Götaverkens Q53 550284 (Järnväg allmänt)

av Kjell Friberg, Saturday, April 20, 2019, 08:12 (1805 dagar sedan)

Nedan frågas efter denna vagn. Den var en åttaaxlig tungtransportvagn tillverkad avChristian Olsson i Falkenberg år 1963 (tvnr 5269). Lastförmåga 90 ton, avsedd för transport av vevaxlar från Motala Verkstad eller Landskrona. tyvärr kan jag inte lägga upp några bilder på den och har inte heller tillgång till ritning. Däremot byggde framlidne Penoll vagnen i nollskala för GMJS och denna modell finns förhoppningsvis kvar (Penolls "kortslutningsvagn").

Götaverkens Q53 550284

av BD, Saturday, April 20, 2019, 08:35 (1805 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Nedan frågas efter denna vagn. Den var en åttaaxlig tungtransportvagn tillverkad avChristian Olsson i Falkenberg år 1963 (tvnr 5269). Lastförmåga 90 ton, avsedd för transport av vevaxlar från Motala Verkstad eller Landskrona. tyvärr kan jag inte lägga upp några bilder på den och har inte heller tillgång till ritning. Däremot byggde framlidne Penoll vagnen i nollskala för GMJS och denna modell finns förhoppningsvis kvar (Penolls "kortslutningsvagn").

Varvet i Landskrona byggde inga vevaxlar. Landskronavarvet var dotterbolag till Götaverken och huvudmotorerna för Landskrona byggdes och provkördes i Göteborg. De revs sedan och transporterades till Landskrona. Transporten av motordelarna skedde förmodligen med fartyg så Q53-vagnen hade knappast någon anledning att besöka Landskronavarvet.

Götaverkens Q53 550284

av Anders.k., Saturday, April 20, 2019, 12:40 (1805 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Nedan frågas efter denna vagn. Den var en åttaaxlig tungtransportvagn tillverkad avChristian Olsson i Falkenberg år 1963 (tvnr 5269). Lastförmåga 90 ton, avsedd för transport av vevaxlar från Motala Verkstad eller Landskrona. tyvärr kan jag inte lägga upp några bilder på den och har inte heller tillgång till ritning. Däremot byggde framlidne Penoll vagnen i nollskala för GMJS och denna modell finns förhoppningsvis kvar (Penolls "kortslutningsvagn").

Finns en bild på Gotbild.se, Åke.k. härliga bilder på godsvagnar.

[link=http://gotbild.se/godsvagnar/57g.htm]Bilden på Gotbild.se[/link]


M.V.H Anders.k.

Götaverkens Q53 550284

av ccgan, Saturday, April 20, 2019, 19:34 (1805 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Vad hände med vagnen sedan? Blev den 1980 ommärkt till Saalmnp 431 0000? Har den skrotats, i så fall var och när?

Götaverkens Q53 550284

av Kjell Friberg, Sunday, April 21, 2019, 16:30 (1804 dagar sedan) @ ccgan

Jag kan inte återfinna vagntypen hos UIC regelverk. Närmast är Saap 492 9000. Nummer 431 0000 måste vara "hemsnickrat" då det ligger utanför regelverket eftersom detta nummer reserverats för vagnar typ Laa men inte använts. Det är nog omöjligt att få fram vagnens historia efter 1980 då allt raderas alltefter det inte gäller längre.

Götaverkens Q53 550284

av Christer Nyqvist, Sunday, April 21, 2019, 18:52 (1804 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Kuriosum att vagnen var märkt hemstation Göteborg-Tingsryd och inte Göteborg-Tingstad. Borde inte Sannegården varit hemstation? Den låg i alla fall närmast Götaverken.

Götaverkens Q53 550284

av Anders.k., Monday, April 22, 2019, 10:45 (1803 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Kuriosum att vagnen var märkt hemstation Göteborg-Tingsryd och inte Göteborg-Tingstad. Borde inte Sannegården varit hemstation? Den låg i alla fall närmast Götaverken.

Klickar du på stor bild så ser du till höger om växlas försiktigtskylten så står det Hemstation Göteborg-Sannegården.

Däremot har den transporttillstånd via en station som inte finns, det är udda.

M.V.H Anders.k.

Hade Kockums och Eriksberg motsvarande vagnar?

av BD, Monday, April 22, 2019, 12:48 (1803 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Motala tillverkade vevaxlar till de övriga motorbyggarna liksom även på export. Hur transporterades de axlarna?