du kan hänföra till 1890-talet och Djursholmsbanan, typ. Likaså SRJs jämngamla första vagnuppsättning, som SRJ CD 17 på JTJ.

/ L G

SRJ personvagnar 103-104 / 915-916

av Ola Ahlström, Sunday, March 24, 2019, 17:17 (1831 dagar sedan) @ Granis

Rent specifikt handlar det om de två år 1941 från AB Sv. Maskinverken i Södertälje levererade vagnarna 103/104, senare 915/916, som jag utgår från var brunlackerade vid leverans men när blev de grönlackerade?

Ola Ahlström
Malmö

SRJ personvagnar 103-104 / 915-916

av Stefan Isaksson, Sunday, March 24, 2019, 17:23 (1831 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Så är det nog.

Tvåfärgade vagnar, creme och rött, låter som ursprungsmålningen på rävarna (X4P)

SI

SRJ personvagnar 103-104 / 915-916

av Granis, Sunday, March 24, 2019, 18:19 (1831 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Tvåfärgade vagnar, creme och rött, låter som ursprungsmålningen på rävarna (X4P)

Ja! Så var det. Tänkte inte på det. Det var väl dom enda tvåfärgade elfordonen (och passvagnarna) på Roslagsbanorna efter 1910, sådär. Dieselmotorvagnar och rälsbussar var däremot en annan och tvåfärgad sak även från när de levererades på 1930-talet och tills de skrotades (på 60-talet).

/ L G

SRJ personvagnar - tvåfärgat och grönmålning.

av Thomas Tell, Sunday, March 24, 2019, 19:37 (1831 dagar sedan) @ Granis

Tvåfärgade vagnar, creme och rött, låter som ursprungsmålningen på rävarna (X4P)


Ja! Så var det. Tänkte inte på det. Det var väl dom enda tvåfärgade elfordonen (och passvagnarna) på Roslagsbanorna efter 1910, sådär. Dieselmotorvagnar och rälsbussar var däremot en annan och tvåfärgad sak även från när de levererades på 1930-talet och tills de skrotades (på 60-talet).

Det finns en interiörbild från ett nylevererat SRJ ellok där det utanför står en av Co 97 eller 98 (909 910) vilken där är tvåfärgad likt en räv. Rävarna var ju enligt vad Åke Rydberg själv skrivit ett SEIJF-meddelande ljusgrå/röda men alla säger creme/röda. Vad skall man tro?

På revisionskorten för SRJs personvagnar finns bara lite uppgifter om ommålning. Enligt dem är första gröna vagnen Co 78 (890) i december 1953 följt av Co 51 (867) i april 1954 och syster 50 (868) i december 1954. Då hade redan Co 83 levererats i mars med grön målning. 84 och 85 kom i april och 99-100 i juni.

Någon ommålning av stålvagnar finns inte noterat.

En annan tvåfärgning var BCo 35 som fortfarande 1943 var målad grön/brun enligt en gammal SRJ:are. SJ slutade med detta 1924. Vagnen fick ny korg 1947.
/tell

SRJ personvagnar - tvåfärgat och grönmålning.

av Ola Ahlström, Sunday, March 24, 2019, 20:11 (1831 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det finns en interiörbild från ett nylevererat SRJ ellok där det utanför står en av Co 97 eller 98 (909 910) vilken där är tvåfärgad likt en räv.
/tell


Intressant! Det var troligen denna uppgift som fanns i mitt bakhuvud. Finns bilden tillgänglig? Det tillverkades ju fem vagnar, 90-97 / 902-906, hos Bautzen 1937 följt av två vagnar till, 97-98 / 909-910, två är senare. De första fick 1948/49 inbyggda plattformar medan de två senar behöll sin öppna. Elloken levererade 1942-46 så frågan som uppstår är;

Varför fick 97 eller 98 tvåfärgad målning och fick möjligen de övriga fem oxså detta?

Ola Ahlström
Malmö

SRJ personvagnar - tvåfärgat och grönmålning.

av Thomas Tell, Sunday, March 24, 2019, 21:12 (1831 dagar sedan) @ Ola Ahlström

97 och 98 tillverkades ju 1939 samma år som rävarna. Därför tror jag det bara var båda eller någon av dem som var tvåfärgade som på bilden. Att det är dessa vagnar syns på den vågformade regnlisten.

[img]https://i.imgur.com/u7lmhee.jpg[/img]
Bilden är från 1942, sägs det. Jag trodde tvåfärgningen försvann tidigt.

90-97 / 902-906 fick ju 1948 inbyggda plattformar med "dubbla klaffdörrar" vilka jag är säker kom från de fem första rävarna som hade sådana dörrar vid leverans.
/tell

SRJ personvagnar - tvåfärgat och grönmålning.

av Ola Ahlström, Sunday, March 24, 2019, 21:20 (1831 dagar sedan) @ Thomas Tell

Påminner lite om Co6 vagnarna (?) som målades som Xoa4 motorvagnarna för lokaltågstarfiken runt Malmö. Kan det finnas en koppling med att man ville skapa ett enhetligt motorvagnståg vid SRJ?

