Vagnarna var privatägda av Hällefors/Billerud för flistransporter till Fredriksbergs pappersbruk.
Det var verkligen en intressant vagntyp , för flis alltså.
Tillverkade i Falun ?
Dom verkar ha haft fyra vagnar :
550276 och 277 som är bromsade
550275 och 279 som saknar broms.
278 verkar saknas .
M.V.H Anders.k.
Enligt Erik Sundström (Svenska godsvagnar) så fanns ursprungligen 5 vagnar med nummer 550275-550279. Samma källa uppger att vagnarna användes för kalktransporter till massafabriken i Fredriksberg. De skall senare ha sålts till Domnarvet.
Kalk verkar rimligare .
Något verkar inte stämma , för i SJF 420 från 1962 är vagn 278 en Q14u som ägs av Chr Olsson , försvinner någon gång ur listorna för 1966 är vagnen inte alls med .
Dom andra hänger med, sista jag tittat i är från 1967.
Har en SJ rapport gällande nerläggning av trafiken Neva- Fredriksberg ,
Den listar transporten av Kalk Persberg- Fredriksberg och 1961 Transporterades 5810 ton och SJ ställer en(1) SJ Kö till förfogande som kompensation för nedläggningen av just sträckan Neva- Fredriksberg.
M.V.H Anders.k.