DJ H3 10 (Järnväg allmänt)

av jhje, Monday, May 06, 2019, 15:46 (1815 dagar sedan)

DJ H3 10 är på gång i sina hemtrakter. Under sin tjänst på DJ var då loket stationerat i Mellerud?
Tågsammansättning. Persontåg räknar jag med utgick från Mellerud, snälltåg från Göteborg till Oslo Ö gick det sammankopplat med ett annat tågsätt som gick till Falun och delades då i Mellerud. Gick loken över gränsen eller var bytte man lok?. Fanns det vändskiva å tillgå

DJ H3 10 fick ett loknummer då det kom till HNJ. Kom det till HNJ eller SJ 1945. Efter några år så var alla H3 loken på Halmstad-Nässjö. Jag kommer ihåg loken, efter å ha rest med dem på HNJ och varit på kolabryggan i Forsheda och sedan de två till ångstötar när de gick fram till Forsheda station med "Fille" som stins

DJ H3 10

av Anders Sandgren, Monday, May 06, 2019, 15:59 (1815 dagar sedan) @ jhje

DJ H3 10 är på gång i sina hemtrakter. Under sin tjänst på DJ var då loket stationerat i Mellerud?
Tågsammansättning. Persontåg räknar jag med utgick från Mellerud, snälltåg från Göteborg till Oslo Ö gick det sammankopplat med ett annat tågsätt som gick till Falun och delades då i Mellerud. Gick loken över gränsen eller var bytte man lok?. Fanns det vändskiva å tillgå

DJ H3 10 fick ett loknummer då det kom till HNJ. Kom det till HNJ eller SJ 1945. Efter några år så var alla H3 loken på Halmstad-Nässjö. Jag kommer ihåg loken, efter å ha rest med dem på HNJ och varit på kolabryggan i Forsheda och sedan de två till ångstötar när de gick fram till Forsheda station med "Fille" som stins

Det var DJ 9 som blev HNJ 51 och senare A7 1749. Lokets 2-axliga tender byttes mot fd SJ tender C 758.

DJ 10-11 stannade kvar på DJ (GDG) till förstatligandet. Även de fick 3-axliga tendrar, SJ 819 resp 856.

DJ H3 10

av David Sohlberg, Monday, May 06, 2019, 17:38 (1815 dagar sedan) @ Anders Sandgren

DJ H3 10 är på gång i sina hemtrakter. Under sin tjänst på DJ var då loket stationerat i Mellerud?
Tågsammansättning. Persontåg räknar jag med utgick från Mellerud, snälltåg från Göteborg till Oslo Ö gick det sammankopplat med ett annat tågsätt som gick till Falun och delades då i Mellerud. Gick loken över gränsen eller var bytte man lok?. Fanns det vändskiva å tillgå

DJ H3 10 fick ett loknummer då det kom till HNJ. Kom det till HNJ eller SJ 1945. Efter några år så var alla H3 loken på Halmstad-Nässjö. Jag kommer ihåg loken, efter å ha rest med dem på HNJ och varit på kolabryggan i Forsheda och sedan de två till ångstötar när de gick fram till Forsheda station med "Fille" som stins


Det var DJ 9 som blev HNJ 51 och senare A7 1749. Lokets 2-axliga tender byttes mot fd SJ tender C 758.

DJ 10-11 stannade kvar på DJ (GDG) till förstatligandet. Även de fick 3-axliga tendrar, SJ 819 resp 856.

Nja, H3 10 fick tender C 849.

DJ H3 10

av Anders Sandgren, Tuesday, May 07, 2019, 11:28 (1814 dagar sedan) @ David Sohlberg

Tack. Det blev ett litet läsfel mellan 1 & 4.

