Tomteboda rangerbangård 1933 (Järnväg allmänt)

av Thomas Tell, Thursday, May 23, 2019, 11:15 (1772 dagar sedan)

[link=https://digitaltmuseum.org/021018144027/tomteboda-statens-jarnvagar-sj-lokstallarna-och-blindinstitutet/media?slide=0]Här på Digitala museet[/link] finns en bild över Tomteboda bangård 1933. Sedan sju år är Västra stambanan elektrifierad liksom linjen till Hagalund. På bangården ses bara två spår ha kontaktledning men längst bort mot Karlberg syns bryggor för densamma.
Hur hanterades godstågen då och när elektrifierades denna bangård helt?
/tell

Tomteboda rangerbangård 1933

av PeO, Thursday, May 23, 2019, 11:36 (1772 dagar sedan) @ Thomas Tell

I det längsta godståget syns en CF4, men längst ner i bild synes en DF5 gå i ett rad öppna vagnar. Gick även dessa i godståg?

Tomteboda rangerbangård 1933

av Thomas Tell, Thursday, May 23, 2019, 13:29 (1771 dagar sedan) @ PeO

DF5:an ser ut att stå bland av/uppställda vagnar.
/tell

Tomteboda rangerbangård 1933

av Thomas K Ohlsson, Thursday, May 23, 2019, 11:49 (1772 dagar sedan) @ Thomas Tell

Här på Digitala museet finns en bild över Tomteboda bangård 1933. Sedan sju år är Västra stambanan elektrifierad liksom linjen till Hagalund. På bangården ses bara två spår ha kontaktledning men längst bort mot Karlberg syns bryggor för densamma.
Hur hanterades godstågen då och när elektrifierades denna bangård helt?
/tell

Nu gissar jag:

Det fungerade som många kombiterminaler gör idag, endast "änden" av spåren har kontaktledning och där hämtar loken de färdiga tågen. Växling sker med andra lok.
Ankommande godståg från VSB togs in på något av de elektrifierade bangårdsspåren.

/TKO

Tomteboda rangerbangård 1933

av Kent Hedqvist, Thursday, May 23, 2019, 13:26 (1771 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag tror som Thomas. Växling sker huvudsakligen med N-lok. Om jag förstått rätt fortsatte mycket växling med ånglok även på elektrifierade bangårdar under lång tid. Intressant är att det står ett Uc-lok med ackumulatortender nedanför Norra stallet. Det torde också vara en del av växlingskapaciteten.
På den här bilden råder lugnet över bangården. Bilden är tagen en sommarkväll och förutom Uc-loket kan man bara se ett ensamt N-lok vid stallet. Kan den vara tagen under semestern när verksamheten gick på sparlåga?
Kent

Tomteboda rangerbangård 1933

av Thomas Tell, Thursday, May 23, 2019, 13:30 (1771 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Det var väl min tanke också men då återstår frågan om när bangården elektrifierades helt?
/tell

Tomteboda rangerbangård 1933

av Kjell Aghult, Thursday, May 23, 2019, 15:29 (1771 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det var väl min tanke också men då återstår frågan om när bangården elektrifierades helt?

Möjligen 1934, ungefär samtidigt med Hagalund-Uppsala C (Tomteboda-Albano elektrifierades 1937). Även Hallsberg rbg var från början bara delvis elektrifierad. Fullständig eldrift inkopplades först 1932-11-12, 3½ månad efter eldriften på Örebrolinjen.

Tomteboda rangerbangård 1933

av Gunnar Olson, Thursday, May 23, 2019, 14:40 (1771 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Jag tror som Thomas. Växling sker huvudsakligen med N-lok. Om jag förstått rätt fortsatte mycket växling med ånglok även på elektrifierade bangårdar under lång tid. Intressant är att det står ett Uc-lok med ackumulatortender nedanför Norra stallet. Det torde också vara en del av växlingskapaciteten.
På den här bilden råder lugnet över bangården. Bilden är tagen en sommarkväll och förutom Uc-loket kan man bara se ett ensamt N-lok vid stallet. Kan den vara tagen under semestern när verksamheten gick på sparlåga?
Kent

Industrisemester förekom nog inte i så stor omfattning 1933. Lagstagdad semester (på två veckor) kom först 1938.

