En mosse i Småland (Järnväg allmänt)

av jhje, Tuesday, May 21, 2019, 11:56 (1792 dagar sedan)

Forsheda och HNJ.
Mina minnen från Forsheda är från 1945 och framåt och då kommer man ihåg följande:
1. Kolning systemet vid stationen. Dår var det ingen automatik: Kolavagnarna lastades för hand av A. När det var klart drogsvagnar upp på bryggan med vajerspel.
Vattentagningen , vatten från Storån.
Någon som vet när denna anläggning byggdes och när den upphörde( runt1955 då diselloken tog över.


Efter vägövergången mot Bredaryd så fanns det en lastbrygga och där var jag med min farfar och tömde torv och den sändes till Landeryd.. Var det loken på VCJ som eldades med torv?
Då skulle det finnas någon mer torvdepå mellan Landeryd-Falköping.


Torven hämtades från Frillsö mosse utan för Forsheda. Den mossen hade en gång egen järnväg fram till HNJ, säkert en 600mm bana, revs nog redan 1928
All rullande matriel vart tog den vägen?
Kanske någon har littraturhänvisning, skulle så vara tacksam för evt info.

En mosse i Småland

av janis08, Wednesday, May 22, 2019, 14:42 (1791 dagar sedan) @ jhje

Forsheda bränntorvmosse. Bränntorvupptagningen på Frillsö mosse påbörjades 1941 av HNJ. Torven, som var avsedd som ångloksbränsle, utlastades på lastbil vid mosskanten och transporterades till Forsheda stn för omlastning till järnvägsvagnar. Verksamheten upphörde 1947. På mossen fanns torvbanor med spv 600 mm och som dragkraft användes tre motorlok av olika fabrikat. Platsen betecknas 5D19 i Ulf Fjelds "Svenska industrimotorlok 1" (SJK 15, 1974).
Den andra anläggningen, ägd av AB Smålands Mossar, startades redan 1917-18 av Forsheda Torffabriks AB (5D18). 1918 byggdes en 4 km lång 600 mm bana från Frillsö mosse till Forsheda stn. Efter nedläggningen 1933 startade HNJ bränntorvupptagningen, se ovan. Ett ånglok, Zobel 61/1908, inköptes begagnat och 1941 såldes det till ett kalkbrott på Gotland. Skrotat 1952. Även två motorlok trafikerade torvbanorna.

En mosse i Småland

av jhje, Wednesday, May 22, 2019, 16:04 (1791 dagar sedan) @ janis08

Tack för informerande svar. Nu har jag koll och var mest intresserad av den senare avslut 47.
Min far hade rest med skogsbanan fram till Forsheda. Förr fanns det en bro över Storån