Den glänsande fina H-vagnen i Malmö! (Järnväg allmänt)

av Mr H, Tuesday, April 16, 2019, 22:45 (1829 dagar sedan)

Verkligen kul att se en bild på denna dyrgrip så fint upprustad av gruppen i Malmö som verkligen har all heder av denna gärning! Hur är det tänkt att den ska användas? Så får man kanske möjligheten att åka med en vagntyp jag aldrig kom att åka med!

Vänligen
Mr H

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Gunnar D, Wednesday, April 17, 2019, 10:38 (1828 dagar sedan) @ Mr H

[image]

Är det denna du tänker på? Här vid Centralstationen 28 juli 1964.

Mvh Gunnar

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Mr H, Thursday, April 18, 2019, 10:43 (1827 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Är det denna du tänker på? Här vid Centralstationen 28 juli 1964.

Mvh Gunnar

Precis! Kanonbild som vanligt! Tack!
Ja nu har man ju gjort ett hästjobb verkligen och lite till och renoverat den. Kruxet är väl hur man visar den när man inte har några vändslingor i Malmö! Men det finns ju på andra håll.
Därav frågan, skulle ju vara oerhört kul att få åka en sån!

Mvh
MrH

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Göran Sohlberg, Thursday, April 18, 2019, 14:50 (1827 dagar sedan) @ Mr H

Finns det någon karta över spårvagnslinjen i Malmö?

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Ted S, Thursday, April 18, 2019, 15:02 (1827 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Finns det någon karta över spårvagnslinjen i Malmö?

MSS har en.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Anders Sandgren, Thursday, April 18, 2019, 22:27 (1827 dagar sedan) @ Mr H

Sedan är det ju en renodlad vänstertrafikvagn. Mss-spåren går väl förvisso inte i gatumiljön men annars finns ju Malmköping där vänstertrafikvagnar faktiskt kan användas.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Harald, Friday, April 19, 2019, 08:42 (1826 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Sedan är det ju en renodlad vänstertrafikvagn. Mss-spåren går väl förvisso inte i gatumiljön men annars finns ju Malmköping där vänstertrafikvagnar faktiskt kan användas.

Spåret i Malmö går i gatumiljö om än på gator med liten trafik. Det är ett enkelspår som går mitt i Kung Oscars väg och i Malmöhusvägen går det på gammalt hederligt vis längs ena sidan, så att man kör mot trafiken i ena riktningen.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av 53 Wadsten, Friday, April 19, 2019, 10:36 (1826 dagar sedan) @ Harald

Hur ser vagntypen ut invändigt, har ett svagt minne av att sitsarna var runda.

Minns att jag med min mor åkte H-vagn på Linje 1 1965 från Gustav Adolfs Torg där vi fikade på Brauns konditori(kanske någon kommer ihåg stället), samt handlat sommarkläder på Olssons eller Engelbrektsboden.
1:an stannade utanför Södervärn och rälsbussen hem till Falsterbo.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Harald, Friday, April 19, 2019, 12:25 (1826 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hur ser vagntypen ut invändigt, har ett svagt minne av att sitsarna var runda.

Det stämmer. Malmö hade också en del bussar från samma tid med runda sitsar, vad nu vitsen med de skulle vara.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Mr H, Friday, April 19, 2019, 12:34 (1826 dagar sedan) @ Harald

Hur ser vagntypen ut invändigt, har ett svagt minne av att sitsarna var runda.

Det stämmer. Malmö hade också en del bussar från samma tid med runda sitsar, vad nu vitsen med de skulle vara.

Svaret kanske finns i det skånska köket?

//Mr H

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Bengt H, Friday, April 19, 2019, 14:53 (1826 dagar sedan) @ Harald

Hur ser vagntypen ut invändigt, har ett svagt minne av att sitsarna var runda.

Det stämmer. Malmö hade också en del bussar från samma tid med runda sitsar, vad nu vitsen med de skulle vara.

Svenska karosseriverken i Katrineholm (SKV) som väl gjorde korgarna till H-vagnarna, levererade normalt med runda stolar i slutet av 40-talet och början av 50-talet.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av 53 Wadsten, Friday, April 19, 2019, 15:58 (1826 dagar sedan) @ Bengt H

Satt föraren i sluten hytt som på G-vagnar och A25.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Jan-Anders Wihrén, Friday, April 19, 2019, 21:05 (1826 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Satt föraren i sluten hytt som på G-vagnar och A25.

Ja.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Harald, Friday, April 19, 2019, 16:21 (1826 dagar sedan) @ Bengt H

Hur ser vagntypen ut invändigt, har ett svagt minne av att sitsarna var runda.

Det stämmer. Malmö hade också en del bussar från samma tid med runda sitsar, vad nu vitsen med de skulle vara.


Svenska karosseriverken i Katrineholm (SKV) som väl gjorde korgarna till H-vagnarna, levererade normalt med runda stolar i slutet av 40-talet och början av 50-talet.

Hm, jag har aldrig sett det någon annan stans än i Malmö. Uppsala hade massor av Boxer-bussar och ingen av dem hade runda säten. Jag har också åkt till skolan i både Boxer och Ny-Boxer utan runda säten.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Bengt H, Friday, April 19, 2019, 16:36 (1826 dagar sedan) @ Harald

Hur ser vagntypen ut invändigt, har ett svagt minne av att sitsarna var runda.

Det stämmer. Malmö hade också en del bussar från samma tid med runda sitsar, vad nu vitsen med de skulle vara.