Ola Ahlström
Malmö

SRJ personvagnar - tvåfärgat och grönmålning.

av Granis, Sunday, March 24, 2019, 21:50 (1831 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bilden är från 1942, sägs det. Jag trodde tvåfärgningen försvann tidigt.

(Fundering) Kan det varit så att man då fick nån idé att använda särskilda passvagnar till de dieseldrivna motorvagnarna, som ju var tvåfärgade genom alla år (ja, inte tvåaxliga 102 då, men den blev ju det rätt fort)? Men kom på att det var opraktiskt då idén med flexibilitet i vagnomloppen försvann, inklusive att då ha genomgående vagnar mellan "el" och "diesellinjerna" (så småningom) söder respektive norr om Rimbo?

/ L G

SRJ personvagnar - tvåfärgat och grönmålning.

av Karlsson, Tuesday, March 26, 2019, 11:17 (1829 dagar sedan) @ Granis

Rävarna hade ju utrustning för multipeldrift när de levererades. Jag har svaga minnen av att det sagts att åtminstone några av Bautzen-vagnarna 90-97 hade genomgångsledning för detta och att det ska finnas kvar utrustning för detta på någon av dem (tror det är 903/91). Det är evigheter sedan jag såg den så minnet är svagt.

SRJ personvagnar - tvåfärgat och grönmålning.

av Thomas Tell, Wednesday, March 27, 2019, 17:58 (1828 dagar sedan) @ Karlsson

Rävarna hade ju utrustning för multipeldrift när de levererades. Jag har svaga minnen av att det sagts att åtminstone några av Bautzen-vagnarna 90-97 hade genomgångsledning för detta och att det ska finnas kvar utrustning för detta på någon av dem (tror det är 903/91). Det är evigheter sedan jag såg den så minnet är svagt.

903/91 är en av 10 vagnar som hade multipelledning. 902/90, 909/97 och 910/98 hade också sådan. Någon av de två sista är på min bild.
Övriga vagnar med multipelledning var 891/79, 892/80, 893/81, 888/76, 889/77 samt 916/104. Dessa har jag hittat bilder på med kopplingsdosor för multipelkabel.
/tell

SRJ personvagnar - tvåfärgat och grönmålning.

av Rolf Segelström, Thursday, March 28, 2019, 23:16 (1827 dagar sedan) @ Thomas Tell

Själva multipeldosan fanns kvar på några vagnar då jag gick på växlingen i slutet på 70-talet på Östra. Kablarna fanns kvar under vagnskorgen men var klippta runt dosan och i dosan satt bara en rund plåt monterad. Vilka vagnar minns jag inte men dosan. Jag undrade vad i h-e det var till en av äldre fd växlarna berättade det. Han var lokförare då och hette Robert Håkansson. /Roffe

SRJ personvagnar 103-104 / 915-916

av tobbe, Sunday, March 24, 2019, 19:56 (1831 dagar sedan) @ Granis

SRJ-motorvagnarna som t.e.x. Rydbergarna var väl 2 färgade från leveransen (beige och röd alt brun) vad jag sett på bilder bl.a från Rimbo utanför och bakom vagnhallen.
tobbe

SRJ personvagnar, nu även VGJ

av Ola Ahlström, Saturday, March 30, 2019, 10:24 (1825 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Fyller på med ännu en fråga om de tre vagnar som byggdes av AB Svenska Maskinverken i Södertälje 1941.

Det förekommer en uppgift om att samtliga tre vagnar, VGJ 3008 och SRJ 103/104, alla hade silverfärgade tak vid leverans, stämmer detta? Om så var fallet, bibehölls denna färgsättning eller målades taken senare (och i så fall när?) om till svarta?

Ola Ahlström
Malmö

SRJ personvagnar, nu även VGJ

av Johan O, Saturday, March 30, 2019, 11:07 (1825 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Många (stål-)fordon levererade på 40&50-talet hade tak målade med aluminiumpigmenterad färg från början. Det ger en väldigt matt och silverblank yta.

Problemet med färgen lär ha varit att sot från ånglok och avgaser fastnade extremt bra, och många fordon målades därför om redan efter några år.

/Johan

SRJ personvagnar, nu även VGJ - OT men ändå litet VGJ

av Stefan Olsson, Saturday, March 30, 2019, 12:24 (1825 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Litet till i ämnet:
Det Johan bla avsåg var ju de första rälsbussarna i YBo5p-serien.

Mer kuriöst är väl möjligen det foto som finns på VGJ 31 där till och med detta lok har silverfärgat tak (vet inte så här rakt på om det är bland JVMs bilder eller Digitalt museum i övrigt). Kanske var det vid tiden en trend? Det har ju tidigare varit uppe här i forumet om tex SJs C4-vagnar.