Ytterligare en jag inte klarar. (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Monday, May 06, 2019, 22:47 (1816 dagar sedan)

Hittade denna bild på [link=https://digitaltmuseum.org/021018173492/statens-jarnvagar-sj-undervisningsvagn/media?slide=0]Digitalmuseum/Samlingsportalen[/link] men hittar ingen undervisningsvagn som denna.
Vagnen har korgprofil likt SJs första boggivagnar men SJ har aldrig haft en undervisningsvagn med sådan korg. Nu hade ju GD, UGJ och några banor till vagnar med SJ-profil men hade de en sådan undervisningsvagn 1943. Vagnen har stödstolpar mot lanternintaket likt SJ Co5 och dubbelfönster likt SJ Co1. Igensatta lanterninfönster tyder på efter 1933 då SJ satte igen dem.
/tell

Ytterligare en jag inte klarar.

av Anders Jansson, Tuesday, May 07, 2019, 10:16 (1815 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hittade denna bild på [link=https://digitaltmuseum.org/021018173492/statens-jarnvagar-sj-undervisningsvagn/media?slide=0]Digitalmuseum/Samlingsportalen[/link] men hittar ingen undervisningsvagn som denna.
Vagnen har korgprofil likt SJs första boggivagnar men SJ har aldrig haft en undervisningsvagn med sådan korg. Nu hade ju GD, UGJ och några banor till vagnar med SJ-profil men hade de en sådan undervisningsvagn 1943. Vagnen har stödstolpar mot lanternintaket likt SJ Co5 och dubbelfönster likt SJ Co1. Igensatta lanterninfönster tyder på efter 1933 då SJ satte igen dem.
/tell

Baserat på bildkommentaren "1943 MOTIV: II distr:s undervisningsvagn." gjorde jag en sökning i II distriktets tjänstevagnsrulla från tidigt 1960-tal. Hittade där en undervisningsvagn 626070 (tidigare Bgv 299) tilldelad 5 maskinsektionen. Som ursprung anges HdSJ Co 311. Nämnda vagn byggdes enligt Str 77 om till bangårdsvagn år 1943 efter att ha varit slopad sedan ett antal år.

Ytterligare en jag inte klarar.

av Thomas Tell, Tuesday, May 07, 2019, 19:13 (1815 dagar sedan) @ Anders Jansson

Baserat på bildkommentaren "1943 MOTIV: II distr:s undervisningsvagn." gjorde jag en sökning i II distriktets tjänstevagnsrulla från tidigt 1960-tal. Hittade där en undervisningsvagn 626070 (tidigare Bgv 299) tilldelad 5 maskinsektionen. Som ursprung anges HdSJ Co 311. Nämnda vagn byggdes enligt Str 77 om till bangårdsvagn år 1943 efter att ha varit slopad sedan ett antal år.

Orsa Härjeådalens Järnväg lät Atlas bygga två BCo-vagnar vilka hade SJ vagnsprofil och såg ut som SJ Co1 1907. Vagnarna återgick till Atlas 1911 och blev samma år HdSJ BCo 311 och 312. Den senare vagnen, 312, fick 1920 högvälvt tak, blev efteråt fotograferad och kan ses på Jvm,KAFM00227. Vagnen övertogs av SJ 1932 som lät bygga om vagnen till Co1 1934.

Vagn 311 blev tydligen stående från 1932, anbefalldes till slopning 1937 utan att det utfördes och blev 1943 ombyggd till bangårdsvagn, allt enligt "Väsentliga förändringar" i Str 77.
Allt stämmer här. Kul.
/tell

Ytterligare en jag inte klarar.

av Kjell Friberg, Wednesday, May 08, 2019, 07:46 (1814 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har fått fram att HdSJ C0 311 tilldelades II D 5 Ms för ombyggnad till undervisningsvagn 1942-10-30 men jag har ingen uppgift om när denna ombyggnad utfördes. Uppgiften i Str 77 är som i flera andra fall bara ungefärlig, speciellt för något som skedde runt ett årsskifte.

Ytterligare en jag inte klarar. Nationalmuseum?

av BD, Wednesday, May 08, 2019, 17:41 (1814 dagar sedan) @ Thomas Tell

Baserat på bildkommentaren "1943 MOTIV: II distr:s undervisningsvagn." gjorde jag en sökning i II distriktets tjänstevagnsrulla från tidigt 1960-tal. Hittade där en undervisningsvagn 626070 (tidigare Bgv 299) tilldelad 5 maskinsektionen. Som ursprung anges HdSJ Co 311. Nämnda vagn byggdes enligt Str 77 om till bangårdsvagn år 1943 efter att ha varit slopad sedan ett antal år.


Orsa Härjeådalens Järnväg lät Atlas bygga två BCo-vagnar vilka hade SJ vagnsprofil och såg ut som SJ Co1 1907. Vagnarna återgick till Atlas 1911 och blev samma år HdSJ BCo 311 och 312. Den senare vagnen, 312, fick 1920 högvälvt tak, blev efteråt fotograferad och kan ses på Jvm,KAFM00227. Vagnen övertogs av SJ 1932 som lät bygga om vagnen till Co1 1934.

Vagn 311 blev tydligen stående från 1932, anbefalldes till slopning 1937 utan att det utfördes och blev 1943 ombyggd till bangårdsvagn, allt enligt "Väsentliga förändringar" i Str 77.
Allt stämmer här. Kul.
/tell

Var det den vagnen som var avsedd att disponeras av Nationalmuseum? Troligen blev det ingenting.