Brunt och blått på SSLidJ 1967 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Tuesday, April 16, 2019, 17:46 (1830 dagar sedan)

[image]

LiB 49 (f.d. SS A24 388) möter SS A11 288 + B11 521 vid Parkvägen i samband med SSS utfärd 16 apr 1967.

Mvh Gunnar

Brunt och blått på SSLidJ 1967

av Ulf Pålsson, Thursday, April 18, 2019, 15:01 (1828 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

LiB 49 (f.d. SS A24 388) möter SS A11 288 + B11 521 vid Parkvägen i samband med SSS utfärd 16 apr 1967.
Mvh Gunnar

På den resan var jag med. Någon dag tidigare hade jag sagt till en skolkamrat som bodde på ön: "I helgen kommer det att gå blå spårvagnar på Lidingöbanorna." Det ville han inte tro på. Men den följande måndagen medgav han: "Du hade rätt."

Parkvägens "mötesstation" trafikerades i högertrafik. Det ser man ju om inte annat på placeringen av den huvudsignal som gäller för 49:ans vidare färd mot Gåshaga. A11-B11-tåget torde ha dragit ut mot Kottla för att sedan backa in till spår 1 (?), spåret vid "stationshuset", så att förbigång kunde ske med 49:an på spår 2 (?). (Det var ju så att växlarna vid mötesstationerna var återfjädrande; de gick efter uppkörning tillbaka till normalläget, i Parkvägen alltså till högerläge.) Jag tycker att jag borde ha kommit ihåg denna manöver, men det gör jag inte. Möjligen var det så att A11-B11-tåget vid sin färd från AGA hade stannat före infartsväxeln och att växeln efter tillstånd från trafikledningen hade låsts upp och lagts om i vänsterläge, för att få in tåget på spår 1 och förbigången. Men, hmmm, hur fick A11-B11-tåget sedan körsignal för sin vidare färd mot Gåshaga; utfartssignal fanns ju bara från spår 2?

Jag njuter också över att se det gamla kryssmärket med texten VARNING FÖR TÅG, och den gamla ljussignalen mot vägtrafiken, med en vit och en röd ljusöppning. Där visades troligen vit långsam blink eller röd snabb blink, så att även färgblinda skulle kunna dra rätt slutsats.
/up

Brunt och blått på SSLidJ 1967

av Mr H, Thursday, April 18, 2019, 18:35 (1828 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]

LiB 49 (f.d. SS A24 388) möter SS A11 288 + B11 521 vid Parkvägen i samband med SSS utfärd 16 apr 1967.
Mvh Gunnar


På den resan var jag med. Någon dag tidigare hade jag sagt till en skolkamrat som bodde på ön: "I helgen kommer det att gå blå spårvagnar på Lidingöbanorna." Det ville han inte tro på. Men den följande måndagen medgav han: "Du hade rätt."

Parkvägens "mötesstation" trafikerades i högertrafik. Det ser man ju om inte annat på placeringen av den huvudsignal som gäller för 49:ans vidare färd mot Gåshaga. A11-B11-tåget torde ha dragit ut mot Kottla för att sedan backa in till spår 1 (?), spåret vid "stationshuset", så att förbigång kunde ske med 49:an på spår 2 (?). (Det var ju så att växlarna vid mötesstationerna var återfjädrande; de gick efter uppkörning tillbaka till normalläget, i Parkvägen alltså till högerläge.) Jag tycker att jag borde ha kommit ihåg denna manöver, men det gör jag inte. Möjligen var det så att A11-B11-tåget vid sin färd från AGA hade stannat före infartsväxeln och att växeln efter tillstånd från trafikledningen hade låsts upp och lagts om i vänsterläge, för att få in tåget på spår 1 och förbigången. Men, hmmm, hur fick A11-B11-tåget sedan körsignal för sin vidare färd mot Gåshaga; utfartssignal fanns ju bara från spår 2?

