Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966, 2 bilder
av 53 Wadsten, Tuesday, April 16, 2019, 12:19 (1808 dagar sedan) @ Ulfe
Föraren på bild 2 ser ut att vara Leif Lagerhielm, som på äldre dagar flyttade till oss på RB.
Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966, 2 bilder
av Christer Göransson, Tuesday, April 16, 2019, 20:30 (1808 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Föraren på bild 2 ser ut att vara Leif Lagerhielm, som på äldre dagar flyttade till oss på RB.
Jag tycker mer det ser ut som Yngve Eriksson.
Jag är inte säker på att Leffe körde tåg på SB 1966.
/Christer
Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966, 2 bilder
av tobbe, Tuesday, April 16, 2019, 22:45 (1808 dagar sedan) @ Ulfe
Om du bara visste hur många gånger under 1960-talet undertecknad satt på plattformen vid Nacka station efter plugget(Sickla skola) 10 min promenad till stationen beskådade tågmöten mellan XCo-motorvagnar + manövervagnar och just växlingen till Atlas Copco, Perry Norlings skrot och Casco med just Äf-loket men även XF-loket brukade dyka upp då och då. Kanske ÄF-loket var på underhåll i Neglinge vid dessa tillfällen. Tänk om man hade ägt en egen kamera på den tiden. Även Sickla station låg inom promenadavstånd men det riktiga tågintresset kom först runt 1969 då jag träffade min resekompis Weine Stenqvist på Cst och vi reste under 15 år land och rike runt och fotade tåååååååg.:-) :-) :-) :-)
tobbe
Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966
av Thomas Tell, Tuesday, April 16, 2019, 23:52 (1808 dagar sedan) @ tobbe
... men det riktiga tågintresset kom först runt 1969 då jag träffade min resekompis Weine Stenqvist på Cst och vi reste under 15 år land och rike runt och fotade tåååååååg.:-) :-) :-) :-)
tobbe
Här är i slutet av september 1969 på Stockholm C.
/tell
Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966
av Johan L, Wednesday, April 17, 2019, 08:16 (1808 dagar sedan) @ Thomas Tell
Nummer två från vänster, ser bekant ut. Har du hans namn ?
Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966
av Poddy, Wednesday, April 17, 2019, 08:31 (1808 dagar sedan) @ Johan L
Vad kan godsvagnen med vädringsluckor till vänster om loket ha använts till på Saltsjöbanan?
/P
Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966
av Carl-Erik Olsson, Wednesday, April 17, 2019, 10:36 (1808 dagar sedan) @ Poddy
Vad kan godsvagnen med vädringsluckor till vänster om loket ha använts till på Saltsjöbanan?
/P
Finka av 50-talets standardtyp Ge för 20 tons axellast, på senare tid Gs, som användes till allt möjligt tills de slopades och blev tjänstevagnar eller skrot. Fanns väl godskunder i Sickla eller Järla som kan ha använt typen?
Tydligen inte särskilt lyckad, om än ansedd som av europeisk standardtyp (dåvarande underlittera "e" ), längd över buffertar bara 10,6m. De stora finkorna med högvälvda tak litt G från 20-30-talen var väl 12,3m långa, men bara för 18 tons axellast och troligen mindre lämpade för godshantering med gaffeltruckar. På 60-talet kom istället den 14,5m långa Gre, sedermera Gbs som blev mer långlivad tills även dessa försvann.
/CEO, SÅS (Ge-förrådsfinkinnehavare)
Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966
av Thomas Tell, Wednesday, April 17, 2019, 10:13 (1808 dagar sedan) @ Johan L
Nummer två från vänster, ser bekant ut. Har du hans namn ?
Ulf Bäckström, Weine Stenqvist †, tobbe och Lars-Rune Åkesson †.
/tell
Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966
av 53 Wadsten, Wednesday, April 17, 2019, 10:37 (1808 dagar sedan) @ Thomas Tell
Ja visst är det vännen Weine "utan" skägg.
Saltsjöbanan, lok Äf växlar i Nacka 1966
av tobbe, Wednesday, April 17, 2019, 23:10 (1807 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Både med Weine och Lasse gjorde jag många trainspottingresor både per "gummivutt" och spårbundet i många år, fast mest med Weine som lärde mig mycket om tåg,lok vagnar och allt annat som rullade på spåren. Här hade jag min första kamera Kodak Instamatic 233 och med betydlig större hårsvall än idag. Vilka tider, det är så man får rysningar i hela kroppen, Tack Thomas:-P :-P :-P :-P :-P
tobbe