Västervik, 18/8 1984, 4 bilder (Järnväg allmänt)

av Ulfe @, Fagersta, söndag, maj 26, 2019, 08:07 (30 dagar sedan)

Min bror gjorde en resa Västervik-Växjö T.o.R. näst sista dagen före nedläggningen av persontrafiken. Här är några bilder från Västervik tagna i väntan på tågets avgång mot Växjö.
Klockan på bild 2 visar 8.39

[image]

[image]

[image]

[image]

Västervik, 18/8 1984, 4 bilder

av jhje @, söndag, maj 26, 2019, 10:07 (30 dagar sedan) @ Ulfe

Alltid, lika häftiga och bra bilder. Dagens upplevelse:-)

av 53 Wadsten @, Norrköping, söndag, maj 26, 2019, 11:06 (30 dagar sedan) @ jhje

Trevlig sommarstad med fin station.

av Herbert Paalberg @, söndag, maj 26, 2019, 11:11 (30 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för en fin återblick från svunna dagar Ulfe, gamla NVHJ 22 (SJ L18p 3147) enda kvarvarande ångloket från banan i sin forna glans. Den maskinen var startskottet och drivkraften till dagens TJF där målsättningen var att få den i driftsdugligt skick och vi lyckades över förväntan att färdas med gammal NVHJ material till stor glädje för oss i den ursprungliga saliga blandningen av entusiaster, och detta har vi att tacka förre signalreparatören Wilhelm Häggström som på eget bevåg lyckades rädda lite kvarvarande NVHJ material åt eftervärlden. Den maskinen har gjort ett riktigt hästjobb i föreningen under drygt 50 år i föreningens skötsel och har bl.a varit mitt lilla kärleksfulla skötebarn under alla åren. Utan detta lok hade enligt min mening aldrig föreningen existerat idag då vi endast hade en önskan att spara ångtåget till eftervärlden.
De övriga bilderna visar sammansättningen i tåg 2154 Vk-Vö med avg. Vk 90.00 och bestod av Yp 893-881-900 som jag körde i Vk tur 2152. Yp 900 ägdes redan då av TJF som inköpte den efter en stor kollision tidigare och iordningsställdes av föreningen och uthyrdes till SJ som hade ett stort behov av rullande mtrl sista året innan nedläggningen. Tycker mig skönja en känd tåg-entusiast på plattformen Yngve Nilsson i blå trenshcot, han återfinns på samma plattform även idag i Vk när Kustpilen ankommer, snacka om järnvägsintresse. Som sagt mycket trevliga bilder från de sista dagarna med smalan i SJ regi.
Palle i Vika.:-)

av jhje @, söndag, maj 26, 2019, 11:54 (30 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Visst är väl bangården ombyggd?

av Lennart Fransson @, söndag, maj 26, 2019, 12:02 (30 dagar sedan) @ jhje

Ja.

av Herbert Paalberg @, söndag, maj 26, 2019, 12:10 (30 dagar sedan) @ jhje

Mycket ombyggd verkligen. Dp Vk har idag system H och är utflyttad strax bortom Jenny stn. där linjen övergår i sytem R mot Lp. Sträckan ut mot Vbä är idag system M bortanför Jenny mot Hf. Så dp Vk har inkommande linjer med blandning av system R-H-M, ganska unikt mao. Fjtkl i Nr styr hela dp Vk. Spår 1 har ej längre tre-sken och slutar i en stoppbock i plattformsänden. Spår 2 är den normala vägen in till Vk och angör även till bangården samt till industrispåren djuphamnen men dessa spår används ej längre för tågrörelser. Spår 3 leder in till 891-bangården via en ny plattform och normalspårsfordon kan även de tas in via spår 3 men endast med korta tåg då det står en S-tavla strax innan en entungad växel som avleder smalan upp till deras bangård och stallar/verkstad. Den gamla rälsbusshallen i bildens bakgrund är riven sedan många år och ingår nu i en stor bussangöringsparkering. Det gamla godsmagasinet revs också i samband med ombyggnaden och gamla tågx förvandlades till bx där KLT nu huserar med fikarum för busspersonalen.
Palle i Vika.

av Ulfe @, Fagersta, söndag, maj 26, 2019, 20:05 (29 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack för alla kommentarer och all intressant information, hälsar Ulf o Björn.

RSS-feed av trådar