Tomteboda rangerbangård 1933

av 53 Wadsten, Thursday, May 23, 2019, 16:02 (1771 dagar sedan) @ Gunnar Olson

2 veckors semester lagstadgades 1930 vad jag läste i Jan Jangös bok TÅG.

Lokstallet till vänster i bild?? Hagalund ligger vägg i vägg, eller kan det vara huvudverkstaden.

Tomteboda rangerbangård 1933

av Gunnar Olson, Thursday, May 23, 2019, 17:05 (1771 dagar sedan) @ 53 Wadsten

2 veckors semester lagstadgades 1930 vad jag läste i Jan Jangös bok TÅG.

Såväl band 14 av Bonniers "Den svenska historien", som Svensk uppslagsbok och Wikipedia säger 1938.

Tomteboda rangerbangård 1933

av Torbjorn_Forsman, Thursday, May 23, 2019, 17:31 (1771 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Men det var inte helt ovanligt med två veckors semester tidigare heller. En del arbetsgivare stängde för semester på eget bevåg, och i vissa fall fanns det reglerat i kollektivavtal.

Tomteboda rangerbangård 1933

av Gunnar Olson, Thursday, May 23, 2019, 17:45 (1771 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Men det var inte helt ovanligt med två veckors semester tidigare heller. En del arbetsgivare stängde för semester på eget bevåg, och i vissa fall fanns det reglerat i kollektivavtal.

Enligt källa 1 i min lista var det vanliga för arbetare före 1938 fyra till sex dagar. Även om en del arbetsgivare gav sina arbetare två veckor, liksom tjänstemännen hade enligt sina avtal, så tvivlar att jag på att det hade särskilt stor inverkan på godsmängden på järnvägarna.

Tomteboda rangerbangård 1933

av Lennart Petersen, Tuesday, May 28, 2019, 00:06 (1767 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Men det var inte helt ovanligt med två veckors semester tidigare heller. En del arbetsgivare stängde för semester på eget bevåg, och i vissa fall fanns det reglerat i kollektivavtal.


Enligt källa 1 i min lista var det vanliga för arbetare före 1938 fyra till sex dagar. Även om en del arbetsgivare gav sina arbetare två veckor, liksom tjänstemännen hade enligt sina avtal, så tvivlar att jag på att det hade särskilt stor inverkan på godsmängden på järnvägarna.

I indistrialismens barndom hade ju väldigt många av de anställda rötter från landet så ofta var det nog mer eller mindre nödvändigt att ge arbetarna någon kortare ledighet för att hjälpa till med skörden (!) hemma annars hade det väl mer eller mindre blivit myteri. I det militära hade man ju skördepermis så det satt i. Men som sagt knappast att det påverkade godsmängderna.

Tomteboda rangerbangård 1933

av Bertil Bengtsson, Thursday, May 23, 2019, 20:26 (1771 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hagalund ligger inte "vägg i vägg". Det är bland annat en rätt lång tunnel däremellan. Bostadshusen i bakgrunden är Birkastaden i Stockholm. "Det stora kontoret" vid Tomteboda är ännu inte byggt.
Huvudverkstaden är bakom fotografens rygg, på andra sidan alla spår.
Berra

Tomteboda rangerbangård 1933

av Thomas Tell, Thursday, May 23, 2019, 23:59 (1771 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Huvudverkstaden är bakom fotografens rygg, på andra sidan alla spår.

Vagnverkstaden Tomteboda låg utanför höger bildkant.
/tell

Tomteboda rangerbangård 1933 - Kontrollkontoret.

av S-O Johansson, Friday, May 24, 2019, 19:49 (1770 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

"Det stora kontoret" vid Tomteboda är ännu inte byggt.
Berra

Det är lite lustigt att inte Kontrollkontoret syns för det byggdes ju på 1910-talet. Invigt 1913 tror jag. Vinkeln som gör att det inte syns?

Tomteboda rangerbangård 1933 - Kontrollkontoret.

av Anders Svensson, Saturday, May 25, 2019, 21:31 (1769 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag har försökt detaljgranska bilden lite mer och får det då till att det mörka huset i bakgrunden är kontrollkontoret. De hus som ser vita ut ännu längre bort är Birkastaden. //Anders

Tomteboda rangerbangård 1933 - Kontrollkontoret.

av S-O Johansson, Sunday, May 26, 2019, 18:41 (1768 dagar sedan) @ Anders Svensson

Jag har försökt detaljgranska bilden lite mer och får det då till att det mörka huset i bakgrunden är kontrollkontoret. De hus som ser vita ut ännu längre bort är Birkastaden. //Anders

Så kan det vara om man förstorar upp bilden lite.

