R5 3197 - inhopp som mätvagn? (Fordon: vagnar)

av David Sohlberg, Thursday, April 25, 2019, 13:50 (1826 dagar sedan)

I jobbet med att pussla ihop historik för JÅÅJs fordon och framför allt digitalisera allt innehåll i den tjocka pärmen som används per idag har jag hamnat på R5 3197.

Levererad 1938-03-24 till SJ som Ro3 3197, slopad som trafikfordon 1977-10-31 och hann där emellan förutom att gå i vanlig trafik även med att vara med i det kungliga jakttåget 1945 och ett antal SJK-resor under 1970-talet. Så småningom såldes den till JÅÅJ 1983-05-06.

1. Enligt äldre JÅÅJare ska vagnen ha gått som (någon form av) mätvagn innan den kom till JÅÅJ. Alltså under perioden 1977-1983.

2. Enligt en annan medlem ska vagnen "i slutet av 1960-talet gått som provvagn och matutrymme i de tåg som drogs mellan Moholm och Skövde i hög hastighet med ett Ra-lok med annan utväxling för att utröna vilka påkänningar som spår, kontaktledning m.m. utsattes för. För att inte tala om pendlingsrörelser. Jag har för mig att vagnen rullat som mest i farter kring 197-199 km/h."

Någon som bekräfta eller avfärda?

R5 3197 - inhopp som mätvagn? Moholm?

av BD, Thursday, April 25, 2019, 14:07 (1826 dagar sedan) @ David Sohlberg

[image]

Kan den möjligen vara i detta tåg som tagit helg i Moholm?

R5 3197 - inhopp som mätvagn? Moholm?

av Peter Verschelden, Thursday, April 25, 2019, 16:58 (1825 dagar sedan) @ BD

This one looks like Qib 9840023 - So4 4611

R5 3197 - inhopp som mätvagn?

av Micael Lindgren, Thursday, April 25, 2019, 16:01 (1826 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jag är övertygad att den gått i nattåg i norrland på 70-talet, men jag vet inte säkert.
Det finns säkert nån kunnig här som vet mer, bilder vore trevligt.

R5 3197 - inhopp som mätvagn?

av Sven Bårström, Thursday, April 25, 2019, 17:48 (1825 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Nja, det måste jag tvivla på.
Under min tid i Luleå 1969 - 75 gick det inga R5-vagnar, vare sig i OKB-tågen eller i tågen på Norra stambanan och Malmbanan. Jag åkte flitigt i de flesta tågen på de aktuella banorna då. Såvitt jag minns gick det i stort sett bara RB1/R2 i nattågen på stambanan. På Ostkustbanan förekom R1 serveringsvagnar.
R5-vagnarna var ju rätt ålderstigna (nitade 30-talskonstruktioner), bl a med vedspis, så de bör knappast ha gått i ordinarie omlopp när RB1-vagnarna levererats.
Men några år tidigare på 60-talet har de nog varit vanliga norrut i landet, t ex i tågen 21, 22 och 93, 94.
Sven B

R5 3197 - inhopp som mätvagn?

av Björn Arvidsson, Thursday, April 25, 2019, 18:30 (1825 dagar sedan) @ Sven Bårström

Nja, det måste jag tvivla på.
Under min tid i Luleå 1969 - 75 gick det inga R5-vagnar, vare sig i OKB-tågen eller i tågen på Norra stambanan och Malmbanan. Jag åkte flitigt i de flesta tågen på de aktuella banorna då. Såvitt jag minns gick det i stort sett bara RB1/R2 i nattågen på stambanan. På Ostkustbanan förekom R1 serveringsvagnar.
R5-vagnarna var ju rätt ålderstigna (nitade 30-talskonstruktioner), bl a med vedspis, så de bör knappast ha gått i ordinarie omlopp när RB1-vagnarna levererats.
Men några år tidigare på 60-talet har de nog varit vanliga norrut i landet, t ex i tågen 21, 22 och 93, 94.
Sven B

R5:orna fick vedspisarna utbytta mot gas på 1960-talet

R5 3197 - inhopp som mätvagn?

