Lastbil som växellok? (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, May 22, 2019, 16:18 (1773 dagar sedan)

[img]http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/download/file.php?id=21587[/img]

Denna lastbil med flakets bakände troligen förstärkt för att passa mot buffertar användes troligen som växellok.
Bilen är en Scania-Vabis. Mer om bilen på [size=large][b][link=http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=10204]Veteranlastbilar.[/link][/b][/size]
Bilden från videon.

[size=large][b][msg=207293]Tidigare här[/msg][/b][/size]

Lastbil som växellok?

av Bertil Bengtsson, Wednesday, May 22, 2019, 16:30 (1773 dagar sedan) @ BD

Men vad är det för vagn ??
Berra

Lastbil som växellok?

av Ola Ahlström, Wednesday, May 22, 2019, 16:41 (1773 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Men vad är det för vagn ??
Berra

Troligen en MSJ eller MTJ vagn (fd Frankfurt), se boken Svenska Godsvagnar sidan 129.

Ola Ahlström
MAlmö

Lastbil som växellok?

av Bertil Bengtsson, Thursday, May 23, 2019, 15:44 (1772 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jo, jag håller med om att det ser ut som en sådan "Frankfurt" (fast just sådana vagnar som köptes till Sverige för länge sedan fanns såvitt jag vet inte i Tyskland; de vagnar som av DRB/DRG kallades "Frankfurt" såg inte ut så även om alla mått stämde).
Men jag får inte ihop det. "Frankfurt" hade såvitt jag minns det (befinner mig på Mallorca och har inte tillgång till dokumentation) sidoväggar som är en meter höga. Sidoväggens underkant är i linje med lastbilsflakets underkant - och lastbilshyttens tak är i höjd med godsvagnens överkant. Skulle bilens förarhytt inte vara mer än en dryg meter hög?
Godsvagnen liknar, vad höjden beträffar, mer sådana vagnar som kallades "Breslau" eller "Königsberg" (hos DB: Om11, Om31).
Om det inte vore en video, skulle jag trott att bilden är ett montage. Är det en synvilla, någon?
Berra

Lastbil som växellok?

av BD, Saturday, May 25, 2019, 12:18 (1770 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jo, jag håller med om att det ser ut som en sådan "Frankfurt" (fast just sådana vagnar som köptes till Sverige för länge sedan fanns såvitt jag vet inte i Tyskland; de vagnar som av DRB/DRG kallades "Frankfurt" såg inte ut så även om alla mått stämde).
Men jag får inte ihop det. "Frankfurt" hade såvitt jag minns det (befinner mig på Mallorca och har inte tillgång till dokumentation) sidoväggar som är en meter höga. Sidoväggens underkant är i linje med lastbilsflakets underkant - och lastbilshyttens tak är i höjd med godsvagnens överkant. Skulle bilens förarhytt inte vara mer än en dryg meter hög?
Godsvagnen liknar, vad höjden beträffar, mer sådana vagnar som kallades "Breslau" eller "Königsberg" (hos DB: Om11, Om31).
Om det inte vore en video, skulle jag trott att bilden är ett montage. Är det en synvilla, någon?
Berra

Proportionerna höjd-bredd är felaktiga. Bilden är hoptryckt på bredden.

Lastbil som växellok?

av Anders Johansson, Thursday, May 23, 2019, 16:33 (1772 dagar sedan) @ BD

Det är inte så att vagnen defacto står på en vagnbjörn?
Lastbilen ser ut som en av de korta lastbilar som användes vid vagnbjörnshantering.
De flesta var väl iofs av fabrikat Kaeble.

Lastbil som växellok?

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, May 23, 2019, 16:56 (1772 dagar sedan) @ Anders Johansson

Jag tycker det ser ut som att bilden är tagen vid Önneslöv lastplats strax öster om Dalby (km 27,2 med längdmätning från Malmö C; nedlagd 1987) på linjen Malmö-Simrishamn. Dessutom tycker jag att jag känner igen bilen ifråga. När jag åkte mycket på lok på 1960-talet med bl.a. de s.k. stentågen som gick från Önneslöv till Malmö så hade man en sådan lastbil för växling av vagnarna där (tror att den växlade fram en vagn åt gången). Men då var det Mas-vagnar. Bilden är tagen tidigare i så fall och MSJ Hade nog sådana vagnar som ses på bilden.Jag kan inte svära på att det var just den bilen som fanns kvar på 1960-talet men nog liknade den i alla fall bildens bil (kanske jag har råkat fånga bilen på någon bild men hittar inte just nu). Fortfarande är stenbrottet igång men idag går lasten tyvärr på landsväg (vilket medför många tunga transporter mot Malmö och Lund). På 1960-talet fick stentågen mot Malmö ha 1600 ton i kroken och under några år kördes två turer men då var vikten något lägre per tur. Räkna om det till antal lastbilar.... Tågen drogs av ånglok littera E eller diesellok littera T2/T21. Pga brist på T2/T21 blev det ofta ånglok i dessa tåg.

Lastbil som växellok?

av Bertil Bengtsson, Thursday, May 23, 2019, 20:30 (1771 dagar sedan) @ Anders Johansson

Jag tycker också det ser ut som om vagnen står på en vagnbjörn - eller på en överföringsvagn. Sekunderna efter denna vy i videon ser man flera vagnar i rad - alla ser ut som att de står på vagnbjörnar - eller överföringsvagnar!
Berra