Puttgarden. Intressant film från 1963 (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, April 23, 2019, 16:40 (1828 dagar sedan)

En intressant film som visar Puttgarden under byggnad och när trafiken var ny. Notera i slutet av filmen hur ciceronen/bäraren (En på sin tid känd tysk skådespelare) tar sig en styrketår efter väl förrättad värv.

Då, 1963, var det i Tyskland helt i sin ordning att öppet dricka alkohol i arbetet. När jag 1964/65 arbetade på varv i Tyskland var det för en svensk något ovanligt att se hur det helt öppet söps på jobbet.
Jag hade i och för sig i mitten på 1950-talet upplevt hur en del av gubbarna på ett svenskt varv inte lämnade boden efter lördagens frukostrast. Skillnaden var att i Sverige smög man med supandet.


[size=large][b][link=https://www.youtube.com/watch?v=VFPCSzR_Lt8]Videolänk[/link][/b][/size]

Puttgarden. Intressant film från 1963

av Harald, Tuesday, April 23, 2019, 18:12 (1828 dagar sedan) @ BD

I Danmarks Radio hörde jag för några år sedan en repris på ett reportage från Burmeister & Wain på 40-talet där restaurangchefen beklagar sig över att han inte kan få tag på tillräckligt mycket öl. Varvarbetarna kunde ju inte dricka vatten, utan de behövde kraftigare dricka.

Puttgarden. Intressant film från 1963

av jacob, Tuesday, April 23, 2019, 21:53 (1828 dagar sedan) @ BD

Mycket intressant, speciellt när man vet hur Puttgarden ser ut idag, rena eländet!
Men filmen kan inte vara från 1963, eftersom färjan KNUDSHOVED uppträder ett par gånger. KNUDSHOVED blev första gången insatt på leden sommaren 1964.

Puttgarden. Intressant film från 1963

av Strömgränsreferensen, Wednesday, April 24, 2019, 12:31 (1828 dagar sedan) @ BD

En intressant film som visar Puttgarden under byggnad och när trafiken var ny. Notera i slutet av filmen hur ciceronen/bäraren (En på sin tid känd tysk skådespelare) tar sig en styrketår efter väl förrättad värv.

Då, 1963, var det i Tyskland helt i sin ordning att öppet dricka alkohol i arbetet. När jag 1964/65 arbetade på varv i Tyskland var det för en svensk något ovanligt att se hur det helt öppet söps på jobbet.
Jag hade i och för sig i mitten på 1950-talet upplevt hur en del av gubbarna på ett svenskt varv inte lämnade boden efter lördagens frukostrast. Skillnaden var att i Sverige smög man med supandet.


[size=large][b][link=https://www.youtube.com/watch?v=VFPCSzR_Lt8]Videolänk[/link][/b][/size]

"Förlåt en - obildad - yngling".
Har förstås alltid förknippat Puttgarden med med porten till kontinenten och förstås färjor till Rødby.
Men vid ett par tillfällen i filmen kunde man se en gammal mindre färja med de typiska tyska rälsbussarna ombord, vad hade dom för destination?

Puttgarden. Intressant film från 1963

av BD, Wednesday, April 24, 2019, 12:37 (1828 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

En intressant film som visar Puttgarden under byggnad och när trafiken var ny. Notera i slutet av filmen hur ciceronen/bäraren (En på sin tid känd tysk skådespelare) tar sig en styrketår efter väl förrättad värv.

Då, 1963, var det i Tyskland helt i sin ordning att öppet dricka alkohol i arbetet. När jag 1964/65 arbetade på varv i Tyskland var det för en svensk något ovanligt att se hur det helt öppet söps på jobbet.
Jag hade i och för sig i mitten på 1950-talet upplevt hur en del av gubbarna på ett svenskt varv inte lämnade boden efter lördagens frukostrast. Skillnaden var att i Sverige smög man med supandet.


[size=large][b][link=https://www.youtube.com/watch?v=VFPCSzR_Lt8]Videolänk[/link][/b][/size]


"Förlåt en - obildad - yngling".
Har förstås alltid förknippat Puttgarden med med porten till kontinenten och förstås färjor till Rødby.
Men vid ett par tillfällen i filmen kunde man se en gammal mindre färja med de typiska tyska rälsbussarna ombord, vad hade dom för destination?

Innan bron till Fehmarn, på danska Femern, byggdes användes färja för lokaltrafiken till ön.

Puttgarden. Intressant film från 1963

av IH, Wednesday, April 24, 2019, 13:42 (1828 dagar sedan) @ BD

En intressant film som visar Puttgarden under byggnad och när trafiken var ny. Notera i slutet av filmen hur ciceronen/bäraren (En på sin tid känd tysk skådespelare) tar sig en styrketår efter väl förrättad värv.

