Rörliga bilder från EÖJ (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Wednesday, May 08, 2019, 19:58 (1805 dagar sedan)

Rörliga bilder från Eksjö - Österbymo jvg är sällsynta.
På Youtube finns en film från Forsnäs såg där Z4p 313 medverkar i ett minutlångt avsnitt. Det börjar vid minut 5.30.

Klicka här för att se filmen.

Rörliga bilder från EÖJ

av jhje, Wednesday, May 08, 2019, 21:04 (1805 dagar sedan) @ Jöran Johansson

När man var soldat på I12 kom en Z4p körandes med tomvagnar norr ut. Kom dom in tidigt och gick tillbaka norr ut vid lunchtid måntro? Ångloksdraget persontåg mötte man på stationsplanen i Eksjö,alltså spåret mellan stationsbyggnaden och NOJ. Tack för "snutten"

Rörliga bilder från EÖJ

av Kjell Aghult, Thursday, May 09, 2019, 07:35 (1805 dagar sedan) @ jhje

När man var soldat på I12 kom en Z4p körandes med tomvagnar norr ut. Kom dom in tidigt och gick tillbaka norr ut vid lunchtid måntro? Ångloksdraget persontåg mötte man på stationsplanen i Eksjö,alltså spåret mellan stationsbyggnaden och NOJ. Tack för "snutten"

Efter persontrafikens nedläggning "vändes" körningen så att den utgick från Ek. Varannandagstrafik infördes 1962.
Källa: Stig Lundins artikel om banan i äldre AGJ-blad.

Rörliga bilder från EÖJ

av jhje, Thursday, May 09, 2019, 09:53 (1804 dagar sedan) @ Kjell Aghult

När jag såg ångloken var efter 1946. Mamma hade syster utanför Eksjö och då blev det häftiga tågresor Jönköpingsbanan(Pinebo) alltså upp och ned Galtåsen, spårvagnar i Jönköping, häftiga Nässjö med Kalmar tåg, Oskarshamn och så Eksjö. På den tiden fanns det ånglok som stod å pysste i plattformsområdet. Ångloket försvann väl i slutet av 50 talet. På I 12 tiden 60 var det bara Z4p.

Rörliga bilder från EÖJ

av Kjell Aghult, Thursday, May 09, 2019, 15:41 (1804 dagar sedan) @ jhje

När jag såg ångloken var efter 1946. Mamma hade syster utanför Eksjö och då blev det häftiga tågresor Jönköpingsbanan(Pinebo) alltså upp och ned Galtåsen, spårvagnar i Jönköping, häftiga Nässjö med Kalmar tåg, Oskarshamn och så Eksjö. På den tiden fanns det ånglok som stod å pysste i plattformsområdet. Ångloket försvann väl i slutet av 50 talet. På I 12 tiden 60 var det bara Z4p.

Lokomotordrift från januari 1953. Stig L:s artikel var införd i Jernvägsnytt nr 1/1980.