DJ H3 10

av Harald, Monday, May 06, 2019, 17:00 (1815 dagar sedan) @ jhje

DJ H3 10 är på gång i sina hemtrakter. Under sin tjänst på DJ var då loket stationerat i Mellerud?
Tågsammansättning. Persontåg räknar jag med utgick från Mellerud, snälltåg från Göteborg till Oslo Ö gick det sammankopplat med ett annat tågsätt som gick till Falun och delades då i Mellerud. Gick loken över gränsen eller var bytte man lok?. Fanns det vändskiva å tillgå

[link=https://kartor.eniro.se/m/c4opl]Vändskivan och lokstallet i Kornsjø[/link]

DJ H3 10

av Mattias Jansson, Monday, May 06, 2019, 17:32 (1815 dagar sedan) @ jhje

DJ H3 10 är på gång i sina hemtrakter. Under sin tjänst på DJ var då loket stationerat i Mellerud?
Tågsammansättning. Persontåg räknar jag med utgick från Mellerud, snälltåg från Göteborg till Oslo Ö gick det sammankopplat med ett annat tågsätt som gick till Falun och delades då i Mellerud. Gick loken över gränsen eller var bytte man lok?. Fanns det vändskiva å tillgå

DJ H3 10 fick ett loknummer då det kom till HNJ. Kom det till HNJ eller SJ 1945. Efter några år så var alla H3 loken på Halmstad-Nässjö. Jag kommer ihåg loken, efter å ha rest med dem på HNJ och varit på kolabryggan i Forsheda och sedan de två till ångstötar när de gick fram till Forsheda station med "Fille" som stins

De tidtabeller jag har under tiden från lokens leverans tills att eldriften kom (från 1922, 1923, 1927, 1930, 1931 och 1939) går det hela tiden två snälltåg, dagparet går på BJ bara Göteborg - Mellerud och åter, medan nattsnälltågen gick till/från Kil varvid det alltså kopplades ihop/isär i Mellerud. Numren var också genomgående på både SJ på Västkustbanan, BJ, DJ och även NSB, men man bytte naturligtvis lok. I både Göteborg och Mellerud var det ju riktningsväxling så där var lokbytet dessutom ingen stor sak, och även om man teoretisk kunnat fortsätta en bit till efter Kornsjö så var sträckan Kornsjö - Oslo nog rätt lagom lång för ett norskt snälltågslok, och eftersom det ändå var tullvisitation fanns väl tid för lokbytet så det var nog helt naturligt även oaktat ägarförhållandena att byta lok i Kornsjö.

DJ H3 10

av Hans B Keller, Monday, May 06, 2019, 18:25 (1815 dagar sedan) @ Mattias Jansson

DJ H3 10 är på gång i sina hemtrakter. Under sin tjänst på DJ var då loket stationerat i Mellerud?
Tågsammansättning. Persontåg räknar jag med utgick från Mellerud, snälltåg från Göteborg till Oslo Ö gick det sammankopplat med ett annat tågsätt som gick till Falun och delades då i Mellerud. Gick loken över gränsen eller var bytte man lok?. Fanns det vändskiva å tillgå

DJ H3 10 fick ett loknummer då det kom till HNJ. Kom det till HNJ eller SJ 1945. Efter några år så var alla H3 loken på Halmstad-Nässjö. Jag kommer ihåg loken, efter å ha rest med dem på HNJ och varit på kolabryggan i Forsheda och sedan de två till ångstötar när de gick fram till Forsheda station med "Fille" som stins


De tidtabeller jag har under tiden från lokens leverans tills att eldriften kom (från 1922, 1923, 1927, 1930, 1931 och 1939) går det hela tiden två snälltåg, dagparet går på BJ bara Göteborg - Mellerud och åter, medan nattsnälltågen gick till/från Kil varvid det alltså kopplades ihop/isär i Mellerud. Numren var också genomgående på både SJ på Västkustbanan, BJ, DJ och även NSB, men man bytte naturligtvis lok. I både Göteborg och Mellerud var det ju riktningsväxling så där var lokbytet dessutom ingen stor sak, och även om man teoretisk kunnat fortsätta en bit till efter Kornsjö så var sträckan Kornsjö - Oslo nog rätt lagom lång för ett norskt snälltågslok, och eftersom det ändå var tullvisitation fanns väl tid för lokbytet så det var nog helt naturligt även oaktat ägarförhållanden att byta lok i Kornsjö.

———-
Både dag- och nattsnälltågen Göteborg-Oslo drogs till/från Mellerud av BJ H3s. Loket gick sedan
som Pt vidare till/från Åmål med bara en C3b i kroken. Mellerud-Kornsjö drogs tågen av DJ H3
9-11. Från Kornsjö till Oslo användes NSB type 30 (2C-4). Detta gäller till elektrifieringen
under 1930-talet. Sedan blev det ellok BJ Ds och DJ Dk. På norska sidan blev elen klar
först efter 9 april. Där användes bl.a. NSB el-5 och el-8 samt DRB E-32.

