Ställverk Modell Järpås (Järnväg allmänt)

av Littera JS, Thursday, April 04, 2019, 21:54 (1843 dagar sedan)

Fick tillfälle att se ställverket i Lyrestad som är av modell "Järpås". Är i funktion .. men används inte.
Så ..finns det något ställverk av den här typen som används dagligdags för att lägga tågväg?

[image]

Ställverk Modell Järpås

av Gunnar Olson, Thursday, April 04, 2019, 22:40 (1843 dagar sedan) @ Littera JS

Fick tillfälle att se ställverket i Lyrestad som är av modell "Järpås". Är i funktion .. men används inte.
Så ..finns det något ställverk av den här typen som används dagligdags för att lägga tågväg?

Forshem har samma ställverkstyp och är bevakad för tågmöten morgnar och eftermiddagar på vardagarna. Till skillnad från Lyrestad är manöverapparaten i Forshem placerad inne i stationshuset.

Ställverk Modell Järpås

av Karlsson, Friday, April 05, 2019, 09:25 (1842 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Är det verkligen samma modell i Forshem? Vad jag kan minnas är det mer likt en 59:a med vippor för att ställa tågväg eller styra objekt.

Ställverk Modell Järpås

av Gunnar Lilienberg, Friday, April 05, 2019, 09:42 (1842 dagar sedan) @ Karlsson

Är det verkligen samma modell i Forshem? Vad jag kan minnas är det mer likt en 59:a med vippor för att ställa tågväg eller styra objekt.

Per Forsströms ställverkslistor anger bara fyra platser som har ställverk av denna modell i drift idag:

Järpås
Lyrestad
Reftele
Sollefteå

Forshem anges vara ett "Järpås-liknande" reläställverk.

Ställverk Modell Järpås

av Erik Andersson, Saturday, April 06, 2019, 21:50 (1841 dagar sedan) @ Karlsson

Är det verkligen samma modell i Forshem? Vad jag kan minnas är det mer likt en 59:a med vippor för att ställa tågväg eller styra objekt.


Fast det är inte manöverapparaten som avgör vilken ställverkstyp det är, utan hur själva förreglingskretsarna är uppbyggda. Inget hindrar alltså att man byter ut manöverapparaten mot till exempel det PC-baserade manöversystemet LMS97. Ställverket är fortfarande ett Järpåsställverk om förreglingskretsarna är uppbyggda enligt Järpås-principerna.

Bland annat kännetecknas dessa principer av att:
- manöver-kontakterna ligger närmast plus i kretsen för låsning och shuntas av en backkontakt på det egna låsreläet
- Låsreläet är remanent, har benämningen L. Låst tågväg innebär att reläet är draget i back.
- När man har låst tågvägen måste K15 vridas om för att signalreläet ska dra
- Tågvägen låses inte upp automatiskt utan tkl måste återta tågvägen manuellt med K15. Om tåg har framgått sker upplåsningen direkt när tkl vrider om nyckeln. Om inget tåg har framgått krävs tidsåtertagning.

Ställverk Modell Järpås

av Erik Andersson, Thursday, April 04, 2019, 23:18 (1843 dagar sedan) @ Littera JS

Fick tillfälle att se ställverket i Lyrestad som är av modell "Järpås". Är i funktion .. men används inte.
Så ..finns det något ställverk av den här typen som används dagligdags för att lägga tågväg?

Beroende på vad man menar med ställverk av typ Järpås så kan man anse att även Tomelilla kvalar in som ett sådant ställverk. Uppbyggnaden av förreglingskretsarna följer iallfall Järpås-principerna även om manöverapparaten mer liknar den till ett modernt ställverk 59.

Edit: Även Skene verkar ha Järpåsställverkets förreglingsprinciper men en lite modernare inomhusplacerad manöverapparat.

Ställverk Modell Järpås

av Strömgränsreferensen, Friday, April 05, 2019, 08:56 (1842 dagar sedan) @ Littera JS

Fick tillfälle att se ställverket i Lyrestad som är av modell "Järpås". Är i funktion .. men används inte.
Så ..finns det något ställverk av den här typen som används dagligdags för att lägga tågväg?