Då, 1963, var det i Tyskland helt i sin ordning att öppet dricka alkohol i arbetet. När jag 1964/65 arbetade på varv i Tyskland var det för en svensk något ovanligt att se hur det helt öppet söps på jobbet.
Jag hade i och för sig i mitten på 1950-talet upplevt hur en del av gubbarna på ett svenskt varv inte lämnade boden efter lördagens frukostrast. Skillnaden var att i Sverige smög man med supandet.


[size=large][b][link=https://www.youtube.com/watch?v=VFPCSzR_Lt8]Videolänk[/link][/b][/size]


"Förlåt en - obildad - yngling".
Har förstås alltid förknippat Puttgarden med med porten till kontinenten och förstås färjor till Rødby.
Men vid ett par tillfällen i filmen kunde man se en gammal mindre färja med de typiska tyska rälsbussarna ombord, vad hade dom för destination?


Innan bron till Fehmarn, på danska Femern, byggdes användes färja för lokaltrafiken till ön.

Innan andra världskriget så var färjetrafiken Gedser-Rostock med tågfärja. Den fanns kvar under DDR-tiden. Efter att DDR bildats så fanns det färjetrafik Gedser-Travemünde. Om det var med tågfärja är jag osäker på, men det verkar ju troligt att det var så innan bron Fehmarn byggdes.

Großenbrode–Gedser 1963

av BD, Wednesday, April 24, 2019, 14:05 (1828 dagar sedan) @ IH

Innan andra världskriget så var färjetrafiken Gedser-Rostock med tågfärja. Den fanns kvar under DDR-tiden. Efter att DDR bildats så fanns det färjetrafik Gedser-Travemünde. Om det var med tågfärja är jag osäker på, men det verkar ju troligt att det var så innan bron Fehmarn byggdes.

Sista gången jag åkte tågfärja Großenbrode–Gedser var i januari 1963. Minns att det var oväder så jag och en avmönstad skeppskamrat var rätt ensamma i matsalen.

I augusti 1963 åkte jag tågfärja Rödby Puttgarden med CIWL sovvagn till Milano och där byte till Genau.

Puttgarden. Intressant film från 1963

av jacob, Wednesday, April 24, 2019, 15:57 (1827 dagar sedan) @ IH

Tågfärjeleden Gedser - Warnemünde öppnades år 1903 och lades ned 1995 då den ersattes av leden Gedser - Rostock, som är en ren bilfärjelinje.
Tågfärjeleden Gedser - Grossenbrode existerade mellan 1951 och 1963 då Rödby -Puttgarden invigdes. Byggandet av "fågelvägen" Rödby - Puttgarden påbörjades redan 1941, alltså mitt under kriget. Snart fick man dock andra saker att tänka på och arbetet inställdes. Först 1958 började man bygga igen och "fågelvägen", som hade varit planerad sedan mitten av 1800-talet, kunde invigas den 14 maj 1963. Om man åker motorvägen mot Rödby passerar man under ett par broar vid Maribo byggda enligt tysk förkrigsstandard.De är mycket solida och bär årstalet 1941.
Leden Gedser - Travemünde var en privat bilfärjeled som etablerades 1963 i konkurrens med Rödby - Puttgarden. Efter murens fall lades trafiken ned.

Puttgarden. Intressant film från 1963

av IH, Wednesday, April 24, 2019, 19:58 (1827 dagar sedan) @ jacob

Tack för info.

Jag trodde Warnemünde var en stadsdel i Rostock.

Puttgarden. Intressant film från 1963

av Mattias Jansson, Wednesday, April 24, 2019, 20:16 (1827 dagar sedan) @ IH

Tack för info.

Jag trodde Warnemünde var en stadsdel i Rostock.

Det är det också, men färjetrafiken flyttades från hamnen i Warnemünde till Rostock Seehafen. Båda dessa ligger dock inom stadens gränser. (Tänk litet som Viking- och Silja-line, båda går till/från Stockholm, men olika färjeterminaler.)

Puttgarden. Intressant film från 1963

av jacob, Wednesday, April 24, 2019, 21:40 (1827 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Problemet med flyttningen från Warnemünde till Seehafen var att man därmed avbröt den direkta tågförbindelsen mellen Köpenhamn och Berlin, som hade existerat sedan 1903 endast avbruten ett par år under och strax efter andra världskriget. Under DDR-tiden var tågfärjan Gedser - Warnemünde faktiskt den enda direkta förbindelsen mellan DDR och ett Nato-land, förutom Västtyskland förstås. DSB ville isjälva verket helst lägga ned leden, men från DDR insisterade man på att fortsätta. Under många år fanns en dag- och en nattförbindelse, men någon stor trafik var det aldrig talan om. Under femtio-, sextio-, sjuttio och åtttiotalet subventionerades trafiken, och när väl muren äntligen föll och passagerarna kunde resa fritt, då lade man ner trafiken!

