Annorlunda litt Kö

av Christer Fredriksson, Wednesday, April 10, 2019, 00:01 (1837 dagar sedan) @ Robban

Vagnarna var privatägda av Hällefors/Billerud för flistransporter till Fredriksbergs pappersbruk.

Annorlunda litt Kö

av Anders.k., Wednesday, April 10, 2019, 15:58 (1837 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vagnarna var privatägda av Hällefors/Billerud för flistransporter till Fredriksbergs pappersbruk.

Det var verkligen en intressant vagntyp , för flis alltså.
Tillverkade i Falun ?
Dom verkar ha haft fyra vagnar :
550276 och 277 som är bromsade
550275 och 279 som saknar broms.

278 verkar saknas .

M.V.H Anders.k.

Annorlunda litt Kö

av Anders Jansson, Wednesday, April 10, 2019, 16:26 (1837 dagar sedan) @ Anders.k.

Vagnarna var privatägda av Hällefors/Billerud för flistransporter till Fredriksbergs pappersbruk.


Det var verkligen en intressant vagntyp , för flis alltså.
Tillverkade i Falun ?
Dom verkar ha haft fyra vagnar :
550276 och 277 som är bromsade
550275 och 279 som saknar broms.

278 verkar saknas .

M.V.H Anders.k.

Enligt Erik Sundström (Svenska godsvagnar) så fanns ursprungligen 5 vagnar med nummer 550275-550279. Samma källa uppger att vagnarna användes för kalktransporter till massafabriken i Fredriksberg. De skall senare ha sålts till Domnarvet.

Annorlunda litt Kö

av Anders.k., Wednesday, April 10, 2019, 23:13 (1836 dagar sedan) @ Anders Jansson

Vagnarna var privatägda av Hällefors/Billerud för flistransporter till Fredriksbergs pappersbruk.


Det var verkligen en intressant vagntyp , för flis alltså.
Tillverkade i Falun ?
Dom verkar ha haft fyra vagnar :
550276 och 277 som är bromsade
550275 och 279 som saknar broms.

278 verkar saknas .

M.V.H Anders.k.


Enligt Erik Sundström (Svenska godsvagnar) så fanns ursprungligen 5 vagnar med nummer 550275-550279. Samma källa uppger att vagnarna användes för kalktransporter till massafabriken i Fredriksberg. De skall senare ha sålts till Domnarvet.

Kalk verkar rimligare .

Något verkar inte stämma , för i SJF 420 från 1962 är vagn 278 en Q14u som ägs av Chr Olsson , försvinner någon gång ur listorna för 1966 är vagnen inte alls med .
Dom andra hänger med, sista jag tittat i är från 1967.

Har en SJ rapport gällande nerläggning av trafiken Neva- Fredriksberg ,
Den listar transporten av Kalk Persberg- Fredriksberg och 1961 Transporterades 5810 ton och SJ ställer en(1) SJ Kö till förfogande som kompensation för nedläggningen av just sträckan Neva- Fredriksberg.

M.V.H Anders.k.

Annorlunda litt Kö

av -RB-, Thursday, April 11, 2019, 01:19 (1836 dagar sedan) @ Anders.k.

Troligen felplacerat inlägg , hoppas ni har överseende med detta .

I "Järnvägminnen 9" av Hans Eriksson (foto) och Erik Sundström (text) (TNF bok 73 2010) står på sid 8 - 13 om "Trakten kring Ludvika och Hellefors" samt på sid 20 - 54 om "Hellefors brujsbanor på 60 - talet " med bilder av tåg med de speciella låga Kö vagnarna på sid 10 , 32 , 37 och 39 .

mvh Rolf Berg