Tomteboda rangerbangård 1933

av Lennart Petersen, Monday, May 27, 2019, 23:59 (1767 dagar sedan) @ 53 Wadsten

2 veckors semester lagstadgades 1930 vad jag läste i Jan Jangös bok TÅG.

Lokstallet till vänster i bild?? Hagalund ligger vägg i vägg, eller kan det vara huvudverkstaden.

Du kanske ska läsa lite noggrannare innan du refererar till något. Av nyfikenhet tittade jag i nämnda bok och där står några ord av författarens egna upplevelset sid5: ” Vi kom nästan direkt från skolavslutningen ned till Centralen, vinkade förtvivlade av pappa som måste stanna i staden,det var 1930 och de dyrbara 14 dagarna , ännu ej lagstadgade , måste han ta från första Juli. ”.

Tomteboda rangerbangård 1933

av ztenlund, Tuesday, May 28, 2019, 00:26 (1767 dagar sedan) @ Lennart Petersen

2 veckors semester lagstadgades 1930 vad jag läste i Jan Jangös bok TÅG.

Lokstallet till vänster i bild?? Hagalund ligger vägg i vägg, eller kan det vara huvudverkstaden.


Du kanske ska läsa lite noggrannare innan du refererar till något. Av nyfikenhet tittade jag i nämnda bok och där står några ord av författarens egna upplevelset sid5: ” Vi kom nästan direkt från skolavslutningen ned till Centralen, vinkade förtvivlade av pappa som måste stanna i staden,det var 1930 och de dyrbara 14 dagarna , ännu ej lagstadgade , måste han ta från första Juli. ”.

För att befästa året 1938 så tittade jag i Svensk politik av Per T Ohlsson, och där står det att läsa på s. 270:

"En frivillig men statsunderstödd arbetslöshetsförsäkring och en mer generös folkpensionslag hade beslutats 1934 respektive 1935 och följdes nu av bland annat dyrortsgruppering av pensionerna, behovsprövad moderskapspenning, kostnadsfri förlossningsvård och inkomstbaserat barnbidrag 1937 och nästa år lagfäst semester i två veckor och allmän tandvårdsförsäkring. Den förut provisoriska lagen om åtta timmars arbetsdag blev permanent."

Tillägg: Man kanske kan notera att två veckors semester innebar 12 semesterdagar, i och med att det var sex dagars arbetsvecka.

Tomteboda rangerbangård 1933

av Anders.k., Thursday, May 23, 2019, 22:04 (1771 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Bilden är från 1933 då fanns inga hela tågsätt utan godstågen bestod av vagngrupper till många olika stationer, så man byggde nog grupperna på olika spår och när det närmade sig avgång satte man ihop grupperna till ett helt tåg på dom spåren med kontaktledning

Mvh Anders k

Tomteboda rangerbangård 1933

av 53 Wadsten, Friday, May 24, 2019, 02:18 (1771 dagar sedan) @ Anders.k.

Vad tjänade då lokstallet till, kan det vara en kvarleva innan Hagalund tillkom.

Tomteboda rangerbangård 1933. Elände

av Leif B, Friday, June 07, 2019, 13:01 (1757 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Här på Digitala museet finns en bild över Tomteboda bangård 1933. Sedan sju år är Västra stambanan elektrifierad liksom linjen till Hagalund. På bangården ses bara två spår ha kontaktledning men längst bort mot Karlberg syns bryggor för densamma.
Hur hanterades godstågen då och när elektrifierades denna bangård helt?
/tell


Nu gissar jag:

Det fungerade som många kombiterminaler gör idag, endast "änden" av spåren har kontaktledning och där hämtar loken de färdiga tågen. Växling sker med andra lok.
Ankommande godståg från VSB togs in på något av de elektrifierade bangårdsspåren.