Svenska karosseriverken i Katrineholm (SKV) som väl gjorde korgarna till H-vagnarna, levererade normalt med runda stolar i slutet av 40-talet och början av 50-talet.


Hm, jag har aldrig sett det någon annan stans än i Malmö. Uppsala hade massor av Boxer-bussar och ingen av dem hade runda säten. Jag har också åkt till skolan i både Boxer och Ny-Boxer utan runda säten.

Samtliga Borås SKV-bussar från mitten av 40-talet och in på 50-talet hade runda säten. De av dessa bussar som fick nya Säfflekarosser i slutet av 50-talet behöll de runda sätena. Sätena blev då omklädda med grå galon.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av 53 Wadsten, Friday, April 19, 2019, 18:52 (1826 dagar sedan) @ Bengt H

Bussar?? jag frågade om inredningen i H-vagnarna som gick i Malmö. SSS har tydligen en intakt bevarad körbar dylik, kanske någon kan fota den invändigt.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Harald, Friday, April 19, 2019, 19:44 (1826 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bussar?? jag frågade om inredningen i H-vagnarna som gick i Malmö. SSS har tydligen en intakt bevarad körbar dylik, kanske någon kan fota den invändigt.

Och du har fått svar i inlägget efter din fråga, så varför blandar du dig i Bengts och min diskussion. http://jvmv2.se/forum/index.php?id=217029

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö!

av Björn Arvidsson, Friday, April 19, 2019, 19:59 (1826 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bussar?? jag frågade om inredningen i H-vagnarna som gick i Malmö. SSS har tydligen en intakt bevarad körbar dylik, kanske någon kan fota den invändigt.

Det är inte SSS som har en sådan vagn utan Malmö tekniska museum

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö! Ringlinje för H-vagn?

av Leif B, Friday, April 19, 2019, 21:54 (1826 dagar sedan) @ Harald

Sedan är det ju en renodlad vänstertrafikvagn. Mss-spåren går väl förvisso inte i gatumiljön men annars finns ju Malmköping där vänstertrafikvagnar faktiskt kan användas.


Spåret i Malmö går i gatumiljö om än på gator med liten trafik. Det är ett enkelspår som går mitt i Kung Oscars väg och i Malmöhusvägen går det på gammalt hederligt vis längs ena sidan, så att man kör mot trafiken i ena riktningen.

Enda sedan museispårvägen byggdes har det funnits tankar/drömmar/visioner/planer för att sluta den U-formade linjen till en ring (ev med en avstickare till Gustav Adolfs Torg). Det skulle lösa problemet med att köra enriktningsvagnar.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö! Nytagen bild - var?

av Leif B, Friday, April 19, 2019, 22:04 (1826 dagar sedan) @ Mr H

Verkligen kul att se en bild på denna dyrgrip så fint upprustad av gruppen i Malmö som verkligen har all heder av denna gärning! Hur är det tänkt att den ska användas? Så får man kanske möjligheten att åka med en vagntyp jag aldrig kom att åka med!

Vänligen
Mr H

Jag hittar bara denna bild på vagnen under renovering. Var hittade du bilden på "denna dyrgrip" i upprustat skick?

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö! Nytagen bild - var?

av Ola Ahlström, Friday, April 19, 2019, 22:27 (1826 dagar sedan) @ Leif B

Jag hittar bara denna bild på vagnen under renovering. Var hittade du bilden på "denna dyrgrip" i upprustat skick?

Är lika förvånad över uppgiften att vagnen nu skulle varit upprustad. Att så skett har fullständigt gått mig förbi.

Ola Ahlström
Malmö

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö! Nytagen bild - var?

av Överkörmästaren, Saturday, April 20, 2019, 08:55 (1825 dagar sedan) @ Leif B

Verkligen kul att se en bild på denna dyrgrip så fint upprustad av gruppen i Malmö som verkligen har all heder av denna gärning! Hur är det tänkt att den ska användas? Så får man kanske möjligheten att åka med en vagntyp jag aldrig kom att åka med!

Vänligen
Mr H


Jag hittar bara denna bild på vagnen under renovering. Var hittade du bilden på "denna dyrgrip" i upprustat skick?

Men det vet du väl Leif, att man aldrig någonsin länkar i detta forum. Såna ungdomsfasoner bör man hålla sig för god för! :-D

Om inte annat så retar man alltid upp nån gubbe som inte ens vill höra talas om de platser där bilderna förekommer... ;-)

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö! Nytagen bild - var?

av 53 Wadsten, Saturday, April 20, 2019, 10:33 (1825 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tydligen är undertecknad den som retar.

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö! Nytagen bild - var?

av Björn Arvidsson, Saturday, April 20, 2019, 11:01 (1825 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Finns bilder på Facebook flera stycken, finns även massa bilder och filmer på RB motorvagn 33

Den glänsande fina H-vagnen i Malmö! Nytagen bild - var?

av Mr H, Saturday, April 20, 2019, 11:02 (1825 dagar sedan) @ Leif B

Inser att det här blev väldigt kryptiskt då jag växlade över från FB och hit och det var på FB jag såg den nytagna bilden av den glänsande H-vagnen. Ursäkta för det. Trodde dock att någon i MSS snabbt skulle ta upp tråden och visa fler bilder och hur det är tänkt för att visa den i framtiden. Så har det ju inte blivit ännu. Ska se om jag kan återfinna bilden och lägga upp den här!

//Mr H