Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider? (Fordon: vagnar)

av Mats Nilsson, Sunday, April 28, 2019, 10:06 (1824 dagar sedan)

På Gamla Järnvägshistoriskt forum kunde man läsa ett inlägg av BD visande två skrivelser från Järnvägsstyrelsen om vagnarna som inledningsvis skulle användas i lyxturisttåget "Lappland-Express" (Expresståg 99/100) Stockholm-Narvik och åter. Trafiken började 1903 med ett tåg i veckan under sommarmånaderna. Här nämns att 5 ABo (1000 – 1004) skulle ”renoveras och oppsnyggas” för att användas i detta tåg. Vidare nämns att till en början följande vagnar skulle insättas i tåget: 1 CFo, 1 Restaurantvagn ABo3 1258, 1 Salongsvagn Ao3 1246 samt 2 ABo av vagnarna 1000 – 1004.

I Malmbanans Vänners medlemstidning Karven Nr 4-2018 kunde man läsa en intressant artikel av Jan Bergsten om Lappland-Express.
I den visas en tidtabell från 1904 för Lappland-Express i vilken anges att tågen går två gånger i veckan i vardera riktningen.
Intressant är att följande datum avgår tåget både från Narvik och Stockholm: 24/6, 1/7, 8/7, 15/7, 22/7, 29/7, 5/8 samt 12/8. Om dessa uppgifter stämmer måste det ha funnits minst två vagnsätt att tillgå för detta tågpar då enkel resa tog c:a 2 dygn i anspråk.

Är det känt vilka ytterligare vagnindivider som användes för denna trafik?
5 ABo hade ju tagits ut för trafiken så dessa fanns ju förmodligen tillgängliga.
Restaurantvagn ABo3 1438 med inbyggd förrådsavdelning levererades 1904, möjligen före sommaren och kan eventuellt ha använts.
Salongsvagnar Ao3 1366 (lev 1902) samt Ao3 1412 (lev 1903) fanns också att tillgå.

Min fråga är alltså; finns det några uppgifter som visar samtliga vagnsindivider som användes för Expresståg 99/100 under 1904?

/Mats

Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider?

av bertilb, Monday, April 29, 2019, 15:38 (1823 dagar sedan) @ Mats Nilsson

Hej.
Det har inte varit någon vidare respons på denna artikel ….
Skulle vilja utvidga frågan till tågsammansättning . vilka lok användes och kanske lite om tiderna.
Till och från Stockholm och Riksgränsen samt kanske Ånge, Boden och Kiruna .
Hur länge gick detta tåg . 1914 fanns det i alla fall inte enligt tågtidtabellen
Hälsningar /Bertil Backvall l

Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider?

av BD, Monday, April 29, 2019, 20:00 (1823 dagar sedan) @ bertilb

Hej.
Det har inte varit någon vidare respons på denna artikel ….
Skulle vilja utvidga frågan till tågsammansättning . vilka lok användes och kanske lite om tiderna.
Till och från Stockholm och Riksgränsen samt kanske Ånge, Boden och Kiruna .
Hur länge gick detta tåg . 1914 fanns det i alla fall inte enligt tågtidtabellen
Hälsningar /Bertil Backvall l

Loken bör först ha varit litt Kc och senare litt L och ännu senare litt E.

Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider?

av Mattias Jansson, Monday, April 29, 2019, 21:31 (1823 dagar sedan) @ bertilb

Hej.
Det har inte varit någon vidare respons på denna artikel ….
Skulle vilja utvidga frågan till tågsammansättning. vilka lok användes och kanske lite om tiderna.
Till och från Stockholm och Riksgränsen samt kanske Ånge, Boden och Kiruna.
Hur länge gick detta tåg . 1914 fanns det i alla fall inte enligt tågtidtabellen
Hälsningar /Bertil Backvall l

1906 finns ett motsvarande tåg med, 1909 är det tre dagar i veckan norr om Jörn (om jag i hastigheten läste rätt), 1912 ett liknande upplägg men med ett andra dagligt tåg hela vägen till Narvik. År 1914 finns det som du skriver inte, istället ett dagligt "riktigt" långfärdståg hela vägen, dock klassat som persontåg norr om Ånge.

Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider?

av Mats Nilsson, Tuesday, April 30, 2019, 09:54 (1822 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Enligt ovan nämnda artikel i Karven gick detta tågpar som namngivet Expresståg sommaren 1903 tom 1905 och då som Lyxtåg med endast 1:a klassresenärer. From 1906 och fram till 1913 gick det "nedgraderat" till snälltåg med ordinarie biljettpriser och både 1:a och 2:a klass resenärer.

På ett foto som uppges vara taget i närheten av Vassijaure 1903 ser man tåget. Lok samt de 4 första vagnarna finns med på bilden. Loket är ett Cc-lok, sedan kommer ABo3 1258, ABo, Ao3 1246, ABo. Efter detta skulle ju enligt uppgift dessutom en CFo vara kopplad. ABo3 1258 samt A03 1246 är ju lätta att känna igen. De två ABo-vagnarna känns ju lätt igen tack vare sina 12-metrers boggieavstånd samt fönstearrangemang.

