Stockholms Södra 1966 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Wednesday, April 24, 2019, 11:56 (1827 dagar sedan)

[image]

Utsiktsbild 23 apr 1966.

Mvh Gunnar

Stockholms Södra 1966

av 53 Wadsten, Wednesday, April 24, 2019, 18:58 (1827 dagar sedan) @ Gunnar D

Hela stationsområdet gav ett sjaskigt intryck av stadsdelen Södermalm, idag är den snyggt på området.

Stockholms Södra 1966

av Alex, Thursday, April 25, 2019, 21:12 (1825 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Även om det kunde se snaskigt ut så var det onekligen också en mycket charmig, spännande och unik station och järnvägsmiljö. Något liknande kommer vi aldrig mer se i Sverige.

Stockholms Södra 1966

av Göran Sohlberg, Friday, April 26, 2019, 09:10 (1825 dagar sedan) @ Alex

Ja, på Södra lekte man som liten. Bodde inte långt därifrån, så det var en naturlig lekplats. Den var spännande också.

Stockholms Södra 1966

av Magnus H, Wednesday, April 24, 2019, 21:45 (1826 dagar sedan) @ Gunnar D

Tack för bilden.

Om det vore för de två Tbis?-vagnarna och lastbilen vid godsmagasinet skulle det lika gärna kunna vara 40-tal.

Stockholms Södra 1966

av Kari Korkala, Wednesday, April 24, 2019, 23:15 (1826 dagar sedan) @ Gunnar D

Men heter det inte Stockholm Södra ?
Mvh Kari Korkala

Stockholms Södra 1966

av Strömgränsreferensen, Wednesday, April 24, 2019, 23:34 (1826 dagar sedan) @ Kari Korkala

Men heter det inte Stockholm Södra ?
Mvh Kari Korkala

Helt rätt: Stockholm Södra men vad jag vet så heter det Stockholms Norra.
Inte långt därifrån kan den tidigare CLO i Hgl blicka ner över förfallet från sin bostad vid Torsplan 90 år ung!

Stockholms Södra 1966

av Kari Korkala, Wednesday, April 24, 2019, 23:38 (1826 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Lever Ove fortfarande?!
Men jag menar att det hette Norra Station, möjligen Stockholm Norra Station.
Mvh Kari Korkala

Stockholms Södra 1966

av Bengt Löfgren, Thursday, April 25, 2019, 06:07 (1826 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Men heter det inte Stockholm Södra ?
Mvh Kari Korkala


Helt rätt: Stockholm Södra men vad jag vet så heter det Stockholms Norra.
Inte långt därifrån kan den tidigare CLO i Hgl blicka ner över förfallet från sin bostad vid Torsplan 90 år ung!

Ingången till Stockholms Södra

eller.....

Länk till Stockholm Direkt:

Citat därur:

Vad är då det korrekta att säga?
– Den ÄR "Stockholms södra station". Den HETER "Stockholm Södra" och den KALLAS "Södra Station". Det ska alltså stå Stockholm södra på skyltarna, inget annat.

:-)

Stockholms Södra 1966

av Lokf_RB, Thursday, April 25, 2019, 01:32 (1826 dagar sedan) @ Kari Korkala

Men heter det inte Stockholm Södra ?
Mvh Kari Korkala

[image]

Stockholms Södra 1966

av Överkörmästaren, Thursday, April 25, 2019, 07:37 (1826 dagar sedan) @ Lokf_RB

Det heter Stockholms södra med genitiv-s och litet s i södra. Det är en språkprincip, som linjeboksredaktörer och skyltmakare inte kan ändra på. Trafikverket skriver fel överallt.

I förkortad form är det ”Stockholm S”.

I dagligt tal på orten samt vid namngivning av busshållplatser etc i närområdet så säger man ”södra station”.

Stockholms Södra 1966

av hej jag heter karim, Thursday, April 25, 2019, 09:06 (1826 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det heter Stockholms södra med genitiv-s och litet s i södra. Det är en språkprincip, som linjeboksredaktörer och skyltmakare inte kan ändra på. Trafikverket skriver fel överallt.

I förkortad form är det ”Stockholm S”.

I dagligt tal på orten samt vid namngivning av busshållplatser etc i närområdet så säger man ”södra station”.

Hur länge var signaturen "St". Borde ha varit in på 50- eller 60-talet. Numera är det ju Sst, men jag antar att St borde ha hängt med sen allra första början när det var den enda stationen i Stockholm.

