Lövsta 1970 (4 bilder) (Järnväg allmänt)

av Ted S, Sunday, April 07, 2019, 17:25 (1839 dagar sedan)

I grannforumet Postvagnen berörs planerna på att återansluta Lövstabanan till nya Mälarbanan, ja det är ju spåren till Lunda industriområde som återstår.

Jag besökte banan i maj 1970 och tog bl.a. följande bilder.

[image]

[image]

[image]

[image]

Lövsta 1970 (4 bilder)

av Alex, Sunday, April 07, 2019, 17:48 (1839 dagar sedan) @ Ted S

Känns direkt som det här är mycket unika bilder som man inte ser varje dag, varken i detta forum eller något annat!

Jag har inte så mycket att tillföra mer än att jag förstås har många minnen av "Silverpilen" från min barndom och då i första hand från Stockholm Södra.

I Postvagnen var det nyligen ett inlägg att man håller på att rusta en liten del av det gamla Lövsta spåret med ny räls och elektrifiering. Vet ej varför men det kommer att byggas ett helt nytt och stort värmeverk i Lövsta av samma ägare som idag har Värtans värmeverk.

Lövsta 1970 (4 bilder) T23 113.

av Per Ljungberg, Sunday, April 07, 2019, 19:09 (1839 dagar sedan) @ Ted S

T23 113 var väl den första T23:an. Senare breddades hytten. Hur länge gick loket med original Tp hytt? Intressanta bilder.

Lövsta 1970 (4 bilder)

av Herbert Paalberg, Sunday, April 07, 2019, 19:44 (1839 dagar sedan) @ Ted S

Vilka härliga nostalgiska bildskatter, jag tillhör den lilla skaran lokförare som hade "turen" att fått köra både T23, Tp samt T21 under min karriär. N var ett sådant "brunhål" där både T21 och T23 förekom på 70-talet. Vö hade ju Tp och där blev det ogräsbekämpningståget på smalan och även i "grytfoten" Vk-Vbä draget med denna typ av diesel. Härligt muller i alla tre maskinerna. Ps även Lp hade T21 i både vxl samt i godstågen på Vk då T43 hade service. Tack för bilderna säger Palle i Vika.:-)

T23 färgschema?

av K Lemming, Sunday, April 07, 2019, 22:02 (1838 dagar sedan) @ Ted S

Först och främst, tack Ted för dessa fantastiska bilder. Kan bara hoppas på att det kommer fler bildvisningar från din sida framöver.

Angående T23 så undrar jag hur det låg till med deras färgschema, jag har sett bilder på T23 med grå underrede, buffertar och gångbord, dessa är vad jag minns på rak arm bilder tagna efter slopning, alltså på museilok. Men på dom få äldre färgbilder jag sett är det svart istället för grått på nämnda ställen. Hur låg det till, var det svart från början som sen ändrades till grått av SJ eller är detta med grått ett museiföreningsfenomen?

T23 hyttbredd , färgschema mm

av -RB-, Sunday, April 07, 2019, 23:13 (1838 dagar sedan) @ K Lemming

I SLM 69 står att T23 113 - 116 har smal hytt . I TÅG omkring 69/70 står att man ska bredda hytterna på de smala T23 loken . När endast T23 113 var kvar att bredda hytten på skrev TÅG att SJ ångrat sig och inte skulle utföra jobbet . Men under växling i Spånga (?) med sopvagnarna välte loket pga den dåliga sikten och hytten breddades vid repjobbet i Örebro .
Troligen i den vevan fick T23 113 underredet gråmålat , något som upptäcktes vid en underredstvätt .
mvh Rolf Berg

T23 hyttbredd , färgschema mm

av K Lemming, Monday, April 08, 2019, 16:15 (1838 dagar sedan) @ -RB-

Det där med breddning av hytterna kände jag till men blir inte riktigt klok på hur du menar med att 113 fick underredet gråmålat i samband med breddningen och att detta upptäcktes vid underredes tvätt? Menar du att bara 113 hade grått underrede och att vid underredes tvätt under musietiden detta upptäcktes och att därför resterande kvarvarande T23 hos andra museiföreningar därför fick grå underreden baserat på 113?

