Tastatur från LME, okänt användningsområde (Historiskt material)

av Emelie, Thursday, May 16, 2019, 13:24 (1800 dagar sedan)

Hej!

Jag undrar om någon vet vad denna LM Ericsson JTK 12112 knappsats har för användningsområde? Jag fick en träff på JTK 12010 (12001) att det har med signalställverk och linjeblocksystem att göra.

[img]https://i1353.photobucket.com/albums/q663/emelie_s_84/skalad%20Infra%20Nord%2012_zpshqdr6raq.jpg[/img]

[img]https://i1353.photobucket.com/albums/q663/emelie_s_84/skalad%20infra%20nord%2012b_zpsbzbvlvao.jpg[/img]

[img]https://i1353.photobucket.com/albums/q663/emelie_s_84/skalad%20infra%20nord%2012c_zps0zaxg8fo.jpg[/img]

Med vänlig hälsning,

Emelie Svensson, intendent, Järnvägsmuseet

Tastatur från LME, okänt användningsområde

av Anders_W, Thursday, May 16, 2019, 15:38 (1800 dagar sedan) @ Emelie

Att den har tio siffror, samt nummerindikatorerna upptill, tyder IMHO på att den använts i tågnummersystem.

När Stockholm fick sina reläställverk på 60-talet (plus/minus ett decennium) ingick det ett nummersystem, så att tågklarerarna visste vilket rött streck på panelen som var vilket tåg. På Stockholm C samt vid varje gränsstation mot "yttervärlden" fanns då en nummertastatur, där man matade in numret på varje tåg som körde in i, eller uppstod i, stlälverksområdet.

Tastatur från LME, okänt användningsområde

av Pelle i Västerås, Thursday, May 16, 2019, 18:40 (1800 dagar sedan) @ Anders_W

Stämmer bra. man matade in eller ur tågnummer.

Tastatur från LME, okänt användningsområde

av 53 Wadsten, Friday, May 17, 2019, 10:44 (1800 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Om jag inte missminner mig fick Cst sitt reläställverk 1965.

Tastatur från LME, okänt användningsområde

av Emelie, Friday, May 17, 2019, 13:35 (1799 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Vad bra, då tror jag att frågan är löst!

Tastatur från LME, okänt användningsområde

av Stefan Skoglund, Friday, May 17, 2019, 13:52 (1799 dagar sedan) @ Anders_W

Att den har tio siffror, samt nummerindikatorerna upptill, tyder IMHO på att den använts i tågnummersystem.

När Stockholm fick sina reläställverk på 60-talet (plus/minus ett decennium) ingick det ett nummersystem, så att tågklarerarna visste vilket rött streck på panelen som var vilket tåg. På Stockholm C samt vid varje gränsstation mot "yttervärlden" fanns då en nummertastatur, där man matade in numret på varje tåg som körde in i, eller uppstod i, stlälverksområdet.

Bilden: vad heter kontakttypen i bakkanten på tastaturet ?

det ser ut som någon industristandard som är bestyckningsbar dvs man kan välja antal stift och deras placering.

Tastatur från LME, okänt användningsområde

av Anders Järvenpää, Wednesday, May 22, 2019, 09:22 (1795 dagar sedan) @ Anders_W

Vilken var tanken bakom texten "IN" och "UR" på knapparna nere till vänster om tastaturen har använts i ett tågnummersystem?

Tastatur från LME, okänt användningsområde

av Stefan Skoglund, Wednesday, May 22, 2019, 09:49 (1795 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Vilken var tanken bakom texten "IN" och "UR" på knapparna nere till vänster om tastaturen har använts i ett tågnummersystem?

Det borde vara för att ta bort nummret från systemet (tåget har upphört) eller lämnat området.

Tastatur från LME, okänt användningsområde

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 22, 2019, 19:09 (1794 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Denna tastatur har förmodligen använts vid en "fjärrinslagningsplats"; en perifer station som kunde mata in tågnummer för tåg som närmade sig Stockholm C. Fjärrinslagningsplatser var t ex Sundbyberg och Tureberg (Sollentuna). Signalingenjör Lejdström utarbetade 1964 en [link=https://ekeving.se/p/sth/rstlv/640319_tagnr.html]beskrivning av tågnummersystemet. [/link]

Av Lejdströms beskrivning framgår att det vid Stockholm C fanns mer omfångsrika tastaturer där operatören kunde adressera alla de tresiffriga tågnummerfälten:
[img]https://ekeving.se/p/sth/rstlv/HW/DescriberKeyboard_Lejdstrom_1965.jpg[/img]
På bilden ovan försöker man alltså mata in tågnummer 128 i fält 040.

Fjärrinslagningsplatserna kunde däremot endast peka ut ensiffriga adresser. Mer behövdes inte eftersom det normalt var tillräckligt att ange om tåget närmade sig Stockholm C på uppspår eller nedspår. Tågnumren hamnade så småningom automatiskt i rätt tågnummerfält i Stockholm C spårplan. Tastaturen på Emelies bilder stämmer väl överens med Lejdströms beskrivning av fjärrinslagningstastatur - det finns en nummerindikator (trasig?) för den ensiffriga adressen och fem indikatorer för det maximalt femställiga tågnumret. De tio sifferknapparna som Lejdström beskriver finns också, liksom två lampor. Däremot nämner Lejdström totalt fyra ytterligare knappar, och ingen av dem heter In, Ur eller A. Men Emelies tastatur är förmodligen en något ändrad senare version, där knapparna fått mer lättbegriplig märkning.

Hela reläställverksanläggningen för Stockholm C beskrivs [link=https://ekeving.se/p/sth/relay-intro.html]här.[/link]

När det elektroniska CTC-systemet (fjärrblockering) togs i bruk försvann väl antagligen de flesta fjärrinslagningstastaturerna, eftersom det fanns gränssnitt för automatisk överföring av tågnummer mellan fjärrblockeringens elektroniska och lokalställverkets reläbaserade tågnummersystem.