Jag njuter också över att se det gamla kryssmärket med texten VARNING FÖR TÅG, och den gamla ljussignalen mot vägtrafiken, med en vit och en röd ljusöppning. Där visades troligen vit långsam blink eller röd snabb blink, så att även färgblinda skulle kunna dra rätt slutsats.
/up

Jag var också med på den utfärden. Jag minns heller inte någon så storvulen backningsmanövrar däremot så kommer jag ihåg växlingsmanövrarna vid Kyrkviken och Gåshaga Nedre för att få runt släpet. Det var ju ett trafikbefäl med också från SSLidJ han kunde nog fixa och tricksa lite så att vi kom ut från Parkvägen.

//Mr H

Brunt och blått på SSLidJ 1967

av daniel, Thursday, April 18, 2019, 18:53 (1828 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]

Parkvägens "mötesstation" trafikerades i högertrafik. Det ser man ju om inte annat på placeringen av den huvudsignal som gäller för 49:ans vidare färd mot Gåshaga. A11-B11-tåget torde ha dragit ut mot Kottla för att sedan backa in till spår 1 (?), spåret vid "stationshuset", så att förbigång kunde ske med 49:an på spår 2 (?). (Det var ju så att växlarna vid mötesstationerna var återfjädrande; de gick efter uppkörning tillbaka till normalläget, i Parkvägen alltså till högerläge.) Jag tycker att jag borde ha kommit ihåg denna manöver, men det gör jag inte. Möjligen var det så att A11-B11-tåget vid sin färd från AGA hade stannat före infartsväxeln och att växeln efter tillstånd från trafikledningen hade låsts upp och lagts om i vänsterläge, för att få in tåget på spår 1 och förbigången. Men, hmmm, hur fick A11-B11-tåget sedan körsignal för sin vidare färd mot Gåshaga; utfartssignal fanns ju bara från spår 2?

Som jag uppfattar funktionen i LB gamla block så borde man kosrtsluta spårledningen framför signalen, varvid den går till kör när blocket blir klart, sedan kan man köra förbi växeln, ta bort det man kortslöt spårledningen med och sedan köra vidare.

Brunt och blått på SSLidJ 1967

av Överkörmästaren, Thursday, April 18, 2019, 23:22 (1828 dagar sedan) @ daniel

[image]

Parkvägens "mötesstation" trafikerades i högertrafik. Det ser man ju om inte annat på placeringen av den huvudsignal som gäller för 49:ans vidare färd mot Gåshaga. A11-B11-tåget torde ha dragit ut mot Kottla för att sedan backa in till spår 1 (?), spåret vid "stationshuset", så att förbigång kunde ske med 49:an på spår 2 (?). (Det var ju så att växlarna vid mötesstationerna var återfjädrande; de gick efter uppkörning tillbaka till normalläget, i Parkvägen alltså till högerläge.) Jag tycker att jag borde ha kommit ihåg denna manöver, men det gör jag inte. Möjligen var det så att A11-B11-tåget vid sin färd från AGA hade stannat före infartsväxeln och att växeln efter tillstånd från trafikledningen hade låsts upp och lagts om i vänsterläge, för att få in tåget på spår 1 och förbigången. Men, hmmm, hur fick A11-B11-tåget sedan körsignal för sin vidare färd mot Gåshaga; utfartssignal fanns ju bara från spår 2?


Som jag uppfattar funktionen i LB gamla block så borde man kosrtsluta spårledningen framför signalen, varvid den går till kör när blocket blir klart, sedan kan man köra förbi växeln, ta bort det man kortslöt spårledningen med och sedan köra vidare.

Det normala förfarandet var nog snarare att trafikledaren beordrade mötande tåg att stanna innan det ”tog” sträckan från motsatt håll, och därefter gav körtillstånd till tåget som gick från fel spår.