[image]

Hur länge sedan var det som det förekom tågmöten i Järpås, det måste väl ändå vara bra länge sedan?
Angående Lyrestad som väl någon helg snart, om jag fattat rätt skall ha vändande tåg.
Men när skedde tågmöte senast?

Ställverk Modell Järpås

av Rasmus Axelsson, Friday, April 05, 2019, 10:10 (1842 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Hur länge sedan var det som det förekom tågmöten i Järpås, det måste väl ändå vara bra länge sedan?

Sommaren 2007 enligt denna tråd.

Ställverk Modell Järpås

av Littera JS, Friday, April 05, 2019, 23:09 (1842 dagar sedan) @ Littera JS

Fler frågor för lekmannen:

Lyrestads stn som avbildad i ställverket har ett huvudspår och ett sidospår som då möjliggör alternativa tågvägar och möte.
Varför har man fyra kontrolllampor för resp spår...hade det inte räckt med en för resp spår som visade given/inte given tågväg ?

Ställverk Modell Järpås

av Lennart Fransson, Saturday, April 06, 2019, 06:54 (1841 dagar sedan) @ Littera JS

Fler frågor för lekmannen:

Lyrestads stn som avbildad i ställverket har ett huvudspår och ett sidospår som då möjliggör alternativa tågvägar och möte.
Varför har man fyra kontrolllampor för resp spår...hade det inte räckt med en för resp spår som visade given/inte given tågväg ?

Jag tycker det är sammanlagt 14 kontrollampor i själva spårplanen, utöver de som visar signalbild eller har med vägskyddet att göra. Jag gissar att de har följande funktion:

-6 vita (ljusgula) som visar om spårledningarna är belagda (spårledningarna utanför infartssignalerna verkar belagda, eller är lamporna trasiga)
-4 blå som visar växel 1 och 3's läge, och om dom är i kontroll
-4 gröna som visar låst infartstågväg

Ställverk Modell Järpås

av Karlsson, Saturday, April 06, 2019, 07:19 (1841 dagar sedan) @ Lennart Fransson

-6 vita (ljusgula) som visar om spårledningarna är belagda (spårledningarna utanför infartssignalerna verkar belagda, eller är lamporna trasiga)
-4 blå som visar växel 1 och 3's läge, och om dom är i kontroll
-4 gröna som visar låst infartstågväg

De släckta vita borde vara till tågankomsten och blinka när tåg är på väg från Hova respektive Mariestad.

Ställverk Modell Järpås

av Lennart Fransson, Saturday, April 06, 2019, 08:08 (1841 dagar sedan) @ Karlsson

-6 vita (ljusgula) som visar om spårledningarna är belagda (spårledningarna utanför infartssignalerna verkar belagda, eller är lamporna trasiga)
-4 blå som visar växel 1 och 3's läge, och om dom är i kontroll
-4 gröna som visar låst infartstågväg


De släckta vita borde vara till tågankomsten och blinka när tåg är på väg från Hova respektive Mariestad.

Det är möjligt, det finns gott om varianter. Men oftast brukar det finnas en indikerad spårledning utanför infartssignalen, och den indikeringen kan blinka för att markera tågankomsten för att sedan slockna när spårledningen beläggs (oftast när försignalen passeras på System M).

Spårterminologi, nu och förr, i allmänhet och i Lyrestad

av Ulf Pålsson, Saturday, April 06, 2019, 16:44 (1841 dagar sedan) @ Littera JS

Fler frågor för lekmannen:

Lyrestads stn som avbildad i ställverket har ett huvudspår och ett sidospår som då möjliggör alternativa tågvägar och möte.
- - -

Naturligtvis är den som inte jobbar i säkerhetstjänst eller liknande vid järnvägen inte tvungen att hålla sig till terminologin enligt de aktuella trafikreglerna, men det kan kanske vara av intresse att gå igenom den med avseende på olika typer av spår.