Tyvärr kan jag ju naturligtvis inte återge artikeln här i forumet utan hänvisar till Norrbottens Järnvägsmuseum där tidningen säkerligen kan köpas.

/Mats

Lappland-Express 1904 – Axellast på Stambanan 1903?

av BD, Tuesday, April 30, 2019, 16:11 (1822 dagar sedan) @ Mats Nilsson

På ett foto som uppges vara taget i närheten av Vassijaure 1903 ser man tåget. Lok samt de 4 första vagnarna finns med på bilden. Loket är ett Cc-lok,

Men, inte var väl Cc år 1903 tillåtna att gå på Stambanan söder om Boden?
Då var väl Kc det enda linjeloket för alla sorters tåg på Stambanan genom Övre Norrland?

Lappland-Express 1904 – Axellast på Stambanan 1903?

av Mats Nilsson, Tuesday, April 30, 2019, 23:37 (1822 dagar sedan) @ BD

Nu är vi inne på ett intressant område som jag absolut inte behärskar.

I ”SJ 1856 – 1906”, Band II anges följande när det gäller rälsvikt;
Stockholm-Storvik, 1875; Järn, 32,35 kg/m
Storvik-Ånge, 1882, Järn, 27,77 kg/m samt Stål 27,27 kg/m
Bräcke-Sollefteå, 1886, Stål, 27,27 kg/m
Långsele-Boden, 1894, Stål, 27,27 – 27,5 kg/m
Luleå-Gällivare-Malmberget, --, Stål, 27,77 kg/m
Gällivare-Riksgränsen, 1902, Stål, 40,5 kg/m

I ”Lokomotiv & Tendrar 1/7 1904" finns följande data;
Kc, Högsta skentryck i tjänst: 11,6 ton, axel II
Cc, Högsta skentryck i tjänst: 13,3 ton, axel III
L, Högsta skentryck i tjänst: 12,0 ton, axel II, III, IV

Jag känner inte till och har inte hittat uppgifter om vilken belastning de olika rälsvikterna/materialen förmår bära. Det finns säkert många här på forumet som kan informera mig om detta och högst sannolikt är BD mycket kunnig i detta.

Dock så kvarstår faktum att ett Cc-lok drar Lappland-Express på fotot nämnt ovan.
Om banan söderöver ej bär en Cc kanske man har bytt loktyp under resans gång från Stockholm.
Det är väl högst troligt att loket byttes mer än en gång under tågets färd från Stockholm till Riksgränsen? Från Riksgränsen till Narvik var det väl dessutom ett Norskt lok med Norsk besättning som framförde tåget.

/Mats

Lappland-Express 1904 – Axellast på Stambanan 1903?

av Mats Nilsson, Sunday, May 05, 2019, 22:21 (1817 dagar sedan) @ Mats Nilsson

Har nu av artikelförfattaren fått veta att bilden på Lappland-Express med Cc-lok kom från Svenska Turistföreningens årsbok 1904.
Länk till sidan med bilden:
http://runeberg.org/img/stf/1904/0374.1.jpg

Där finns också underlaget för artikeln.

/Mats

Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider?

av Thomas Tell, Wednesday, May 01, 2019, 00:24 (1822 dagar sedan) @ Mats Nilsson

På ett foto som uppges vara taget i närheten av Vassijaure 1903 ser man tåget. Lok samt de 4 första vagnarna finns med på bilden. Loket är ett Cc-lok, .....
/Mats

Inte förrän 1916 kom Cc 556 och 734 till V distriktet och eventuellt Malmbanan. Enligt str 77.
/tell

Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider?

av Thomas Tell, Monday, April 29, 2019, 23:20 (1823 dagar sedan) @ Mats Nilsson

Jvm,KDAA0067
[image]

Här syns en del av sammansättningen. Troligen 1903.
CFo
ABo1
Ao3 1246 med toaletter i mitten
ABo1
ABo3 (1258)

De andra bilder jag hittat visar
1903 NSB-lok, CFo, ABo1, Ao3 1246
1911 L-lok, CFo, ABo1, ABo1 och Co1

/tell

Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider?

av Mats Nilsson, Tuesday, April 30, 2019, 10:51 (1822 dagar sedan) @ Kristofer

Ja, 1903, som jag skrivit i min inledande fråga.
Men det är år 1904 jag söker information om.

/Mats

Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider?

av Kristofer, Tuesday, April 30, 2019, 10:57 (1822 dagar sedan) @ Mats Nilsson

Mittåt!

Så går det när man läser slarvigt. Ja, det måste varit två tågsätt.

[image]

Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider?

av Thomas Tell, Tuesday, April 30, 2019, 13:56 (1822 dagar sedan) @ Kristofer

Då var det säkert också ABo3 1438 i tågen men de tre tidigare restaurangvagnarna byggdes från oktober 1903 om med förråd.
/tell

Lappland-Express 1904 – Vilka vagnindivider?

av bertilb, Wednesday, May 01, 2019, 15:36 (1821 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hej
Det blev ju en liten trevlig information om Lapplandsexpressen även
Om det såg lite segt ut i början….
Men det vore trevligt med lite tider på hur tåget letade sig fram ….
…Hälsningar Bertil