T23 hyttbredd , färgschema mm

av -RB-, Monday, April 08, 2019, 21:15 (1837 dagar sedan) @ K Lemming

Nej det var inte så jag menade . Jag började i Hgl 1972 och T23 tvätten skedde ca 1975 . Det berodde på att lokets underrede inte bara var nerskitat - det luktade så också . Därför denna underredstvätt där det gråa underredet avslöjades till min förvåning , jag trodde det var svartmålat . Det kom något beslut om grå underreden kring 1970 , skrevs det i TÅG . F loken fick det och även nyare Z43 sågs med grå underreden . Men om alla SJ lok/lokomotorer skulle ha gråmålade underreden vid ommålning minns jag inte . Och T23 113 fick kanske ett grått underrede från ASJ Falun redan vid ombyggnaden i Örebro 1965 .
mvh Rolf Berg

Lövsta 1970 (4 bilder)

av Ulfe, Tuesday, April 09, 2019, 06:47 (1837 dagar sedan) @ Ted S

Fina bilder, tack! Det jag minns om soptågen är när sopbilarna från Södermalm? tippade soporna från nån ramp direkt ner i vagnarna på godsbangården vid Stockholm södra.

Lövsta 1970 (4 bilder)

av Poddy, Tuesday, April 09, 2019, 07:15 (1837 dagar sedan) @ Ulfe

Jag vill minnas att sopvagnar lastades vid Årsta nära Södertälje vägen.
/P

Lövsta 1970 (4 bilder)

av Poddy, Tuesday, April 09, 2019, 08:05 (1837 dagar sedan) @ Alex

Minnesbilderna är från när jag körde min moped Puch MS 50L cirka 1962. Men att det vara nära tunneln mot Liljeholmen stämmer bra med det jag minns.
/P

Lövsta 1970. Sst och Öst

av Leif B, Tuesday, April 09, 2019, 11:01 (1837 dagar sedan) @ Poddy

Minnesbilderna är från när jag körde min moped Puch MS 50L cirka 1962. Men att det vara nära tunneln mot Liljeholmen stämmer bra med det jag minns.
/P

Lastning i Västberga. Men visst lastades det sopor även på Södra station som Ulfe skriver. Även på Östra station lastades sopvagnar till Lövsta, men jag hittar ingen bild just nu.

Lövsta 1970. Sst och Öst OT frågor mm

av -RB-, Tuesday, April 09, 2019, 16:01 (1837 dagar sedan) @ Leif B

Och även Soplastning på Norra Station förekom :
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAE01759

Dvs Stockholm Norra , Stockholm Östra , Stockholm Norra och Västberga (Årsta) hade omlastning av sopor fvb Lövsta . Har det funnits fler än dessa 4 sopterminaler i Stockholmsområdet ?
Och har man haft liknande transportupplägg på andra håll i Sverige ?

mvh Rolf Berg

Lövsta 1970. Sst och Öst OT frågor mm

av Poddy, Tuesday, April 09, 2019, 16:54 (1837 dagar sedan) @ -RB-

Nu lite OT. Cirka 1974 och 1975 körde jag flera gånger en skåpbil (Ford Transit) lastad med trädgårdsavfall och annat överblivet från föräldrarnas hus i Bromma till Lövsta. Väl där fick jag köra in där sopbilarna tippade av sin last. Jag lastade av manuellt och var tacksam att jag inte snubblade på kanten och åkte ner i ugnarna. Modern blev lite upprörd över att en lövkorg hade följt med löven.
/P

Lövsta 1970. Sst och Öst OT frågor mm

av Klas Blomberg, Tuesday, April 09, 2019, 19:39 (1837 dagar sedan) @ -RB-

Inget svar, men jag hittade den här gamla tråden om eventuella soptransporter på SRJ

173649

En av de omtalade vagnarna på bild
[image]

Lövsta 1970. Sst och Öst OT frågor mm

av Anders.k., Wednesday, April 10, 2019, 15:53 (1836 dagar sedan) @ -RB-

Och även Soplastning på Norra Station förekom :
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAE01759

Dvs Stockholm Norra , Stockholm Östra , Stockholm Norra och Västberga (Årsta) hade omlastning av sopor fvb Lövsta . Har det funnits fler än dessa 4 sopterminaler i Stockholmsområdet ?
Och har man haft liknande transportupplägg på andra håll i Sverige ?

mvh Rolf Berg

Fyra platser för järnvägslastning blev det till slut.
Dom tre första var Norra Station (där Karlbergsvägen tar slut), Östra station (Vid Ruddammen) , Södra station (strax söder om) och 1947 tillkom en vid Årsta.

