Låg semafor (Järnväg allmänt)

av Stefan Olsson, Monday, April 08, 2019, 23:51 (1844 dagar sedan)

Är det någon som kan förklara vad det är för låg semafor som syns på bilden?

Bilden kommer från Skänninge hembygdsförening och påstås vara från Skänninge (Skeninge)men frågan är kanske om den snarare kommer från tex Motala? Kan den i så fall ha med kanalbron att göra?
[image]

Låg semafor

av Ulf Pålsson, Tuesday, April 09, 2019, 09:33 (1844 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Är det någon som kan förklara vad det är för låg semafor som syns på bilden?

Bilden kommer från Skänninge hembygdsförening och påstås vara från Skänninge (Skeninge)men frågan är kanske om den snarare kommer från tex Motala? Kan den i så fall ha med kanalbron att göra?
[image]

Av allt att döma står arbetslaget i spåren inne på en station, Signalen skulle i så fall vara en utfartssignal. Att Skänninge skulle ha haft en utfartssignal vid denna tid håller jag för mycket osannolikt. Däremot måste den rörliga bron i Motala över Göta kanal ha skyddats av huvudsignaler i båda riktningar, och järnvägen korsar ju kanalen i stationens södra del. Jag håller en peng på Motala.
/up

Låg semafor

av Stefan Olsson, Tuesday, April 09, 2019, 14:03 (1843 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Några kommentarer till den speciella modellen av semafor? Är sådana kända från någon annanstans?

Låg semafor

av Micke Carlsson, Tuesday, April 09, 2019, 16:29 (1843 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Nja. På en husvägg i Värtahamnen satt en gång en semaforvinge uppbyggd som en mast (1 meter lång kanske) och med en "stor kaffeburk" med rödglas och lampa inuti där det på en normal semaforvinge sitter en cirkelformad plåt. Om en vanlig semaforvinge är tvådimensionell var denna tredimensionell alltså. Semaforvingen kunde höjas med ett vajerspel troligen och då släcktes (manuellt) eller slocknade rödlampan.

Semaforvingen ifråga bidar sin tid utomhus men under regnskydd hos en förening sedan några tiotal år, medan den sakteliga oxiderar bort ut ur minnet.

Det var i alla fall något som såg ut som en semafor, och den satt förhållandevis lågt för att vara en semafor. Förra gången den var på tal hade någon en bild också, få se om det dyker upp.

Låg semafor - bild

av Peter A, Thursday, April 11, 2019, 09:47 (1841 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

I Quedlinburg fanns något liknande, men där begränsade plattformstaket semaformastens höjd.

Jag minns ingen i Quedlingburg, men däremot i närbelägna Goslar. Bilden är tagen förra veckan.

[image]

Låg semafor

av Christer Fredriksson, Tuesday, April 09, 2019, 22:00 (1843 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Är det klart framåt för gående???!!!
Gamla Svenska SÄO-tecknet för FRAMÅT!

Låg semafor

av Kanal C, Tuesday, April 09, 2019, 22:16 (1843 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Är det klart framåt för gående???!!!

Varför skulle det vara det?

Gamla Svenska SÄO-tecknet för FRAMÅT!

Gäller även i den nya tidens regelverk. Men oavsett brukar det skilja en del mellan olika länders handsignaler. I exempelvis Norge betyder handsignalen 'Stopp' och det är väl samma i Finland och Tyskland tror jag.

Handsignalen "Stopp"

av Anders Järvenpää, Wednesday, April 10, 2019, 10:56 (1842 dagar sedan) @ Kanal C

Här i Finland ges handsignalen "Stopp" med händerna sträckta uppåt på samma sätt som i Sverige, inte åt sidorna. Det är kanske intressant att notera att handsignalen "Fara" existerar i Finland och den ges med att snabbt flaxa med båda händerna i de övre kvadranterna eller genom att snabbt föra ett vitt eller rött sken uppåt och nedåt.

Handsignalen "Stopp"

av Martin Långström, Wednesday, April 10, 2019, 13:06 (1842 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Här i Finland ges handsignalen "Stopp" med händerna sträckta uppåt på samma sätt som i Sverige, inte åt sidorna. Det är kanske intressant att notera att handsignalen "Fara" existerar i Finland och den ges med att snabbt flaxa med båda händerna i de övre kvadranterna eller genom att snabbt föra ett vitt eller rött sken uppåt och nedåt.

Vilket innebär att den finska handsignalen för "fara" (både dag- och nattsignal) är den samma som "stopp" i Sverige.

Handsignalen "Stopp"

av Anders Järvenpää, Wednesday, April 10, 2019, 14:57 (1842 dagar sedan) @ Martin Långström

Korrekt uppfattat. I Sverige gör man å ena sidan såvitt jag vet inte skillnad mellan långsamt och snabbt flaxande och å andra sidan torde handsignalen "Fara" inte finnas i Sverige.

Handsignalen "Stopp"

av Martin Långström, Wednesday, April 10, 2019, 15:40 (1842 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Korrekt uppfattat. I Sverige gör man å ena sidan såvitt jag vet inte skillnad mellan långsamt och snabbt flaxande och å andra sidan torde handsignalen "Fara" inte finnas i Sverige.

Handsignal fara existerar inte, men å andra sidan så lär man nog märka på signalgivaren om det är fara, då den med största sannolikhet kommer att "flaxa" snabbare med armarna än normalt.