av Sven Bårström, Thursday, April 25, 2019, 18:37 (1825 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Det var ju bra! Det bör ha ökat deras användbarhet.
Trots det tror jag inte de gick i ordinarie turer i Norrland under min tid där.
Sven B

R5 3197 - vedspis?

av Ola Almquist, Friday, April 26, 2019, 11:23 (1825 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

I Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1965-11-11 kan man läda att SJ några dagar tidigare insatt en restaurangvagn med vedspis mellan Stockholm och Göteborg. Anledningen var ett kylfel på den ordinarie vagnen och p.g.a. allhelgonahelgen fanns ingen verkstad som kunde reparera vagnen öppen. Den vedeldade vagnen stod i reserv i yttersta nödfall. Man fick inte med någon björkved från Stockholm utan sådan kunde först uppbringas i Laxå, varför utspisning inte kunde ske förrän framåt Herrljunga. Vagnen gick tillbaka till Stockholm på tisdagen.

Sammanlagt fanns det fyra vagnar med vedspis kvar i landet enligt tidningen. Två av dessa skulle renoveras och förses med gasspis och kylutrymmen och två hoppades man kunna ta ur trafik för gott. De moderna vagnarnas komplicerade elektriska utrustning utsattes ofta för hårda påfrestningar varför de krånglade ibland. Att bygga om de gamla vagnarna för elektricitet skulle bli för kostsamt men gasspisar hade visat sig vara en bra reservlösning. Vid tillfället fanns sju restaurangvagnar med moderna gasspisar.

Just har jag inte möjlighet att ladda ned SJF 420 men vilka vagnar kan det ha rört sig om. Antar att de sju var Ro3a (R5). Var de övriga fyra, de med vedspis, Ro2b (R6) och Ro2c (R7)?

M.v.h.
Ola

R5 3197 - vedspis?

av Björn Arvidsson, Friday, April 26, 2019, 12:26 (1825 dagar sedan) @ Ola Almquist

I Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1965-11-11 kan man läda att SJ några dagar tidigare insatt en restaurangvagn med vedspis mellan Stockholm och Göteborg. Anledningen var ett kylfel på den ordinarie vagnen och p.g.a. allhelgonahelgen fanns ingen verkstad som kunde reparera vagnen öppen. Den vedeldade vagnen stod i reserv i yttersta nödfall. Man fick inte med någon björkved från Stockholm utan sådan kunde först uppbringas i Laxå, varför utspisning inte kunde ske förrän framåt Herrljunga. Vagnen gick tillbaka till Stockholm på tisdagen.

Sammanlagt fanns det fyra vagnar med vedspis kvar i landet enligt tidningen. Två av dessa skulle renoveras och förses med gasspis och kylutrymmen och två hoppades man kunna ta ur trafik för gott. De moderna vagnarnas komplicerade elektriska utrustning utsattes ofta för hårda påfrestningar varför de krånglade ibland. Att bygga om de gamla vagnarna för elektricitet skulle bli för kostsamt men gasspisar hade visat sig vara en bra reservlösning. Vid tillfället fanns sju restaurangvagnar med moderna gasspisar.

Just har jag inte möjlighet att ladda ned SJF 420 men vilka vagnar kan det ha rört sig om. Antar att de sju var Ro3a (R5). Var de övriga fyra, de med vedspis, Ro2b (R6) och Ro2c (R7)?

M.v.h.
Ola

Japp bör ha varit de 2 Ro2b (R6) fd OKB samt Ro3c (R7) SJ första stålrestaurangvagnar som det gällde De avvecklades ju ganska så fort runt 1970. Men alla av dom fick gasspis och elkylar

R5 3197 - vedspis?

av Thomas Tell, Saturday, April 27, 2019, 00:23 (1824 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Japp bör ha varit de 2 Ro2b (R6) fd OKB samt Ro3c (R7) SJ första stålrestaurangvagnar som det gällde De avvecklades ju ganska så fort runt 1970. Men alla av dom fick gasspis och elkylar

Båda modellerna du nämner ovan hette Ro2b. En fd OKB-vagn har jag fotograferat i trafik i Nässjö i slutet av 1960-talet. SJK hade en av dem i utfärdståg till Norge 8-10 maj 1970.
/tell