Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder (Järnväg allmänt)

av Ulfe, Wednesday, May 22, 2019, 08:20 (1798 dagar sedan)

Finns rälsbussarna kvar hos föreningen?
Finns förbindelsen mellan Sankt Olof och Gärsnäs kvar?

[image]
Brösarp

[image]

[image]
Okänt var bilden är tagen.

[image]
Okänt var bilden är tagen.

[image]

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) - Personvagn

av Peter A, Wednesday, May 22, 2019, 08:28 (1798 dagar sedan) @ Ulfe

Vad är det för personvagn borta vid lokstallet? Det ser nästan ut som en tysk Donnerbüchse.

[image]
Brösarp

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) - Personvagn

av Kjell Friberg, Friday, May 24, 2019, 16:33 (1796 dagar sedan) @ Peter A

Tyvärr har jag inget annat svar än att det är en "Privatbane-C3c". Någon från SkJ får avslöja vad det är för vagn då den varit helt befriad från all identitet när jag undersökt den vid mina besök i Brösarp under förra årtusendet. Klart är att det trots färgen inte är en Donnerbüchse då korgen har träpanel.

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) - Personvagn

av Björn Arvidsson, Friday, May 24, 2019, 16:46 (1796 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tyvärr har jag inget annat svar än att det är en "Privatbane-C3c". Någon från SkJ får avslöja vad det är för vagn då den varit helt befriad från all identitet när jag undersökt den vid mina besök i Brösarp under förra årtusendet. Klart är att det trots färgen inte är en Donnerbüchse då korgen har träpanel.

Vagnen bör vara fd BJ C3b/C3a 166

Från BJs hemsida om BJ fordon

Hos Skånska Järnvägar i Brösarp finns vagn BJ littera C3b nr 166 bevarad.

Vagnen var från början en treaxlig tredjeklass lokaltågsvagn. Tillverkad av Van der Zypen & Charlier, Köln-Deutz 1918. Inregistrerad 1923 som BJ C3b 166. Omlittererad till C3a i samband med borttagning av mittaxel 1936 eller 1937.

Antal sittplatser i 3:e klass: 48 stycken.

Total vikt: 17,6 ton

Axelavstånd: 7 meter

Längd över buffertar: 12,8 meter

Vagnen är en av 15 vagnar med nummer 166 - 180. Tjänstevagn 1956.

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av Peter A, Wednesday, May 22, 2019, 08:35 (1798 dagar sedan) @ Ulfe

Mycket fina bilder. Tack.

Rälsbussarna är enligt uppgift skrotade, och linjen till Gärsnäs ligger kvar.

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av tobbe, Wednesday, May 22, 2019, 12:10 (1798 dagar sedan) @ Peter A

Rälsbussarna(Scadia-Randers) är skrotade efter att ha drabbats av div. driftstörningar och var på slutet i misserabelt skick p.g.a. bristande underhåll. Det finns ett youtube klipp på en körning med Y6 motorvagn S:t Olof - Gärdsnäs på nätet ganska nyligen (gissar jag).
tobbe

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av Wk, Wednesday, May 22, 2019, 17:15 (1798 dagar sedan) @ tobbe

Om det är det här klippet som avses: https://www.youtube.com/watch?v=AQ8xLSQNQc8
... så står det i beskrivningen, att det är från 2007.
Som med flertalet föreningar idag, kan man nog föreställa sig, att de aktiva vid Skånska Järnvägar har en utmaning med att hålla det (stort sett) otrafikerade förbindelsen till Gärsnäs i farbart skick. Jag har ett minne av, att det för omkring 10 år sedan inträffade en urspårning på sträckan.

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av HarryT43228, Wednesday, May 22, 2019, 19:43 (1798 dagar sedan) @ Wk

Jodå i samband med de stora tågdagarna 2008 med besökare från bl.a. en annan Järnvägsförening (BJs?) så spårade tåget ur med lok T21 samt någon av den besökande föreningens vagnar om jag minns rätt. Var där och filmade samtidigt men minnet sviker tyvärr..

Mvh Harry

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av morrgan, Wednesday, May 22, 2019, 20:26 (1798 dagar sedan) @ HarryT43228

Tåget spårade ut 2 gånger på körningen till Gärdsnäs på väg mot Göteborg och Bergslags-Lärje, först 2 sovvagnar som gick sist i tåget och lämnades urspårade på linjen tåget fortsatte 3-4 kilometer till och då spårade T21-loket ur och tåget fick överges och vi fick ta buss hem till Göteborg.

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av HarryT43228, Wednesday, May 22, 2019, 22:40 (1798 dagar sedan) @ morrgan

Så var det. Tack för informationen!

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av HarryT43228, Wednesday, May 22, 2019, 10:33 (1798 dagar sedan) @ Ulfe

Vid ett av mina besök i Brösarp i juli 1999 stod rälsbussar på spåret närmast skogen mitt emot där dagens resturangvagn står uppställd. De såg trötta ut då men ändå intressanta. Åkte för övrigt samma dag i tåg efter J 1393 till Sankt Olof och åter.