Handsignalen "Stopp" OT

av Micke Carlsson, Thursday, April 11, 2019, 12:49 (1841 dagar sedan) @ Martin Långström

Jag fick tidigt lära mig ett par "inofficiella" signaler av det slag man aldrig ska föra vidare. När VÄXLING ger rörlig stopp med lykta och RÖTT sken är betydelsen "stopp för i helvete". Fanns inte i säo. Ingen dagvariant.

När man åker på fotsteg vid backning och pekar med handen över huvudet in mot vagnen eller ger rött/vitt omväxlande sken betyder det "jag byter signalsida" t ex vid en kurva. Fanns inte men hade gärna fått finnas i säo, dock ej med rött kanske.

Ju mer kraft i skjutsen man vill ha desto yvigare rörelse. Tar man kepsen i handen och kastar iväg den diagonalt uppåt med stor kraft får man en skjuts man aldrig skådat förr. Modereringen av signalens "energi" fanns inte i säo.

Senare påfund: När du som radioloksförare på rullande fordonssätt vill visa signalen "klart" är det väldigt svårt att hitta en ledig kroppsdel att vifta med utan att något oönskat händer. En hand på radion och en att hålla i sig med, sedan är det slut på händer. Då kan man visa "klart" genom att sträcka ut ett ben vågrätt. Finns inte i TTJ.

Handsignalen "Stopp" OT

av Herbert Paalberg, Thursday, April 11, 2019, 12:59 (1841 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ja du Micke, när man stod på en T21:a och hade lågväxeln i och växlaren visade skjuts då jä---lar anamma kunde man få hämta vagnen i nästa kyrkhärad.;-) Palle i Vika

Handsignalen "Stopp" OT

av Stefan Isaksson, Thursday, April 11, 2019, 22:38 (1841 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag fick tidigt lära mig ett par "inofficiella" signaler av det slag man aldrig ska föra vidare. När VÄXLING ger rörlig stopp med lykta och RÖTT sken är betydelsen "stopp för i helvete". Fanns inte i säo. Ingen dagvariant.

För konduktörer med ficklampa har jag för mig att i princip motsatsen gällde: stoppsignal med grönt sken var mer akut än stoppsignal med rött.
Teorin bakom detta är att det är svårare att byta sken i en ficklampa än i en handsignallykta. Att slå rött i ficklampan antyder därför att stoppsignalen är planerad, medan signal med det sken som råkar finnas i lyktan (vanligen grönt) används när anledningen till signalen är hastigt påkommen.
Nu var det länge sedan jag tittade, men jag vill minnas att saken var omnämnd i 1959 års SäoK.

SI

Handsignalen "Stopp"

av Anders Järvenpää, Friday, April 12, 2019, 10:35 (1840 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jag kommer nu inte i håg var jag har läst och lärt mig det men även här i Finland har principen varit att "Stopp" även kan ges med sken av annan färg om det är bråttom. Förfarandet faller ju dessutom inom ramarna för den allmänna principen att otydlig eller tvetydig signal innebär "Stopp".

Handsignalen "Stopp"

av Kanal C, Wednesday, April 10, 2019, 15:49 (1842 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Här i Finland ges handsignalen "Stopp" med händerna sträckta uppåt på samma sätt som i Sverige, inte åt sidorna. Det är kanske intressant att notera att handsignalen "Fara" existerar i Finland och den ges med att snabbt flaxa med båda händerna i de övre kvadranterna eller genom att snabbt föra ett vitt eller rött sken uppåt och nedåt.

Men jag har sett tavlor liknande den i trådstarten vid någon finsk bangård (och det var nog det jag hade i bakhuvudet när jag skrev mitt förra inlägg...). Kan ha varit Tornio. Vad innebär tavlan?

Handsignalen "Stopp"

av Anders Järvenpää, Wednesday, April 10, 2019, 15:57 (1842 dagar sedan) @ Kanal C

Tavlan innebär förmodligen att man som obehörig inte får passera den, således "Obehöriga äga ej tillträde.".

Låg semafor - Motala?

av Gunnar Ekeving, Wednesday, April 10, 2019, 22:03 (1842 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Av allt att döma står arbetslaget i spåren inne på en station, Signalen skulle i så fall vara en utfartssignal. Att Skänninge skulle ha haft en utfartssignal vid denna tid håller jag för mycket osannolikt. Däremot måste den rörliga bron i Motala över Göta kanal ha skyddats av huvudsignaler i båda riktningar, och järnvägen korsar ju kanalen i stationens södra del. Jag håller en peng på Motala.
/up

Det skulle kunna vara Motala; På en signalritning från 1914 [Riksarkivet] syns en utfartssignal "C" som skyddar bron. Min avfotografering av ritningen är dessvärre otydlig, men man ser några spår och växlar som kanske skulle kunna motsvara de som syns i förgrunden på bilden. Denna ritning kom till när man kompletterade signalsäkerhetsanläggningen, men en signal C fanns redan tidigare; i varje fall från cirka 1908 - 1909 [Bankonstruktionsbyråns liggare, Riksarkivet]. Och som Ulf påpekar fanns det säkert redan tidigare någon typ av huvudsignal före bron.

Skänninge fick enligt Bankonstruktionsbyråns liggare en signalsäkerhetsanläggning cirka 1908, dock utan utfartssignaler.