Brunt och blått på SSLidJ 1967

av Mr H, Friday, April 19, 2019, 10:21 (1827 dagar sedan) @ Överkörmästaren

[image]

Parkvägens "mötesstation" trafikerades i högertrafik. Det ser man ju om inte annat på placeringen av den huvudsignal som gäller för 49:ans vidare färd mot Gåshaga. A11-B11-tåget torde ha dragit ut mot Kottla för att sedan backa in till spår 1 (?), spåret vid "stationshuset", så att förbigång kunde ske med 49:an på spår 2 (?). (Det var ju så att växlarna vid mötesstationerna var återfjädrande; de gick efter uppkörning tillbaka till normalläget, i Parkvägen alltså till högerläge.) Jag tycker att jag borde ha kommit ihåg denna manöver, men det gör jag inte. Möjligen var det så att A11-B11-tåget vid sin färd från AGA hade stannat före infartsväxeln och att växeln efter tillstånd från trafikledningen hade låsts upp och lagts om i vänsterläge, för att få in tåget på spår 1 och förbigången. Men, hmmm, hur fick A11-B11-tåget sedan körsignal för sin vidare färd mot Gåshaga; utfartssignal fanns ju bara från spår 2?


Som jag uppfattar funktionen i LB gamla block så borde man kosrtsluta spårledningen framför signalen, varvid den går till kör när blocket blir klart, sedan kan man köra förbi växeln, ta bort det man kortslöt spårledningen med och sedan köra vidare.


Det normala förfarandet var nog snarare att trafikledaren beordrade mötande tåg att stanna innan det ”tog” sträckan från motsatt håll, och därefter gav körtillstånd till tåget som gick från fel spår.

Så gjorde de säkert! Befälet gick ofta av och ringde ville jag minnas.Ty även det enkla kan ju vara värt att tillämpa! Dessutom var det helg och lite trafik på banorna. Det var hur som helst en väldigt rolig resa förutom LiB och SSLidJ även en rejäl runda på innerstadsnätet. Vid Kyrkviken knuffade vi B11:an i rundgång och vid Gåshaga Nedre så lät vi den rulla med handbromsen bemannad!

//Mr H

Brunt och blått på SSLidJ 1967

av 53 Wadsten, Friday, April 19, 2019, 11:59 (1827 dagar sedan) @ Mr H

Kanske några har bilder från Norra Lidingöbanan LiB innan den lades ned 1971. Den banan fick aldrig några blå vagnar som södra nätet.
Vilka var ägare av Norra banan före SL, kan det varit Lidingö Stad.

Brunt och blått på SSLidJ 1967

av Överkörmästaren, Friday, April 19, 2019, 22:03 (1827 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kanske några har bilder från Norra Lidingöbanan LiB innan den lades ned 1971. Den banan fick aldrig några blå vagnar som södra nätet.
Vilka var ägare av Norra banan före SL, kan det varit Lidingö Stad.

Ja staden var huvudägare sedan ingången av 1944, men det fanns också enskilda privata aktieägare i bolaget, och det förblev tydligen så ända till för några år sedan.

Före 1944 var det AB Lidingö Villastad som kontrollerade banan, även detta bolag övertogs av staden så det kan möjligen ha funnits kvar i bilden även senare.

Brunt och blått på SSLidJ 1967. Signalfråga?

av Leif B, Friday, April 19, 2019, 21:46 (1827 dagar sedan) @ Mr H

[image]

Parkvägens "mötesstation" trafikerades i högertrafik. Det ser man ju om inte annat på placeringen av den huvudsignal som gäller för 49:ans vidare färd mot Gåshaga. A11-B11-tåget torde ha dragit ut mot Kottla för att sedan backa in till spår 1 (?), spåret vid "stationshuset", så att förbigång kunde ske med 49:an på spår 2 (?). (Det var ju så att växlarna vid mötesstationerna var återfjädrande; de gick efter uppkörning tillbaka till normalläget, i Parkvägen alltså till högerläge.) Jag tycker att jag borde ha kommit ihåg denna manöver, men det gör jag inte. Möjligen var det så att A11-B11-tåget vid sin färd från AGA hade stannat före infartsväxeln och att växeln efter tillstånd från trafikledningen hade låsts upp och lagts om i vänsterläge, för att få in tåget på spår 1 och förbigången. Men, hmmm, hur fick A11-B11-tåget sedan körsignal för sin vidare färd mot Gåshaga; utfartssignal fanns ju bara från spår 2?


