Tenderhytt på BR 50 (Fordon: lok)

av K Lemming, Saturday, April 06, 2019, 23:32 (1844 dagar sedan)

Har ända sedan barndomen när en kompis hade nämnda lok i modell undrat vad hytten på tendern var till för, men har aldrig tänkt på att fråga, förrän nu då jag blev påmind om frågeställningen genom en Youtube film där ett lok fanns med.

Tyvärr fick jag inga google träffar visandes det riktiga loket med denna typ av tender, enbart några modellbilder, men det fungerar ju lika bra.

Så, vad fyllde denna tenderhytt för funktion?
[image]

Tenderhytt på BR 50

av tobbe, Saturday, April 06, 2019, 23:49 (1844 dagar sedan) @ K Lemming

Den var plats för växlaren och godsvårdaren /tågbefälhavaren som dels kunde jobba med fraktsedlar m.m. samt skötte rangeringen på mindre mellanstationer då inte en godsvagn med tjänstekupè medfördes.
På detta viset slapp man en extravagn i tåget
tobbe

Tenderhytt på BR 50

av tobbe, Saturday, April 06, 2019, 23:51 (1844 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: Tendern kallades för "kabinentender".
tobbe

Tenderhytt på BR 50

av K Lemming, Sunday, April 07, 2019, 00:06 (1844 dagar sedan) @ tobbe

Aha, tack för förklaringen. Fanns denna tendertyp på fler tyska loktyper? Själv har jag bara sett den på BR 50 lok.

Tenderhytt på BR 50

av -RB-, Sunday, April 07, 2019, 02:29 (1844 dagar sedan) @ K Lemming

Lite OT vissa ÖBB 42 och 52 lok hade wannentender med "kabinentender" . Kan ses på några bilder här :

http://www.bahntechnisches-bildarchiv.at/br52.htm

http://www.bahntechnisches-bildarchiv.at/br152.htm

http://www.bahntechnisches-bildarchiv.at/br42.htm

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:046L18151078_Eisenbahn,_Tag_der_offenen_T%C3%BC...

Tycker inte jag kan se någon ÖBB 50 med "kabinentender" . (Vissa hade Wannentender) .

ÖBB Wannentender i standardutförande har ÖBB-Tenderreihe 9593 (ehemals DR K2'2'T30) och ombyggd ÖBB-Tenderreihe 9793, Umbau aus 9593 in Kabinentender . (Ej ännu skrivna Wikipedia artiklar) .

mvh Rolf Berg

ÖBB Kabinentender

av K Lemming, Sunday, April 07, 2019, 15:35 (1843 dagar sedan) @ el_vikingo

Tack RB och El Vikingo för bildlänkarna.

Enmansbetjänade godståg

av Kjell Aghult, Sunday, April 07, 2019, 18:15 (1843 dagar sedan) @ K Lemming

Långt tillbaka var lägsta godstågsbemanning tre man: Förare, biträde och konduktör. Efter övergången till tryckluftbroms/el- och dieseldrift indrogs "tredje mannen". I Sverige borttogs konduktören i s k strykande godståg: Dessa framfördes sedan med enbart lokpersonal.

I t ex (Väst)Tyskland och Danmark drog man i stället in lokbiträdena: I Danmark vid MX/MY-lokens inträde på 50/60-talen. Kvar blev godstågskonduktörerna, alltså alltjämt "två man på tåget". Man ansåg det dock med tiden överflödigt med egen vagn för honom - någon "hon" har veterligen aldrig funnits i sammanhanget. Konduktören fick åka i diesellokets bakhytt -
han skulle ju alltjämt kontrollera tåget. Denna sittplats enligt uppgift föga populär.

Slutsteget blev förstås enbemannade, fullstora godståg, påbörjat med kortare sträckor. Danmark (1971) var veterligen första land som genomförde saken fullt ut, med relativt korta körsträckor. I Västtyskland gick omställningen snabbt, när den väl startat. Jag besökte DB i Hamburg 1980 och då var redan alla "strykande" godståg i denna Direktion "Nullmanzüge": Egendomlig glosa, var det en robot som körde?

I Sverige var NBJ och NKlJ först med "enmansgodståg". Vid NBJ från slutdieselfieringen 1952-53, vid NKlJ ungefär samtidigt. ´Väg och Vatten´ gett båda undantag från Säo. SJ genomförde saken i flera etapper, under ett tjugotal år. Från 1976 fanns inte längre titeln lokbiträde vid SJ
(Norska ´lokomotivassistent´ försvann först 1989).

Konduktörsfinka

av Nils-Eric Sääf, Sunday, April 07, 2019, 14:20 (1843 dagar sedan) @ el_vikingo

Varför inte läsa "Tobbes" inlägg innan du Googlar.

Konduktörsfinka

av K Lemming, Sunday, April 07, 2019, 15:32 (1843 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Varför inte läsa "Tobbes" inlägg innan du Googlar.

Varför det? El Vikingo visar ju konduktörsfinkorna vilket inte Tobbes inlägg gör, däremot nämner Tobbe dom. Därför tyckte jag det var intressant att även få se konduktörsfinkorna på bild. Tack för det El Vikingo.

