Linjen Norrköping östra-Söderköping (Historiskt material)

av 53 Wadsten, Wednesday, May 29, 2019, 16:33 (1765 dagar sedan)

Vi hade ostprovning på Söderportens Träffpunkt i eftermiddags och jag kom att prata om järnväg som vanligt och fick av tanterna veta att något av stationshusen mellan Norr och Söderköping idag är permanentbostad, samt att det fans ett lokstall utmed linjen. Någon som vet??

Stationsskylten till Tingstadsby finns uppspikad ovanpå en garageport bredvid Tingstads kyrka, har själv sett den.

Linjen Norrköping östra-Söderköping

av Ulf Pålsson, Wednesday, May 29, 2019, 23:07 (1765 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Svaret finns här.

Namnet 'Kummelby' kommer tydligen från en gård som ligger en bra bit därifrån. Lite märkligt att det aldrig växte upp någon tätort, eller en småort, kring denna station.

Andra järnvägsknutar i Östergötland som inte blev något.

av S-O Johansson, Thursday, May 30, 2019, 23:45 (1764 dagar sedan) @ Ulf Pålsson


Namnet 'Kummelby' kommer tydligen från en gård som ligger en bra bit därifrån. Lite märkligt att det aldrig växte upp någon tätort, eller en småort, kring denna station.

Ytteligare två "järnvägsknutar" i Östergötland blev det heller inte så mycket med. Nämligen Bränninge grenstation mellan MÖJ, Vadstena, och VSBJ, Skänninge, samt Ringstorp grenstation mellan NVHJ, Västervik, och MÖJ, Linköping. Bränninge består idag av ett par hus och Ringstorp har idag c:a 70 invånare.
Säkert finns det fler i andra delar avlandet.
Namnen Bränninge och Kummelby lever av någon anledning kvar idag som namn på sk "kryssstationer" i Storstockholmsområdet. Någon som vet varför de namnen togs till användning igen?

Andra järnvägsknutar i Östergötland som inte blev något.

av Kjell Aghult, Friday, May 31, 2019, 15:04 (1763 dagar sedan) @ S-O Johansson

Namnen Bränninge och Kummelby lever av någon anledning kvar idag som namn på sk "kryssstationer" i Storstockholmsområdet. Någon som vet varför de namnen togs till användning igen?

Troligen då de var lokalt förankrade, ett ortsnamn kan ju finnas på flera håll i landet.
Det fanns t ex ett tredje Bränninge, nära Habo stn i Jönköpingstrakten. Ett andra östgötskt "Kummelby" fanns nära Hogstad på Hästholmenbanan. Min källa "Svenskt Ortslexikon 1974" nämner
dock inte K. i stockholmstrakten.

Ortslexikonet utgavs gemensamt av de tre s k trafikverken, Järnväg, Post och Tele och innehåller vissa sådana data. Jag räddade mitt ex ur en papperskorg vid en kontorsnedläggning.
Finns idag något motsvarande på nätet?

Andra järnvägsknutar ...Rättelse.

av Kjell Aghult, Friday, May 31, 2019, 15:10 (1763 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag skrev av fel i hastigheten: Boken heter Svensk ORTFÖRTECKNING.

Andra järnvägsknutar i Östergötland som inte blev något.

av ztenlund, Friday, May 31, 2019, 16:06 (1763 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Namnen Bränninge och Kummelby lever av någon anledning kvar idag som namn på sk "kryssstationer" i Storstockholmsområdet. Någon som vet varför de namnen togs till användning igen?

Troligen då de var lokalt förankrade, ett ortsnamn kan ju finnas på flera håll i landet.
Det fanns t ex ett tredje Bränninge, nära Habo stn i Jönköpingstrakten. Ett andra östgötskt "Kummelby" fanns nära Hogstad på Hästholmenbanan. Min källa "Svenskt Ortslexikon 1974" nämner
dock inte K. i stockholmstrakten.

Ortslexikonet utgavs gemensamt av de tre s k trafikverken, Järnväg, Post och Tele och innehåller vissa sådana data. Jag räddade mitt ex ur en papperskorg vid en kontorsnedläggning.
Finns idag något motsvarande på nätet?

Även tunnlarna kallas ju Bränningetunnlarna... Bränninge gård har flerhundraårig historia, så det är inte så konstigt. Det finns även ett styck Bränningeån.

Kummelby var också en mycket gammal gård, men det är ju rätt mycket annan bebyggelse på platsen nu. Namnet lever även vidare i Kummelby kyrka.

Andra järnvägsknutar i Östergötland som inte blev något.

av Bengt Löfgren, Friday, May 31, 2019, 17:56 (1763 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Namnen Bränninge och Kummelby lever av någon anledning kvar idag som namn på sk "kryssstationer" i Storstockholmsområdet. Någon som vet varför de namnen togs till användning igen?

Troligen då de var lokalt förankrade, ett ortsnamn kan ju finnas på flera håll i landet.
Det fanns t ex ett tredje Bränninge, nära Habo stn i Jönköpingstrakten. Ett andra östgötskt "Kummelby" fanns nära Hogstad på Hästholmenbanan. Min källa "Svenskt Ortslexikon 1974" nämner
dock inte K. i stockholmstrakten.

Ortslexikonet utgavs gemensamt av de tre s k trafikverken, Järnväg, Post och Tele och innehåller vissa sådana data. Jag räddade mitt ex ur en papperskorg vid en kontorsnedläggning.
Finns idag något motsvarande på nätet?