Som jag uppfattar funktionen i LB gamla block så borde man kortsluta spårledningen framför signalen, varvid den går till kör när blocket blir klart, sedan kan man köra förbi växeln, ta bort det man kortslöt spårledningen med och sedan köra vidare.


Det normala förfarandet var nog snarare att trafikledaren beordrade mötande tåg att stanna innan det ”tog” sträckan från motsatt håll, och därefter gav körtillstånd till tåget som gick från fel spår.


Så gjorde de säkert! Befälet gick ofta av och ringde ville jag minnas.Ty även det enkla kan ju vara värt att tillämpa! Dessutom var det helg och lite trafik på banorna. Det var hur som helst en väldigt rolig resa förutom LiB och SSLidJ även en rejäl runda på innerstadsnätet. Vid Kyrkviken knuffade vi B11:an i rundgång och vid Gåshaga Nedre så lät vi den rulla med handbromsen bemannad!

//Mr H

Jag har fått för mig att det fanns en låda med två knappar i vid varje utfartssignal, en knapp för att återta den automatiska begäran om utfart som gjordes automatiskt när man kom in på stationsspårledningen. Och en knapp för att på nytt begära utfart, när man vill åka. Någon som kan bekräfta eller dementera?

I varje fall fanns ju inget sätt att fjärrstyra signalerna från trafikledningen i AGA förrän långt senare.

Brunt och blått på SSLidJ 1967. Signalfråga?

av Överkörmästaren, Friday, April 19, 2019, 21:56 (1827 dagar sedan) @ Leif B

[image]

Parkvägens "mötesstation" trafikerades i högertrafik. Det ser man ju om inte annat på placeringen av den huvudsignal som gäller för 49:ans vidare färd mot Gåshaga. A11-B11-tåget torde ha dragit ut mot Kottla för att sedan backa in till spår 1 (?), spåret vid "stationshuset", så att förbigång kunde ske med 49:an på spår 2 (?). (Det var ju så att växlarna vid mötesstationerna var återfjädrande; de gick efter uppkörning tillbaka till normalläget, i Parkvägen alltså till högerläge.) Jag tycker att jag borde ha kommit ihåg denna manöver, men det gör jag inte. Möjligen var det så att A11-B11-tåget vid sin färd från AGA hade stannat före infartsväxeln och att växeln efter tillstånd från trafikledningen hade låsts upp och lagts om i vänsterläge, för att få in tåget på spår 1 och förbigången. Men, hmmm, hur fick A11-B11-tåget sedan körsignal för sin vidare färd mot Gåshaga; utfartssignal fanns ju bara från spår 2?


Som jag uppfattar funktionen i LB gamla block så borde man kortsluta spårledningen framför signalen, varvid den går till kör när blocket blir klart, sedan kan man köra förbi växeln, ta bort det man kortslöt spårledningen med och sedan köra vidare.


Det normala förfarandet var nog snarare att trafikledaren beordrade mötande tåg att stanna innan det ”tog” sträckan från motsatt håll, och därefter gav körtillstånd till tåget som gick från fel spår.


Så gjorde de säkert! Befälet gick ofta av och ringde ville jag minnas.Ty även det enkla kan ju vara värt att tillämpa! Dessutom var det helg och lite trafik på banorna. Det var hur som helst en väldigt rolig resa förutom LiB och SSLidJ även en rejäl runda på innerstadsnätet. Vid Kyrkviken knuffade vi B11:an i rundgång och vid Gåshaga Nedre så lät vi den rulla med handbromsen bemannad!

//Mr H


Jag har fått för mig att det fanns en låda med två knappar i vid varje utfartssignal, en knapp för att återta den automatiska begäran om utfart som gjordes automatiskt när man kom in på stationsspårledningen. Och en knapp för att på nytt begära utfart, när man vill åka. Någon som kan bekräfta eller dementera?

I varje fall fanns ju inget sätt att fjärrstyra signalerna från trafikledningen i AGA förrän långt senare.

Nja det var ett vred, som man kunde koppla bort den automatiska tågvägsbegäran med. Fanns det då ett tåg på den motsatta gränsstationen blev det grönt där i stället.