Konduktörsfinka

av tobbe, Sunday, April 07, 2019, 20:15 (1843 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Ett litet tillägg: Jag tror med tanke på alla de filmer man sett så måste det ha blivit ganska trångt i lokhytten om alla 3 samsades om det lilla utrymme som fanns där. Så kabintendern måste ha varit ett positivt tillskott utan att påverka tågvikten vid avsaknad av konduktörskupè i separat extravagn...eller hur?:-) :-)
tobbe

Konduktörsfinka

av el_vikingo, Sunday, April 07, 2019, 23:16 (1843 dagar sedan) @ tobbe

Nja, kabinen blev ingen större succé. Tågpersonalen ville inte använda den, utan föredrog de gamla konduktörsvagnarna. Som du skrev, blev det nog trångt i kabinen och säkert saknades det en del bekvämligheter. Dessutom drogs många godståg av andra ånglok än Br 50.

Konduktörsfinka

av tobbe, Sunday, April 07, 2019, 23:33 (1843 dagar sedan) @ el_vikingo

Ja, mig veterligt så var det ju bara Br.50 som hos DB fick den s.k. kabinentendern. DR-loken däremot rekonstruerades med ny panna och div. andra moderniteter. Br.50.35 med ny koltender och Br.50.40 med ny oljetender som också var av nytt snitt. Loken kallades i allmänhet för REKO-lok p.g.a. ombyggnaden.
DR byggde även om Br.01 >>01.5, 03 >>03.10, 39 >>22, 23 >>23.10 >> 35.10. samt Br.41 REKO.
att nämnas i sammanhanget.
tobbe

Konduktörsfinka , DR ångloksutvikning

av -RB-, Monday, April 08, 2019, 01:34 (1843 dagar sedan) @ tobbe

Petitess DR 50.40 var nybyggda lok , 50 4088 det sista nybyggda DR loket .
https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_50.40

Och blanda inte ihop dem med de av DB ombyggda 50.40 loken med Franco-Crosti pannor .

Däremot byggdes åtskilliga DR 50.35 om till oljeeldade DR 50.50 . Jag tror inte vare sig DR 50.35 eller 50.50 fick nya tendrar vid REKO- resp oljeeldningsombyggnaden . Däremot när "neubauloken" 50.40 och 23.10/35.10 slopades ärvde bla 50.35 deras något större tendrar .

OBS DR behöll de 2 st DR 23 lok , 001 och 002 som byggts före kriget . De blev ombyggda men behöll sina gamla nummer . DVS att DB och DR hade en del lok med samma nummer .

De 56 st DR 58.30 loken som DR ombyggde från diverse äldre DR 58 varianter (med treaxliga tendrar) var tänkta nya boggitendrar men bara ca hälften fick det . De övriga fick vad som fanns , dvs oftast en av de många olika typer Preussiska (KPEV) boggitendrar som ofta fick tank/kolbox förnyade .

mvh Rolf Berg

Konduktörsfinka

av Lennart Petersen, Monday, April 08, 2019, 02:17 (1843 dagar sedan) @ el_vikingo

Nja, kabinen blev ingen större succé. Tågpersonalen ville inte använda den, utan föredrog de gamla konduktörsvagnarna. Som du skrev, blev det nog trångt i kabinen och säkert saknades det en del bekvämligheter. Dessutom drogs många godståg av andra ånglok än Br 50.

Det var också påfalllande sent som man kom på att bygga om till kabinentender. I slutet på 50 och i början på 60-talet och då försvann ångloken vartefter och på 70-talet kom slutet på DB . Dock fortsatte DR på,smalspår och ångdrift återkom till det nya återförenade DB men så småningom privatiserades dessa, men dom hade definitivt inga kabinentender.

Konduktörsfinka

av -RB-, Monday, April 08, 2019, 02:46 (1843 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Man modifierade en nyare standard G-vagnskonstruktion DB Gms 54 till Güterzuggepäckwagen DB Pwghs 54 , dvs de var nyombyggda från DB G10 och hade standardfjädrar för 20 t axeltryck . Personalen ansåg att vagnarna gick stumt och okomfortabelt . Minns inte var jag sett detta . MIBA Güterwagenböcker kanske ? Återkommer om jag hittar det .
Hittade detta om förebilderna i reklam för slutsålda spår 1 (?) modeller ill facila priser .
https://www.km-1.de/html/pwghs_54.html
mvh Rolf Berg

"Hundkojor" på tendrar i Nordamerika

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 13, 2019, 09:20 (1837 dagar sedan) @ tobbe

Ett litet tillägg: Jag tror med tanke på alla de filmer man sett så måste det ha blivit ganska trångt i lokhytten om alla 3 samsades om det lilla utrymme som fanns där. Så kabintendern måste ha varit ett positivt tillskott utan att påverka tågvikten vid avsaknad av konduktörskupè i separat extravagn...eller hur?:-) :-)
Tobbe

För de järnvägar i USA som hade denna typ av kabiner för "främre bromsaren" tycks en vanlig orsak ha varit att det ibland blev trångt med tre man i hytten. Men även sådana aspekter som att "bromsaren" från hundkojan hade bättre sikt bakåt.

Diskussionstråd om "tender doghouses" på Trains forum