MLJ: Urspårning (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Friday, May 10, 2019, 13:01 (1811 dagar sedan)

På följande sida finns en mängd bilder från mestadels MLJ:

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/browseItems?categoryId=11707&categor...


På de här bilderna syns en halvt omkullvält vagn som grenslat flera spår. Var är detta, och vid vilket tillfälle?

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=59068&index=33&tota...

https://bildarkivet.malmo.se/asset-bank/action/viewAsset?id=59063&index=38&tota...

MLJ: Urspårning

av Magnus21, Friday, May 10, 2019, 13:25 (1811 dagar sedan) @ Bobo L

Bilden är tagen någon gång under 1989 i samband med MLJ:s 100-årsjubileum. Den vita 4-klassvagnen är MLJ 1, och var vid tillfället nyrenoverad. Loket som syns är Sa 1277 och det är idag med MLJ 1 finns idag i Klippan.
Det finns olika versioner av vad som hände. I föreningens medlemstidning stod det att det var en solkurva som låg bakom urspårningen. Andra hävdar att någon av misstag lagt om en växel under vagnen, och med tanke på hur vagnen står så skulle jag säga att det är det som har hänt, men det kan någon annan säkert beskriva bättre.

MLJ: Urspårning

av Göran Enqvist, Sunday, May 12, 2019, 20:24 (1808 dagar sedan) @ Magnus21

Som jag minns det så var det en mycket kort tunga i en växel som var skev och på grund av tryck från fordon med ett visst axelavstånd så hamnade tungan i ett läge så att den inte slöt så att ena boggien gick åt ett håll och den andra in på ett annat spår. Jag kan minnas fel men några år senare spårade B1269 ur med en axel i samma växel just pga att något hjulpar tröck på tungan på ett sådant sätt så den glipade och det var i och med den händelsen som missförhållandet med den korta slitna växeltungan uppdagades och den böts ut därefter.

/Göran

MLJ: Urspårning

av Uno P, Sunday, May 12, 2019, 23:51 (1808 dagar sedan) @ Magnus21

Bilden är tagen någon gång under 1989 i samband med MLJ:s 100-årsjubileum. Den vita 4-klassvagnen är MLJ 1, och var vid tillfället nyrenoverad. Loket som syns är Sa 1277 och det är idag med MLJ 1 finns idag i Klippan.
Det finns olika versioner av vad som hände. I föreningens medlemstidning stod det att det var en solkurva som låg bakom urspårningen. Andra hävdar att någon av misstag lagt om en växel under vagnen, och med tanke på hur vagnen står så skulle jag säga att det är det som har hänt, men det kan någon annan säkert beskriva bättre.

Bilden är inte från MLJs 100-årsjubileum. Den är tagen den 24 juli 1989 under en beställningskörning för SFL i samband med Tall Ships Race. Enligt SRS som åtgärdade spåret så var det värmeutvidgning som hade gjort att spårvidden hade blivit 15 mm för trång. Den grå fjärdeklassvagnen klättrade upp på rälshuvudet och pressade då över växeltungan till rakspår. Detta syntes mycket tydligt på rälen. Tåget hade precis startat och farten var mycket låg. Inga personer kom till skada. Med assistans från Cementas fordonsverkstad var fordonen åter körklara på morgonen dagen efter. Några dagar senare kortade SRS av rälen i anslutning till växeln för att förhindra fler solkurvor.