Du tänker kanske på senare tiders knappar vid Ropsten, Torsvik, Skärsätra och Kottla, som alla hade lite olika funktioner.

Gåshaga i sin gamla variant blev aldrig fjärrstyrd (och inte Ropsten-Torsvik heller) så där var föraren tvungen att göra vissa manövrer om man skulle släppa dit ett tåg till.

Linjeblocket Torsvik - Baggeby

av Anders_W, Friday, April 19, 2019, 22:20 (1827 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hur var det på enkelspåret Torsvik - Baggeby (det med mellanblocksignaler mitt på)?

Det fanns en strömbrytare på vardera stationen för att ändra tågföljden (dvs trafikriktningen) med, men av de ritningar jag har sett verkar resp. knapp (nyckelbrytare?) ha varit kopplad så att den vände trafikriktningen IN, trots att den fungerade endast när ett tåg stod på "avgångsspårets" spårledning framför utfartsblocksignalen.

Hade även detta linjeblock automatisk vändning av trafikriktningen till UT om man ställde sig på denna spårledning, så att strömbrytaren motsvarar den högre upp i tråden beskrivna vridomkopplaren? Men i så fall: hur fick man tillbaka körriktningen UT igen?

Tacksam för svar,

Anders

Linjeblocket Torsvik - Baggeby

av Överkörmästaren, Friday, April 19, 2019, 22:56 (1827 dagar sedan) @ Anders_W

Hur var det på enkelspåret Torsvik - Baggeby (det med mellanblocksignaler mitt på)?

Det fanns en strömbrytare på vardera stationen för att ändra tågföljden (dvs trafikriktningen) med, men av de ritningar jag har sett verkar resp. knapp (nyckelbrytare?) ha varit kopplad så att den vände trafikriktningen IN, trots att den fungerade endast när ett tåg stod på "avgångsspårets" spårledning framför utfartsblocksignalen.

Hade även detta linjeblock automatisk vändning av trafikriktningen till UT om man ställde sig på denna spårledning, så att strömbrytaren motsvarar den högre upp i tråden beskrivna vridomkopplaren? Men i så fall: hur fick man tillbaka körriktningen UT igen?

Tacksam för svar,

Anders

Jag tror inte att det krävdes någon godkänd passage över sträckan först om det är det du menar? Men däremot kanske den i andra änden var tvungen att vrida om i sin ände också för att "nollställa" blocket. Eller så gjorde man bara allting ännu värre då :-D

Funktionen på de där brytarna verkar inte ha varit helt intuitiv, eller för att citera en äldre förare: Vred man på den där strömställaren så blev det alltför gärna rött resten av dagen...

Linjeblocket Torsvik - Baggeby

av Anders_W, Saturday, April 20, 2019, 08:55 (1826 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag tror jag förstår.

Så om linjen var vänd IN men ledig (och inget tåg stod och väntade på sin tur i motsatt ände) vändes linjen automatiskt UT när man belade spårledningen före utfartsblocksignalen?

Linjeblocket Torsvik - Baggeby

av Överkörmästaren, Saturday, April 20, 2019, 09:16 (1826 dagar sedan) @ Anders_W

Jag tror jag förstår.

Så om linjen var vänd IN men ledig (och inget tåg stod och väntade på sin tur i motsatt ände) vändes linjen automatiskt UT när man belade spårledningen före utfartsblocksignalen?

Ja, så var det, fast jag undrar om detta block verkligen hade ”binär” blockriktning på det sättet eller om det inte fanns ett neutralläge också som på Saltsjöbanan. Som jag minns det stod försignalen i backen kvar på blink även när tåget framför kommit in i Tov men kan minnas fel på just den punkten!

Linjeblocket Torsvik - Baggeby

av Anders_W, Saturday, April 20, 2019, 09:26 (1826 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det kan ha att göra med att för att Tov skall kunna sända medgivandesignal till Bag måste ett relä kallat RFd i Tov falla.
Matningen till RFd bryts relä H faller, men RFd självt är frånslagsfördröjt med en hel minut.