Skrotning av lok i Limhamn? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Tuesday, May 07, 2019, 23:49 (1807 dagar sedan)

På följande sida finns en mängd bilder från mestadels MLJ:

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/browseItems?categoryId=11707&categor...


På flera bilder figurerar dels Ub-lok med avmonterade strömavtagare, och dels flera lokomotorer typ Z64, Z61 och Z43/49 (utöver banans egna lok). Vad gjorde de loken där? Skrotning?


Tex på dessa bilder:

Ub-lok

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58826&index=275&tot...

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58822&index=279&tot...

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58804&index=297&tot...

Lokomotorer

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58824&index=277&tot...

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58847&index=254&tot...

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58852&index=249&tot...

På dessa bilder syns även tydligt att MLJ:s eget Z64-liknande lok inte är likadant som SJ:s litt Z64. Vilka modeller var dessa respektive typer?

Skrotning av lok i Limhamn?

av Nitram, Wednesday, May 08, 2019, 00:17 (1807 dagar sedan) @ Bobo L

Ue-loken förefaller ha varit på besök för ommålning i orange-blå färgsättning. De 2 Z64:orna längst till vänster är de 2 man köpte från SJ som till skillnad mot MLJ:s Z6 var moderniserade. Därav det annorlunda utseendet.

Bl a MLJ-lok i Limhamn i modern tid

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, May 08, 2019, 01:26 (1807 dagar sedan) @ Bobo L

På följande sida finns en mängd bilder från mestadels MLJ:

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/browseItems?categoryId=11707&categor...


På flera bilder figurerar dels Ub-lok med avmonterade strömavtagare, och dels flera lokomotorer typ Z64, Z61 och Z43/49 (utöver banans egna lok). Vad gjorde de loken där? Skrotning?


T ex på dessa bilder:

Lokomotorer

Här har man för identifiering god hjälp av Industribaneföreningens loklistor, uppdelade på tillverkare av lok som har använts i nån form av industritjänst:


https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58824&index=277&tot...

Denna bild visar MLJ lokomotor nr 10 med den sista lokomotorn i Z61-serien, byggd som tillv-nr 260 1957 av Kockums för eget bruk. Troligen aldrig märkt utvändigt med nr. Med havererad riktningsväxel överförd 1987 till dåvarande KLJ, dåvarande mf Klippan-Ljungbyheds jvg= nuvarande FVJ, Föreningen Veteranjärnvägen. Skrotad 2008.


https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58847&index=254&tot...

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58852&index=249&tot...

På dessa bilder syns även tydligt att MLJ:s eget Z64-liknande lok inte är likadant som SJ:s litt Z64. Vilka modeller var dessa respektive typer?

Överst syns de båda MLJ 13 och 14, kan nån se vilken som är vilken?
Bakifrån ser 10 och 12 ganska lika ut, troligen 12 som är närmast 13-14:

14 Deutz 55228/1953 fd SJ Z64 346. 1992 MLJ, 2008 Benders, Bålsta
13 Deutz 56330/1956 fd SJ Z64 387. 1992 MLJ, 2008 Benders, Bålsta
12 KVAB 51/1942 fd SJ Z49 123. 1981 tjänstefordon, 1991 MLJ, 1993 SRS, 2002 skrot
11 Deutz 55626/1953, levererad 1954. Också till KLJ, kvar, defekt.
10 Kockums 187/1952. 1994 SRS Spårteknik, 2008 Hörbys JM Entreprenad
1 Nohab 263/1888, efter diverse äventyr till KLJ/FVJ 1993, kvar, fungerande

Vem vet vad som hände dem som inte är skrotade enl ovan och när ev överföring till FVJ skedde?

Förutom att MLJ 11 inte är ombyggd med ny hytt och ev ny Scania-motor som 13-14 så är den stora skillnaden att den är tryckluftstartad, vilket kräver viss skrymmande stationär utrustning förutom förstås att det är en fördel att maskineriet är komplett för övrigt, viss osäkerhet tydligen där.

Anders Lundqvist/SkJ har tydligen tagit någon av MLJ-bilderna, men även Uno Pettersson/KLJ-FVJ har många bilder från MLJ. Månne någon av dessa fotografer också står bakom de foton där ingen fotograf anges? De kanske i så fall också vet när bilderna togs?
/CEO

Bl a MLJ-lok i Limhamn i modern tid

av Olof W, Wednesday, May 08, 2019, 08:53 (1807 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=58824&index=277&tot...