= = = = =

Så här är det enligt TTJ, Trafikverkets Trafikregler för järnväg. Denna terminologi har gällt sedan 2009, då Banverkets säkerhetsordning (säo) ersattes av Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter (JTF), som slopades 2016 och vars trafikregler då överfördes till TTJ:

Spår är antingen huvudspår eller sidospår. Huvudspår är de som är avsedda för säkrad rörelse. Det betyder att man där –- om förutsättningarna är uppfyllda –- kan köra tåg med en i varje ögonblick fastställd tillåten hastighet, utan att alltid ha möjlighet stanna inom siktsträckan. Andra spår än huvudspår är sidospår. Där förekommer bara växling i siktrörelse, d.v.s. man ska köra med anpassad hastighet och får aldrig köra fortare än att man kan stanna inom (i allmänhet halva) siktsträckan.

Spåren på linjen utanför Lyrestads driftplatsgränser (d.v.s. utanför vardera infartssignalen) är huvudspår. Både spår 1 och spår 2 i Lyrestad är också huvudspår (spår I resp. II på ställverkspanelen). I Lyrestad är sidospår det (eller de?) spår som via växel 2 ansluter till spår 1 och som bara antyds på panelen.

Huvudspår på en driftplats är antingen normalhuvudspår eller avvikande huvudspår. Normalhuvudspåret är det huvudspår som från driftplatsgränsen leder genom växlar i normalläge.

I Lyrestad är spår 1 normalhuvudspåret, medan spår 2 är avvikande huvudspår.

= = = = =

Fram till 2009 var terminologin en annan på Banverkets spår: Det som nu är huvudspår kallades då tågspår. (Sidospår var alla spår som inte var tågspår.) Mellan 1994 och 2009 indelades tågspår i huvudtågspår (= det som nu är normalhuvudspår) och sidotågspår (= det som nu är avvikande huvudspår).

= = = = =

Fram till 1959 användes 'huvudspår' för det genomgående spåret på linjen, medan ´tågspår' användes på station på samma sätt som senare. 'Sidospår' var alla spår utom huvudspår och tågspår. Detta gällde vid SJ sedan 1923 (och sedan 1936 på enskilda järnvägar, EJ). (På SJ:s smalspår skedde dock 1959 års förändring redan 1948.)

= = = = =

Före 1923 på SJ (och före 1936 på EJ) var varken 'huvudspår' eller 'sidospår' definierade i trafikreglerna, men 'huvudspår' användes dels för spåret på linjen mellan stationerna och dels för "rakspåret" genom en station. 'Sidospår' var alla andra spår.

Så före 1936 var spår 2 i Lyrestad ett sidospår!
/up

Spårterminologi, nu och förr, i allmänhet och i Lyrestad

av Littera JS, Saturday, April 06, 2019, 20:40 (1841 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack för lektionen!

Hittade till TRV's dokument "Modul 1 Termer" som kompletterar din info.Men inte till dito hos TTJ.

Nyfikenheten är dock väckt!

Vad blir "stickspår" omsatt till "TTJ-svenska". "Sidospår" förvisso men det borde finnas ett mer förklarande begrepp. Misstänkte "utdragsspår" men hittade intet...

Spårterminologi, nu och förr, i allmänhet och i Lyrestad

av Karlsson, Saturday, April 06, 2019, 21:46 (1841 dagar sedan) @ Littera JS

Någon term för "stickspår" finns inte. Vad är ett stickspår? Är det ett spår som slutar i en stoppbock? Det finns massor med huvudspår som gör det, till exempel norra säcken på Stockholm C. Något behov av att särskilja "stickspår" finns inte regelmässigt heller, reglerna för huvudspår eller sidospår gäller oavsett var spåren slutar.

Spårterminologi, nu och förr, i allmänhet och i Lyrestad

av Leif B, Sunday, April 07, 2019, 12:15 (1840 dagar sedan) @ Karlsson

Någon term för "stickspår" finns inte. Vad är ett stickspår? Är det ett spår som slutar i en stoppbock? Det finns massor med huvudspår som gör det, till exempel norra säcken på Stockholm C. Något behov av att särskilja "stickspår" finns inte regelmässigt heller, reglerna för huvudspår eller sidospår gäller oavsett var spåren slutar.

