Nohab personaltransporter. Vad för vagn? (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, April 17, 2019, 11:20 (1835 dagar sedan)

I ett häfte om Nohabs Järnväg står att läsa: "Under den så kallade rysstiden utökades tåget med två vagnar. För kuriositetens skull kan nämnas att den ena av dem var byggd i Paris 1854."
Vad var det för vagn?

[size=large][b][link=http://annika.hjortkap.com/nohabsjvg.pdf?fbclid=IwAR1IumZkOF1nzy_36kK_m8c80uLbpf-EgepHhIPwrcWeCyJWZFn42MgmDq4]Länk[/link][/b][/size]

Nohab personaltransporter. Vad för vagn?

av Christer Fredriksson, Wednesday, April 17, 2019, 11:42 (1835 dagar sedan) @ BD

Vad finnes i VoV besiktningshandlingar?

Nohab personaltransporter. Vad för vagn?

av Anders Sandgren, Wednesday, April 17, 2019, 12:21 (1835 dagar sedan) @ BD

UWHJ första personvagnsuppsättning (4 fot) var fransktillverkad men levererade på 1860-talet, men någon kan ju varit begagnad.
Annars fanns det nog inte så mycket så gamla franska vagnar i Sverige.

Nohab personaltransporter. Vad för vagn?

av Christer Fredriksson, Wednesday, April 17, 2019, 14:53 (1835 dagar sedan) @ Anders Sandgren

De beställdes i Paris och tillverkades 1866 samt kom till UWHJ 1867.

Nohab personaltransporter. Vad för vagn?

av Ola Almquist, Wednesday, April 17, 2019, 16:41 (1835 dagar sedan) @ BD

Uppgiften kommer med största sannolikhet från [msg=87987]denna artikel[/msg].

M.v.h.
Ola

Nohab personaltransporter. Vad för vagn?

av Anders Sandgren, Wednesday, April 17, 2019, 17:18 (1835 dagar sedan) @ Ola Almquist

Kan man lita på årtalet 1854? Den enda banan som importerade vagnar då torde varit KHJ men då från England. Men NOHAB kan ju ha köpt vagnen utanför Sverige också, t.ex Danmark eller Norge.
Att hitta uttjänta vagnar från de svenska banornas barndom var nog inte så svårt på 20-talet även om en fransk vagn från 1854 gör det svårare.