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av Jim Hansson, Wednesday, May 22, 2019, 21:28 (1798 dagar sedan) @ Ulfe

Finns rälsbussarna kvar hos föreningen?
Finns förbindelsen mellan Sankt Olof och Gärsnäs kvar?

[image]
Brösarp

[image]

[image]
Okänt var bilden är tagen.

[image]
Okänt var bilden är tagen.

[image]

Samtliga bilder utom den sista tagna i Brösarp. Den sista vid Verkeå-bron söder om Brösarp. Skepparps bv-stuga i bakgrunden.
Jim

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av tobbe, Wednesday, May 22, 2019, 23:01 (1798 dagar sedan) @ HarryT43228

Så vitt jag vet så är J 1393 fortfarande avställd i väntan på nån form av översyn. Enligt vad jag läst nyligen så skall om möjligt båda E2 loken vara i drift samtidigt under sommaren. Tanken är väl om allt flyter att de skall dra aktuellt tåg växelvis vad jag förstår...Rälsbussen skall också rulla i vissa turer enligt sommartidtabellen.
tobbe

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av K Lemming, Thursday, May 23, 2019, 00:58 (1798 dagar sedan) @ tobbe

Loket på bilden är inte J 1393 utan S 1280, vilket också är avställt.

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, May 23, 2019, 17:03 (1797 dagar sedan) @ K Lemming

Loket på bilden är inte J 1393 utan S 1280, vilket också är avställt.

Pannan i S 1280 har undersökts och det finns planer på att låta helrenovera den så att loket åter kan tas i drift.

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av tobbe, Thursday, May 23, 2019, 23:37 (1797 dagar sedan) @ K Lemming

ja, det är ju helt rätt, J-loket har ju inneliggande cylindrar. Har själv rest med S 1280 för ett par år sedan på en av de sista stora tågdagarna i Brösarp.:-) :-) :-) :-)
tobbe

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av 53 Wadsten, Friday, May 24, 2019, 02:20 (1797 dagar sedan) @ tobbe

Härrligt!!!:-) att se gamla "Falsterboaren:-) " 1393.

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av K Lemming, Friday, May 24, 2019, 15:42 (1796 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Härrligt!!!:-) att se gamla "Falsterboaren:-) " 1393.

Men nu var det ju INTE 1393 på bilden.

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av tobbe, Friday, May 24, 2019, 18:32 (1796 dagar sedan) @ K Lemming

Bild 4>> är iallafall en J-maskin (SKJ 4). Kan denna vara J 1393 eller har jag missat någon annan J-maskin i deras samling. Brukar vara därstädes en gång under varje sommarperiod när jag besöker syrran väster om Brösarp inte långt ifrån S:t Olof.
tobbe

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av Ulfe, Thursday, May 23, 2019, 07:35 (1798 dagar sedan) @ Jim Hansson

Tack för platsangivelser och all intressant information. Angående bron över Verkaån fick jag för mej att den låg närmare Brösarp än den gör.
På den här länken syns Skepparps banvaktsstuga från järnvägsövergången strax N.V. om stugan. Google streetview.
https://www.google.se/maps/@55.7252239,14.1429382,2a,75y,123.42h,94.28t/data=!3m6!1e1!3...

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av tobbe, Wednesday, May 22, 2019, 23:55 (1798 dagar sedan) @ Ulfe

Bild 3 visar Y-bussen på ingång till Brösarp station. Observera lokhuset bakom vagnarna. Brösarp är den enda station med ett f.d. beredskapsskjul på denna bana.
tobbe

Skånska järnvägar (Brösarp-Sankt Olof) 1988,1993, 5 bilder

av Erik Andersson, Friday, May 24, 2019, 19:18 (1796 dagar sedan) @ tobbe

Bild 3 visar Y-bussen på ingång till Brösarp station. Observera lokhuset bakom vagnarna. Brösarp är den enda station med ett f.d. beredskapsskjul på denna bana.
tobbe

Beredskapsskjulet är ditflyttat av SkJ. Om jag minns rätt är det två sammanbyggda skjul. Ena delen tror jag har stått i Esseboda på Olofströmsbanan. Eventuellt kommer även den andra delen från den banan.

Den gröna personvagnen på bild 1 är fd BJ C3 166. Den var tjänstevagn när den kom till SkJ under 1970-talet och har aldrig blivit återställd till personvagn. Den finns kvar men korgen är i ett myyyycket dåligt skick. Den har fått agera donator till några andra vagnar. Vill man beskåda en annan vagn ur samma generation har vi dock SJ EC3c 9091 i trafik den är fd LyJ C 6.


På bild 2 torde loket vara S6 1617 (fd MYJ 33). Loket togs ur trafik 1993 pga torrkokning där det lär ha eldats på utan vatten i pannan så att åtminstone takstagen måste bytas. Efter tåget går SJ EC3c 9058 (fd SSJ C 40), SJ C3c 1735, EC3c 9292 (fd MHnJ C 10) och SJ Co5 3230 (fd ÖCJ)
De tre första vagnarna är i trafik än idag.