Puttgarden. Intressant film från 1963

av Johnny, Wednesday, April 24, 2019, 22:23 (1827 dagar sedan) @ jacob

"Neptun" var ju på 60-70talen en förbindelse mellan Köpenhamn och (Väst-)Berlin eftersom det vände på Zoo och resandet dit var nog större än till Östberlin.

Puttgarden. Intressant film från 1963 – linjenamnet?!

av Arne, Wednesday, April 24, 2019, 21:48 (1827 dagar sedan) @ jacob

Tågfärjeleden Gedser - Warnemünde öppnades år 1903 och lades ned 1995 då den ersattes av leden Gedser - Rostock, som är en ren bilfärjelinje.
Tågfärjeleden Gedser - Grossenbrode existerade mellan 1951 och 1963 då Rödby -Puttgarden invigdes. Byggandet av "fågelvägen" Rödby - Puttgarden påbörjades redan 1941, alltså mitt under kriget. Snart fick man dock andra saker att tänka på och arbetet inställdes. Först 1958 började man bygga igen och "fågelvägen", som hade varit planerad sedan mitten av 1800-talet, kunde invigas den 14 maj 1963. Om man åker motorvägen mot Rödby passerar man under ett par broar vid Maribo byggda enligt tysk förkrigsstandard.De är mycket solida och bär årstalet 1941.
Leden Gedser - Travemünde var en privat bilfärjeled som etablerades 1963 i konkurrens med Rödby - Puttgarden. Efter murens fall lades trafiken ned.

Var det officiella svenska namnet på danska 'fugleflugtslinien' verkligen 'fågelvägslinjen'? Att det på danska heter 'fugleflugtslinien' och på tyska 'Vogelfluglinie' är en sak men annonserade verkligen SJ med namnet 'fågelvägslinjen'? Jag tycker det borde legat närmre till hands att på svenska tala om 'flyttfågelslinjen' eftersom det ju var den här vägen som tranor, gäss och andra flyttfåglar förflyttade sig till och från Norden. :-)

[img=thumbnail]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB12807_02&Imgnr=1[/img]

Bild från Samlingsportalen på en DSB-vagnsskylt i Köpenhamn i samband med invigningen av öppningen av järnvägslinjen mellan Köpenhamn och Hamburg via Rødby - Puttgarden.

Puttgarden. Intressant film från 1963 – linjenamnet?!

av Ola Almquist, Thursday, April 25, 2019, 10:31 (1827 dagar sedan) @ Arne

Var det officiella svenska namnet på danska 'fugleflugtslinien' verkligen 'fågelvägslinjen'? Att det på danska heter 'fugleflugtslinien' och på tyska 'Vogelfluglinie' är en sak men annonserade verkligen SJ med namnet 'fågelvägslinjen'? Jag tycker det borde legat närmre till hands att på svenska tala om 'flyttfågelslinjen' eftersom det ju var den här vägen som tranor, gäss och andra flyttfåglar förflyttade sig till och från Norden. :-)

[img=thumbnail]http://www.samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB12807_02&Imgnr=1[/img]

Bild från Samlingsportalen på en DSB-vagnsskylt i Köpenhamn i samband med invigningen av öppningen av järnvägslinjen mellan Köpenhamn och Hamburg via Rødby - Puttgarden.

En sökning i KB:s digitaliserade dagstidningar ger [link=https://tidningar.kb.se/?q=f%C3%A5gelv%C3%A4gslinjen*&sort=asc]104 träffar[/link] vid sökning på fågelvägslinjen*. OK, om det var några SJ-annonser återstår att kolla upp, men det kan finnas i Sveriges kommunikationer etc.

M.v.h.
Ola

Puttgarden. Intressant film från 1963 – linjenamnet?!

av Jonny Saljefeldt, Thursday, April 25, 2019, 13:24 (1827 dagar sedan) @ Ola Almquist

En sökning i KB:s digitaliserade dagstidningar ger [link=https://tidningar.kb.se/?q=f%C3%A5gelv%C3%A4gslinjen*&sort=asc]104 träffar[/link] vid sökning på fågelvägslinjen*. OK, om det var några SJ-annonser återstår att kolla upp, men det kan finnas i Sveriges kommunikationer etc.

M.v.h.
Ola

Frågan har utretts tidigare i Postvagnen, t ex i dessa trådar:

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=931819

"I de tidtabeller jag har tillgång till från sent 60-tal fram till 1984 står det Fågelvägsleden i samtliga."
http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=847748