/TKO

Eller snarare el-ände. Så här såg det ut i södra änden av bangården:
https://digitaltmuseum.org/021018148009/tomteboda
https://digitaltmuseum.org/021018182336/delvis-elektrifierad-bangard-tomteboda-vagnverk...
https://digitaltmuseum.org/021018182345/delvis-elektrifierad-bangard-tomteboda-vagnverk...

Tomteboda rangerbangård 1933. Elände

av Thomas K Ohlsson, Friday, June 07, 2019, 14:21 (1756 dagar sedan) @ Leif B

Här på Digitala museet finns en bild över Tomteboda bangård 1933. Sedan sju år är Västra stambanan elektrifierad liksom linjen till Hagalund. På bangården ses bara två spår ha kontaktledning men längst bort mot Karlberg syns bryggor för densamma.
Hur hanterades godstågen då och när elektrifierades denna bangård helt?
/tell


Nu gissar jag:

Det fungerade som många kombiterminaler gör idag, endast "änden" av spåren har kontaktledning och där hämtar loken de färdiga tågen. Växling sker med andra lok.
Ankommande godståg från VSB togs in på något av de elektrifierade bangårdsspåren.

/TKO


Eller snarare el-ände. Så här såg det ut i södra änden av bangården:
https://digitaltmuseum.org/021018148009/tomteboda
https://digitaltmuseum.org/021018182336/delvis-elektrifierad-bangard-tomteboda-vagnverk...
https://digitaltmuseum.org/021018182345/delvis-elektrifierad-bangard-tomteboda-vagnverk...

På den bild som finns i ursprungsinlägget verkar det finnas två genomgående elektrifierade spår längst österut på bangården. På de tre senare bilderna har åtminstone jag svårt att se dessa... Är bilderna tagna vid olika tidpunkter?

/TKO

Tomteboda rangerbangård 1933. Elände

av Leif B, Friday, June 07, 2019, 14:56 (1756 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Här på Digitala museet finns en bild över Tomteboda bangård 1933. Sedan sju år är Västra stambanan elektrifierad liksom linjen till Hagalund. På bangården ses bara två spår ha kontaktledning men längst bort mot Karlberg syns bryggor för densamma.
Hur hanterades godstågen då och när elektrifierades denna bangård helt?
/tell


Nu gissar jag:

Det fungerade som många kombiterminaler gör idag, endast "änden" av spåren har kontaktledning och där hämtar loken de färdiga tågen. Växling sker med andra lok.
Ankommande godståg från VSB togs in på något av de elektrifierade bangårdsspåren.

/TKO


Eller snarare el-ände. Så här såg det ut i södra änden av bangården:
https://digitaltmuseum.org/021018148009/tomteboda
https://digitaltmuseum.org/021018182336/delvis-elektrifierad-bangard-tomteboda-vagnverk...
https://digitaltmuseum.org/021018182345/delvis-elektrifierad-bangard-tomteboda-vagnverk...


På den bild som finns i ursprungsinlägget verkar det finnas två genomgående elektrifierade spår längst österut på bangården. På de tre senare bilderna har åtminstone jag svårt att se dessa... Är bilderna tagna vid olika tidpunkter?

/TKO

Eftersom det är snö på den ena bilden men inte på den andra så är de uppenbarligen tagna vid olika tillfällen men vilken som är äldst vet jag inte.

På snöbilden finns det kontaktledning på spår 1 (om de vara numrerade så, men i vart fall det östligaste spåret, närmast stationshuset). Man ser visserligen bara en stolpe men tråden fortsätter. På sommarbilden ser en rad stolpar längs spår 1 som sedan försvinner bakom lokstallet, så det stämmer mellan bilderna.

På sommarbilden ser man också en stolprad mellan spår 4 och 5 men den saknas på snöbilden. (De spår som bör varit till för ankommande godståg.)

Snöbilden är också lite märklig eftersom det inte syns några stolpar att spänna av kontaktledningen som verkar sluta i stora bryggan ..?

Tomteboda rangerbangård 1933. Elände

av Anders Svensson, Friday, June 07, 2019, 16:20 (1756 dagar sedan) @ Leif B

...


Snöbilden är också lite märklig eftersom det inte syns några stolpar att spänna av kontaktledningen som verkar sluta i stora bryggan ..?


Det verkar dessutom som en del utliggare saknas i bryggorna - kan det vara så att elektrifiering av bangården pågår när (i varje fall snö)bilderna tagits? Undrar //Anders