Jag hävdar att begreppen "stickspår" och "utdragsspår" finns - om än inte i SÄO/JTF/TTJ-sammanhang. Men det finns en massa begrepp som är användbara i andra sammanhang, t ex när man planerar bangårdar eller beskriver hur det ska användas eller planerar dagens växling etc. "Magasinsspåret" eller "kajspåret" är inte heller SÄO-termer, men ändå användbara.

Ja, ett stickspår är ett spår som slutar i en stoppbock men jag skulle bara använda det om ett spår som slutar innan stationen/stationsdelen slutar. D v s spåren i "Norra Säcken" på Stockholm C skulle jag inte kalla stickspår men "Vaggerydsvagnens spår" som slutar mot stationshusgaveln på Jönköpings C skulle jag mycket väl kunna kalla stickspår.

"Utdragsspår" är ett spår som används för att "dra ut" vagnar på för att sedan skjuta in dem på annat spår parallellt med där man hämtade dem. I många fall ska man inte skjuta in alla vagnar på samma spår utan "sortera" dem på olika spår. Utdragsspåret används alltså vid växling och inte för uppställning av vagnar. På små stationer använder man linjen ut från stationen för växlingen men när stationen och trafiken växer, blir växling på linjen ett hinder för ankommande och avgående tåg och då behövs ett utdragsspår parallellt med linjen. Ett utdragsspår slutar oftast med en stoppbock. Hittade en tydligare beskrivning här.

Spårterminologi, nu och förr, i allmänhet och i Lyrestad

av Överkörmästaren, Sunday, April 07, 2019, 13:34 (1840 dagar sedan) @ Leif B

Ja, ett stickspår är ett spår som slutar i en stoppbock men jag skulle bara använda det om ett spår som slutar innan stationen/stationsdelen slutar. D v s spåren i "Norra Säcken" på Stockholm C skulle jag inte kalla stickspår men "Vaggerydsvagnens spår" som slutar mot stationshusgaveln på Jönköpings C skulle jag mycket väl kunna kalla stickspår.


Även ett spår som passerar stationshuset, men bara har växel i ena änden, brukar väl kallas stickspår?

Spårterminologi

av Ulf Pålsson, Monday, April 08, 2019, 12:48 (1839 dagar sedan) @ Littera JS

Tack för lektionen!

Hittade till TRV's dokument "Modul 1 Termer" som kompletterar din info.Men inte till dito hos TTJ.

Nyfikenheten är dock väckt!

Vad blir "stickspår" omsatt till "TTJ-svenska". "Sidospår" förvisso men det borde finnas ett mer förklarande begrepp. Misstänkte "utdragsspår" men hittade intet...

I TTJ modul 1 Termer finns bara de termer om spår upptagna och förklarade som används i TTJ-reglerna, i linjeboken eller vid ordergivning från tågklareraren: huvudspår; sidospår; normalhuvudspåret; avvikande huvudspår; enkelspår; dubbelspår; nedspåret; uppspåret; flerspår; första, andra etc. nedspåret; första, andra etc. uppspåret; signalkontrollerat sidospår; parkeringsspår.

Som jag ser det bör dessa termer -- när det gäller Trafikverkets järnvägsnät och andra järnvägsnät där TTJ gäller -- inte användas med en annan än den i TTJ angivna betydelsen. Det hindrar inte att det kan finnas goda skäl att använda andra behövliga termer, t.ex. mötesspår, stickspår, uppställningsspår, utdragsspår m.m. Tyvärr finns det väl ingen allmänt accepterad lista över sådana termer.
/up

Ställverk Modell Järpås

av Calle Wickberg, Wednesday, April 10, 2019, 18:51 (1837 dagar sedan) @ Littera JS

Fick tillfälle att se ställverket i Lyrestad som är av modell "Järpås". Är i funktion .. men används inte.


Mig veterligt används det i och med att det är i bruk men det är kanske en definitionsfråga.

Det verkar som att det eventuellt kan bli frågan om vändningar av tåg i Lyrestad i samband med banarbete i sommar. Det blir i så fall första gången på ungefär 15 år som Lyrestad bevakas.