Stockholms Södra 1966

av Lokf_RB, Thursday, April 25, 2019, 17:37 (1826 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det heter Stockholms södra med genitiv-s och litet s i södra. Det är en språkprincip, som linjeboksredaktörer och skyltmakare inte kan ändra på. Trafikverket skriver fel överallt.

Helt riktigt.

Stockholm Södra 1927

av Leif B, Thursday, April 25, 2019, 21:23 (1825 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det heter Stockholms södra med genitiv-s och litet s i södra. Det är en språkprincip, som linjeboksredaktörer och skyltmakare inte kan ändra på. Trafikverket skriver fel överallt.

I förkortad form är det ”Stockholm S”.

I dagligt tal på orten samt vid namngivning av busshållplatser etc i närområdet så säger man ”södra station”.

Du har fel. Det heter "Stockholm Södra", för det lärde jag mig när jag var ung och då är det så. Punkt.

Stockholm Södra - och Östra...

av John T, Thursday, April 25, 2019, 22:31 (1825 dagar sedan) @ Leif B

Det heter Stockholms södra med genitiv-s och litet s i södra. Det är en språkprincip, som linjeboksredaktörer och skyltmakare inte kan ändra på. Trafikverket skriver fel överallt.

I förkortad form är det ”Stockholm S”.

I dagligt tal på orten samt vid namngivning av busshållplatser etc i närområdet så säger man ”södra station”.


Du har fel. Det heter "Stockholm Södra", för det lärde jag mig när jag var ung och då är det så. Punkt.

Hehe. Då kan man kanske använda delvis motsvarande argumentation vad gäller en annan station.

(I långeliga tider visade alltså skylten rätt namn även på den här stationen. Till slut kom den att saboteras med ett extra "s"... )

Stockholm Södra - och Östra...

av Leif B, Saturday, April 27, 2019, 16:30 (1824 dagar sedan) @ John T

Det heter Stockholms södra med genitiv-s och litet s i södra. Det är en språkprincip, som linjeboksredaktörer och skyltmakare inte kan ändra på. Trafikverket skriver fel överallt.

I förkortad form är det ”Stockholm S”.

I dagligt tal på orten samt vid namngivning av busshållplatser etc i närområdet så säger man ”södra station”.


Du har fel. Det heter "Stockholm Södra", för det lärde jag mig när jag var ung och då är det så. Punkt.


Hehe. Då kan man kanske använda delvis motsvarande argumentation vad gäller en annan station.

Ja, självklart.

(I långeliga tider visade alltså skylten rätt namn även på den här stationen. Till slut kom den att saboteras med ett extra "s"... )

Det var bättre förr! :-)

Stockholm Södra 1927

av tobbe, Thursday, April 25, 2019, 22:53 (1825 dagar sedan) @ Leif B

Rekommenderar ett besök på plattformarna därstädes och LÄSA vad som står på resp. skyltar.
Där står det "Stockholms södra". Men helt riktigt att tidigare innan denna modernisering av stationsnamnet så är även jag uppvuxen med "Södra station" resp. Stockholm södra. Östra station har nu även begåvats med ett tilläggs "s" i namnet som jag nämnde i en tidigare tråd.:-| :-|
tobbe

Stockholm Södra 1927

av Överkörmästaren, Friday, April 26, 2019, 07:57 (1825 dagar sedan) @ Leif B

Det heter Stockholms södra med genitiv-s och litet s i södra. Det är en språkprincip, som linjeboksredaktörer och skyltmakare inte kan ändra på. Trafikverket skriver fel överallt.

I förkortad form är det ”Stockholm S”.

I dagligt tal på orten samt vid namngivning av busshållplatser etc i närområdet så säger man ”södra station”.


Du har fel. Det heter "Stockholm Södra", för det lärde jag mig när jag var ung och då är det så. Punkt.

Ja det förekom en massa felaktiga varianter på den tiden. Men det rättade man till lagom tills jag var ung!

Stockholm S 1966

av Gunnar D, Thursday, April 25, 2019, 11:04 (1826 dagar sedan) @ Kari Korkala

Men heter det inte Stockholm Södra ?
Mvh Kari Korkala

Jag skulle ha skrivit "Stockholm S" enligt Kommunikan (Sep 1964) men jag slarvade!

Mvh Gunnar