Det tilkom ytterligare en Omlastningstation i Bromma 1949, men därifrån kördes soporna med traktortåg till Lövsta.

Skrivits en del Böcker i ämnet om bla Järnvägen Spånga-Lövsta och Lövsta sopstation.
En bok som verkligen rekomenderas är "Stadens Sopor" av Ylva S. Sjöstrand som handlar om Stockholms stad sophantering 1900- 1975 , förvånansvärt intressant ämne att läsa om.

M.V.H Anders.k.

Lövsta 1970. Sst och Öst OT frågor mm

av tobbe, Friday, April 12, 2019, 21:40 (1833 dagar sedan) @ -RB-

När jag jobbade på Televerket på Tantogatan 1966-1969 brukade jag ta foton från kontorsfönstret i riktning mot spåren till och från Södra station och några fall fastnade "silverpilen" på förmiddagen framför min kameralins på väg söderut(förmodligen mot Årsta)och åter på eftermiddagen runt 15-tiden med en träburk i kroken alt. med en T21/T23. Efter jobbets slut snabbt in till Cst och spår 10 norra delen för att fånga Du/ Dg/ Dk/ Bk/ Hg/ Ha/ Hb/ Ma/ Mg/ Bt/ TGOJ Hg/ Ub/ Ud/ YBoa2/ YBoa202 TGOJ/ t.o.m. N 1167 i postväxlingen och kamelen Y3 samt alla pendeltåg typ X1/ X6 m.fl. Silverpilen brukade rulla förbi mellan 19-20-tiden med T23 113 alt. T21 söderut när 113 var på underhåll.
tobbe

Lövsta 1970. Sst och Öst

av L-G Hamberg, Friday, April 12, 2019, 23:19 (1833 dagar sedan) @ Leif B

Intressant bild från den sist tillkomna inlastningsstationen i Västberga, som inte var lika känd som de ursprungliga vid Södra, Norra och Östra stationerna. Inlastning av sopor skedde också vid slakthuset. Efter det att T 23 113 spårat ur och vält i Spånga i februari 1969 ersattes det fram till slutet av april av E2 1331 i soptågen. Vad jag minns så fick T 23:an besöka hvst Ör även litet senare under sommaren och återkom den gången med breddad hytt. Även då ersatte E2 1331, med tillfälliga inhopp av T21 och V3.

Sopor inlastade söder om slussen drogs till Spånga av ellok, vanligtvis under denna tid Ub. Den släpan brukade göra ett kortare uppehåll mitt för Sundbybergs station. Sedan tåget från Tomteboda ankommit Spånga kopplades vagnsätten ihop och drogs på SLJ till Lövsta. Efter nedläggningen av soptågstrafiken i slutet av sommaren 1970 blev T23 113 kvar vid Hagalund, i annan tjänst.

L-G

Lövsta 1970. Sst och Öst

av Ted S, Saturday, April 13, 2019, 09:01 (1833 dagar sedan) @ L-G Hamberg

Intressant bild från den sist tillkomna inlastningsstationen i Västberga, som inte var lika känd som de ursprungliga vid Södra, Norra och Östra stationerna. Inlastning av sopor skedde också vid slakthuset. Efter det att T 23 113 spårat ur och vält i Spånga i februari 1969 ersattes det fram till slutet av april av E2 1331 i soptågen. Vad jag minns så fick T 23:an besöka hvst Ör även litet senare under sommaren och återkom den gången med breddad hytt. Även då ersatte E2 1331, med tillfälliga inhopp av T21 och V3.

---

L-G

Mina bilder av T23 113 (trådstarten) är tagna i maj 1970, då ännu med smal hytt.

Lövsta och T23 113

av -RB-, Sunday, April 14, 2019, 01:44 (1832 dagar sedan) @ Ted S

Tack till LG och Ted S för rättelser till datum som jag inte hade . Dessutom trodde jag att urspårningsrep och hyttbreddning utfördes samtidigt i Örebro , något som var felaktigt .
mvh Rolf Berg

Lövsta 1970 (4 bilder)

av montfrooij, Wednesday, April 10, 2019, 11:31 (1836 dagar sedan) @ Ted S

Beautiful images!

Lövsta 1970 (4 bilder)

av Major S Tuen, Wednesday, April 10, 2019, 15:43 (1836 dagar sedan) @ Ted S

Bjurströmmaren ser bekant ut. Den är fortfarande i aktiv tjänst vid Museispårvägen i Malmköping.