Efter 1939 gick DJ H3 bara i godståg på DJ.

DJ H3 10

av Sune Nylén, Monday, May 06, 2019, 22:34 (1815 dagar sedan) @ Hans B Keller

DJ H3 10 är på gång i sina hemtrakter. Under sin tjänst på DJ var då loket stationerat i Mellerud?
Tågsammansättning. Persontåg räknar jag med utgick från Mellerud, snälltåg från Göteborg till Oslo Ö gick det sammankopplat med ett annat tågsätt som gick till Falun och delades då i Mellerud. Gick loken över gränsen eller var bytte man lok?. Fanns det vändskiva å tillgå

DJ H3 10 fick ett loknummer då det kom till HNJ. Kom det till HNJ eller SJ 1945. Efter några år så var alla H3 loken på Halmstad-Nässjö. Jag kommer ihåg loken, efter å ha rest med dem på HNJ och varit på kolabryggan i Forsheda och sedan de två till ångstötar när de gick fram till Forsheda station med "Fille" som stins


De tidtabeller jag har under tiden från lokens leverans tills att eldriften kom (från 1922, 1923, 1927, 1930, 1931 och 1939) går det hela tiden två snälltåg, dagparet går på BJ bara Göteborg - Mellerud och åter, medan nattsnälltågen gick till/från Kil varvid det alltså kopplades ihop/isär i Mellerud. Numren var också genomgående på både SJ på Västkustbanan, BJ, DJ och även NSB, men man bytte naturligtvis lok. I både Göteborg och Mellerud var det ju riktningsväxling så där var lokbytet dessutom ingen stor sak, och även om man teoretisk kunnat fortsätta en bit till efter Kornsjö så var sträckan Kornsjö - Oslo nog rätt lagom lång för ett norskt snälltågslok, och eftersom det ändå var tullvisitation fanns väl tid för lokbytet så det var nog helt naturligt även oaktat ägarförhållanden att byta lok i Kornsjö.

———-
Både dag- och nattsnälltågen Göteborg-Oslo drogs till/från Mellerud av BJ H3s. Loket gick sedan
som Pt vidare till/från Åmål med bara en C3b i kroken. Mellerud-Kornsjö drogs tågen av DJ H3
9-11. Från Kornsjö till Oslo användes NSB type 30 (2C-4). Detta gäller till elektrifieringen
under 1930-talet. Sedan blev det ellok BJ Ds och DJ Dk. På norska sidan blev elen klar
först efter 9 april. Där användes bl.a. NSB el-5 och el-8 samt DRB E-32.

Efter 1939 gick DJ H3 bara i godståg på DJ.

Och inte ens det kanske. I 1945 års tjtdt framföres lokal och fjärrgodstågen av Dk och O lok och snälltågen av Dk eller Ds lok. Det loket som köptes in från SJ och som tillhört UGJ,vad hade det för nummer? Det skrotades väl vid elfieringen. Det benämndes väl också H3.

DJ H3 12

av Sune Nylén, Monday, May 06, 2019, 22:56 (1815 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ser i normalspåriga ånglok att det var DJ H3 12 SJ 1515 OKc UGJ Ba 25 skrotat 1939.

DJ H3 10

av Hans B Keller, Tuesday, May 07, 2019, 00:36 (1815 dagar sedan) @ Sune Nylén

DJ H3 10-11 gick i godståg till 1942 då DJ arrenderades av BJ. De fick då
3-axliga C-tendrar som kom från fd SJ lok Ta/Tb och användes fortsatt i godståg
norr om Åmål och på Dalalinjerna. DJ H3 12, xUGJ, skall ha använts ytterst sparsamt
och gick därför till skrot redan 1939. DJ A3 7-8 slopades också 1939, men fick av
beredskapsskäl inte skrotas. De frisläpptes 1944 och skrotades hos Neimans i
Trollhättan 1945-46./HK

DJ H3 10

av Sune Nylén, Tuesday, May 07, 2019, 11:05 (1814 dagar sedan) @ Hans B Keller

Tvillingloket skrotades av SJ 1935. Om DJ lade upp en del reservdelar vet jag ej.Annars hade man nog problem med detta.:-)