Söder om Mälaren II (Järnväg allmänt)

av Anders Wejryd, Monday, May 06, 2019, 15:19 (1816 dagar sedan)

Här kommer fortsättningen:

Urbanisering och långpendling

På sjuttiotalet fick alltfler insikten att Stockholm behöver avsevärt bättre förbindelser med mälarregionen i övrigt. Politiska beslut togs som skapade delvis helt nya järnvägar inom området. Standarden på den norra sträckan var inte alldeles hopplös men på den södra sträckan byggdes helt nytt och till stor del en bit ifrån den gamla banan. Den norra sträckan blev delvis ny, fick ny dragning vid Stäket, ginade förbi Tillberga och fick dubbelspår fram till Kolbäck. Den banan kallas numera Mälarbanan och fortsätter längs en nybyggd sträcka från Jäder vid Arboga över Käglan till Hovsta, alldeles norr om Örebro. Den södra, som fått namnet Svealandsbanan fortsätter från Eskilstuna via Kungsör och ansluter till Mälarbanan före Arboga. En växande del av båda banorna har nu dubbelspår och en del fyrspår, så att mötande tåg inte ska hindra.
Resandeutvecklingen på båda banorna, trots byggstopp och förseningar, har överträffat alla förväntningar.

Nutiden dras av dåtiden

Vid årsmötesresan dras tåget sannolikt av ett orange TGOJ Ma-lok, en ASEA-konstruktion från början av femtiotalet och under decennier en urstark (och snabb) dragare av malmtågen mellan Grängesberg och Oxelösund. SJ hade lok av samma typ. De använde dem bland annat för de stora norrlandsnälltågen, till exempel Nordpilen. Det gamla lokförartalesättet sägs vara: ”Ge mig ett Ma och jag kan ta vilket tåg som helst.” Må deltagarna komma fram! I tid.

Anders Wejryd.

Söder om Mälaren II

av Sven Bårström, Monday, May 06, 2019, 20:53 (1816 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Tack för den fina presentationen av banorna runt Mälaren!
Jag har inget att tillägga om hastighetsrekordet för ånglok, men det kan mycket väl vara korrekt.
Att göra de nödvändiga om- och utbyggnaderna av Mälar- och Svealandsbanorna tog omkring tio år. De började efter att Banverket bildats 1988. Då fixade vi också till den ombyggda banan Ramnäs - Kolbäck med förbindelsespåret mot Västerås. Det sista vi gjorde var dubbelspårsbygget Kallhäll - Kungsängen, som blev klart 2001.
Sen dess har det också hänt mycket, framför allt i Strängnäsområdet och på sträckan Kallhäll - Stockholm, där ju utbyggnaden till fyrspår pågår. Bara på den delen får man räkna med ungefär 10 års total byggtid, vilket naturligtvis sammanhänger med det knepiga planarbetet i stadsområdet och samordningen med kommunala investeringar längs sträckan.
TGOJ bansystem togs över av Banverket vid dess start 1988, vill jag minnas.
Sven B

Söder om Mälaren II

av Anders Wejryd, Tuesday, May 07, 2019, 10:20 (1815 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack Sven! Att Gustav II Adolf dog 1632 är lättare att komma ihåg än sådant som skett medan man själv levt. Viktigt med lite tidsangivelser för dessa stora projekt!