Sista gången? (Järnväg allmänt)
Enligt en gammal dagboksanteckning inställdes tågen Sköllersta-Örebro från kvällen söndag 1959-03-01. Orsak översvämning vid Kvismaren - känt från även historiska foton. Hur länge avbrottet varade är okänt.
Ersättningsbussarna gick direkt på Örebro, via dagens väg 51 (´Norrköpingsvägen´). Norr om Kvismaren fanns den lokala SJ-busslinjen Norrbyås-Hidingsta-Örebro. Öppnad 1929 som en an NÖJ första busslinjer.
Tågledningens körbeställningar gick generellt till berörd SJ busslinjegrupp: Som sedan kunde anlita entreprenörer: Ibland inarbetade kontakter, gripbara med kort varsel: Billigare för SJ
än att hålla egna reserver.
Örebrogruppen var SJ näst minsta, med ca 20 vagnar. Startad 1938 genom köp av tre privatföretag: Med avsikt att skydda den känsliga Svartåbanan. Utökad 1950 med NÖJ lilla busstrafik i Närke och 1961 med Askersundstrafiken (Skyllbergs Omnibus). Mindre var bara Kramforsgruppen, en påbyggd HdSJ busstrafik (1928). Under bolagsbanetiden bara två linjer och två vagnar.
Örebrogruppen fick bekänna färg "Snövintern" 1965/66: Mycken ersättningstrafik för tåg. Någon sade "Den ende som tjänat på vintern är Sundqvist" (Gruppens chef). Grupperna drevs på s k särredovisning, ungefär som privatföretag. Internfakturorna för tågersättning ökade förstås
intäktssidan: Ibland krävdes flera bussar per uppdrag. Mycket gick förstås vidare till entreprenörer.
Örebrogruppen uppgick 1977-10-01 i den nya Länstrafiken: Under våren haft ett eldprov i ett
mycket större översvämningsstopp: I maj tio dygn över Ervalla ängar (Vårfloden i Bergslagen). Här måste två persontågsstråk "bussas": Mot Avesta C och Västerås.
Örebrogruppens trafikledningsjour roterade hela tiden på fyra man.