Två jubilarer i Stockholm den 4 juni (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Thursday, May 02, 2019, 16:43 (1814 dagar sedan)

Den 4 juni fyller Waxholmsbolaget 150 år, samt Blidösund 50 år(som en fågel Fenix) på Stockholms ström med Kapten Eric Jägeborg till rors. Var själv med vid W-bolagets 100-årsjubiléum 1969 och befann mig på Storskär, då framförd av Kapten Gunnar Blomstrand som hade henne på den tiden.
Kanske rent av Donkeyman körde maskin på Blidan vi det tillfället.

Vidarebefordra gärna detta inlägg i något forum för skärgårdsbåtar innan ni kvastar bort.

Låst
1738 visningar

Två jubilarer i Stockholm den 4 juni

av BD, Thursday, May 02, 2019, 17:56 (1814 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Den 4 juni fyller Waxholmsbolaget 150 år, samt Blidösund 50 år(som en fågel Fenix) på Stockholms ström

Men hur går det ihop?
Enligt [size=large][b][link=https://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Blid%C3%B6sund]denna länk[/link][/b][/size] byggdes Blidösund 1910.


[size=small]"S/S Blidösund är ett svenskt ångfartyg. Hon byggdes 1910 på Eriksbergs varv i Göteborg och sattes första gången in i trafik på traden Stockholm–Blidö i mars 1911. Numera är S/S Blidösund ett K-märkt svenskt fartyg med hemmahamn vid Skeppsbron nedanför Stockholms slott."[/size]

Låst
1316 visningar

Två jubilarer i Stockholm den 4 juni

av Thomas K Ohlsson, Thursday, May 02, 2019, 18:03 (1814 dagar sedan) @ BD

Den 4 juni fyller Waxholmsbolaget 150 år, samt Blidösund 50 år(som en fågel Fenix) på Stockholms ström


Men hur går det ihop?
Enligt [size=large][b][link=https://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Blid%C3%B6sund]denna länk[/link][/b][/size] byggdes Blidösund 1910.


[size=small]"S/S Blidösund är ett svenskt ångfartyg. Hon byggdes 1910 på Eriksbergs varv i Göteborg och sattes första gången in i trafik på traden Stockholm–Blidö i mars 1911. Numera är S/S Blidösund ett K-märkt svenskt fartyg med hemmahamn vid Skeppsbron nedanför Stockholms slott."[/size]

Av samma wikipediaartikel framgår att fartyget var ur trafik 1960-69. Det är alltså den återupptagna trafiken med det renoverade fartyget som firar 50-årsjubileum!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Låst
1265 visningar

Två jubilarer i Stockholm den 4 juni

av 53 Wadsten, Thursday, May 02, 2019, 18:36 (1814 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Mycket riktigt, Blidösund lades upp på Djurgårdsvarvet efter sommarseglationen 1960, hon såldes till SÅA 1966 och döptes om till Express, en ombyggnad till motorfartyg som aldrig blev av.
1968 bjöds hon ut till försäljning, Eric Jägeborg och Läkaren Leif Rasmussen köpte fartyget, de bjöd högre än skrotfirman och rustade upp i all tysthet.
4 juni 1969 dök hon åter upp för egen maskin.

Vi har nog två personer att tacka för Blidösund idag, dessa är Eric Jägeborg och Donkeyman som med sina kamrater köpte henne av Jägebrgs dödsbo 1977(Eric avled stilla påsken 1977).

Låst
1262 visningar

Två jubilarer i Stockholm den 4 juni

av Donkeyman, Thursday, May 02, 2019, 20:53 (1814 dagar sedan) @ 53 Wadsten

När byggdes en båt ? Det säger sig självt att Blidösund beställdes och byggdes till största delen under år 1910 men den var färdig 1911. Leveransprovtur den 3.Mars 1911 i Göteborg, första kommersiella tur från Stockholm Fredagen den 10.Mars till Blidösund- Köpmanholm- Furusund.

I all dokumentation runt fartyg anges byggnadsdatum som när fartyget var färdigbyggt och hade godkänts av kontrollmyndigheterna för kommersiell drift. I modern skrift var alltså Blidösund byggd 1911-03. Och Gustav - jag var inte ombord i Blidösund vid premiären 1969, då var jag i W-bolaget och visste inte något om upprustningen. Jag tror att det var Norelius som var chief och Hans And som var eldare, men vet inte säkert. Själv gick jag ombord som chief i juli 1971.

Vill ni veta mer om Blidösunds historia eller ha en ångmaskinskurs så skall ni följa min blogg www.blidan54@blogspot.com som började den 1.April i år och som har ett dagligt inlägg långt in på hösten. Kan också vara trevlig läsning för den som inte bryr sig om ångmaskiner eller Blidösund men som vill följa med vad som hände och rörde sig det året. Visste ni till exempel att just vid dessa dagar för 65 år sedan drog det ihop sig för Fransmännen i Dien Bien Phu och senator Joseph McCarthy stod för fall.

Men nu är vi väl ändå en bit utanför Järnvägens underbara värld. Även om ångtekniken på fartyg och lokomotiv är nog så nära besläktad. Och min första eldare på Blidösund kom direkt från järnvägen där han hade eldat ånglok på soptågen till Lövsta. Så där har vi i vart fall lite järnvägshistorisk koppling. Så kan vi köra den här diskussionen vidare på "skargardsbatar.se"

Låst
1245 visningar

Två jubilarer i Stockholm den 4 juni

av Trafikchefen, Thursday, May 02, 2019, 20:40 (1814 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Följande gäller i detta forum!
[list]
[*]Inlägg ska vara järnvägsrelaterade.
[*]Personlig diskussion/ordväxling i forumet mellan forumanvändare ska inte förekomma.
[/list]
De regler som gäller i detta forum finns [b][color=#f00]här[/color][/b] [link]http://www.jvmv.se/forum/index.html[/link]

--
TC [image]