Denna bild visar MLJ lokomotor nr 10 med den sista lokomotorn i Z61-serien, byggd som tillv-nr 260 1957 av Kockums för eget bruk. Troligen aldrig märkt utvändigt med nr. Med havererad riktningsväxel överförd 1987 till dåvarande KLJ, dåvarande mf Klippan-Ljungbyheds jvg= nuvarande FVJ, Föreningen Veteranjärnvägen. Skrotad 2008.

En liten komplettering till Calles utförliga svar.

Denna bild är tagen utanför lokstallet i Limhamn. KLJ hade under en tid ett nära samarbete med MLJ. Gissningsvis har MLJ hjälpt till att hämta loket från Kockums för uppställning i Limhamn innan vidare transport till Klippan där loket tillbringade sina sista år.

/Olof

Bl a MLJ-lok i Limhamn i modern tid

av Göran Enqvist, Wednesday, May 08, 2019, 10:14 (1807 dagar sedan) @ Olof W

Det loket hämtades hos Kockums i samband med MLJ-Jubileet 1989 och drogs sedan med till Klippan med KLJ´s övriga fordon som deltagit under jubileumsveckan. Har för mig att även en mindre lokomotor från Kockums var med i samma transport. Dragkraft från Limhamn till Klippan var S 1277.


/Göran

Kockums-lokomotorer till Klippan

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, May 08, 2019, 11:14 (1807 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Det loket hämtades hos Kockums i samband med MLJ-Jubileet 1989 och drogs sedan med till Klippan med KLJ´s övriga fordon som deltagit under jubileumsveckan. Har för mig att även en mindre lokomotor från Kockums var med i samma transport. Dragkraft från Limhamn till Klippan var S 1277.

/Göran

Tack Göran för klargörande! Den lokomotor som också kom med var Kockums tillv-nr 148/1945 som är en teknisk lillasyster till den stora nr 124/1940, SJ Z69 106, alltså dieselelektriska med Frichs-diesel 115 resp 290hk enl SJ Str 77, 295hk enl "Industrilok i Skåne", det står 170hk i IBF-listan vilket måste vara fel. Den kom 1977 till det då Kockums-ägda fd Helsingborgs Varfs AB, reparationsvarv sedan det sista nybygget 1965. 1985 åter till Kockums i Malmö och sedan till KLJ 1987 (när Kockums köpte SJ Z49 157, Kockums 142/1945, som troligen var enklare att hålla i fungerande skick), och alltså hämtat till Klippan 1989 där den lär ha varit igång vid något tillfälle, men ställdes sedan av och står där fortfarande, tyvärr i vandaliserat skick och tillgängligt för seriös intressent. Annars hotar skrotning.
/CEO

Kockums-lokomotorer till Klippan

av Olof W, Wednesday, May 08, 2019, 13:41 (1807 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Tack Göran för klargörande! Den lokomotor som också kom med var Kockums tillv-nr 148/1945 som är en teknisk lillasyster till den stora nr 124/1940, SJ Z69 106, alltså dieselelektriska med Frichs-diesel 115 resp 290hk enl SJ Str 77, 295hk enl "Industrilok i Skåne", det står 170hk i IBF-listan vilket måste vara fel. Den kom 1977 till det då Kockums-ägda fd Helsingborgs Varfs AB, reparationsvarv sedan det sista nybygget 1965. 1985 åter till Kockums i Malmö och sedan till KLJ 1987 (när Kockums köpte SJ Z49 157, Kockums 142/1945, som troligen var enklare att hålla i fungerande skick), och alltså hämtat till Klippan 1989 där den lär ha varit igång vid något tillfälle, men ställdes sedan av och står där fortfarande, tyvärr i vandaliserat skick och tillgängligt för seriös intressent. Annars hotar skrotning.
/CEO

Var det licenstillverkade Frich loket 148/1945 någonsin igång i Klippan i den bemärkelsen att det rullade eller var det bara motorn som var igång?
Jag har för mig att jag hört något om elfel som uppstått redan hos Kockums eller i Helsingborg. Hos Kockums var kompetensen inom Frichs elsystem då inte mycket större än hos KLJ.

/Olof