Detta föranleder mig att ställa en fråga.
För till exempel Karlskoga och Degerfors finns väl etablerade och för åtminstone för den äldre lokalbefolkningen väl kända och fortfarande använda förkortningar:
Karlskoga: Kga
Degerfors: Dfs
Jag har inte lyckats utröna ursprunget till dessa förkortningar. Jag kan tänka mig att det något av de äldre "verken" som ligger bakom.

[link=https://www.google.se/search?source=hp&ei=5E3xXLX7NuyUmwXxhr3AAw&q=kga+dfs&oq=kga+dfs&gs_l=psy-ab.12...1658.4539..5081...0.0..0.82.411.7......0....1..gws-wiz.....0..0j0i131j0i10j0i19j0i22i30i19j33i160.EwtEzWYJi1Y]Exempel[/link]

Andra järnvägsknutar i Östergötland som inte blev något.

av Kanal C, Friday, May 31, 2019, 23:20 (1763 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Detta föranleder mig att ställa en fråga.
För till exempel Karlskoga och Degerfors finns väl etablerade och för åtminstone för den äldre lokalbefolkningen väl kända och fortfarande använda förkortningar:
Karlskoga: Kga
Degerfors: Dfs
Jag har inte lyckats utröna ursprunget till dessa förkortningar. Jag kan tänka mig att det något av de äldre "verken" som ligger bakom.

[link=https://www.google.se/search?source=hp&ei=5E3xXLX7NuyUmwXxhr3AAw&q=kga+dfs&oq=kga+dfs&gs_l=psy-ab.12...1658.4539..5081...0.0..0.82.411.7......0....1..gws-wiz.....0..0j0i131j0i10j0i19j0i22i30i19j33i160.EwtEzWYJi1Y]Exempel[/link]

Jag ser inte en enda fråga...

Andra järnvägsknutar i Östergötland som inte blev något.

av Bengt Löfgren, Saturday, June 01, 2019, 04:04 (1763 dagar sedan) @ Kanal C

Detta föranleder mig att ställa en fråga.
För till exempel Karlskoga och Degerfors finns väl etablerade och för åtminstone för den äldre lokalbefolkningen väl kända och fortfarande använda förkortningar:
Karlskoga: Kga
Degerfors: Dfs
Jag har inte lyckats utröna ursprunget till dessa förkortningar. Jag kan tänka mig att det något av de äldre "verken" som ligger bakom.

Exempel


Jag ser inte en enda fråga...

Inte jag heller.
Då kommer frågan: Vad är ursprunget till dessa förkortningar? Var kommer de ifrån?

Andra järnvägsknutar i Östergötland som inte blev SIGN

av Christer Fredriksson, Saturday, June 01, 2019, 08:08 (1762 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Det fanns regler för hur signaturerna skulle sättas samman!
Under många år sköttes det av Nils Holmgren som var ansvarig för SJF 611.
Grunden var att bygga upp dem med första bokstaven i namnet, sedan första bokstaven i andra stavelsen och sedan sista bokstaven i namnet.
Sedan så fick man pussla med första och sista bokstäverna i de olika stavelserna beroende på lediga kombinationer.
Naturligtvis tillkom undantag av olika skäl!
Men som sagts, det fanns skriftliga regler från början för alla enskilda och statliga järnvägar.

Andra järnvägsknutar i landet som inte blev något.

av Harald, Saturday, June 01, 2019, 08:46 (1762 dagar sedan) @ S-O Johansson

Ytteligare två "järnvägsknutar" i Östergötland blev det heller inte så mycket med. Nämligen Bränninge grenstation mellan MÖJ, Vadstena, och VSBJ, Skänninge, samt Ringstorp grenstation mellan NVHJ, Västervik, och MÖJ, Linköping. Bränninge består idag av ett par hus och Ringstorp har idag c:a 70 invånare.
Säkert finns det fler i andra delar avlandet.

Så här ser Svensbro ut numera: https://kartor.eniro.se/m/BU8RW

Smedberg är ju inte mycket heller, men där var det väl Munkedal som fungerade som järnvägsknuten,

Andra järnvägsknutar i landet som inte blev något.

av Gunnar Olson, Saturday, June 01, 2019, 09:12 (1762 dagar sedan) @ Harald

Det finns flera tiotal exempel på järnvägsknutar i Sverige, som inte är tätorter idag eller aldrig har varit det. Svensbro och Herrhult är kanske de mest utpräglade fallen, då det numera väl inte finns någon bebyggelse alls där.

Andra järnvägsknutar i landet som inte blev något.

av Karlsson, Sunday, June 09, 2019, 19:55 (1754 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det finns flera tiotal exempel på järnvägsknutar i Sverige, som inte är tätorter idag eller aldrig har varit det. Svensbro och Herrhult är kanske de mest utpräglade fallen, då det numera väl inte finns någon bebyggelse alls där.

I Herrhult finns det ett bostadshus ungefär där Inlandsbanan tidigare vek av men så mycket till bebyggelse är det ju inte. Sevedstorp på VÅHJ är ett annat exempel, där fanns bara banvaktsstugan. Sevedstorp räknades väl i och för sig aldrig som egen trafikplats?

Andra järnvägsknutar i landet som inte blev något.

av John T, Sunday, June 09, 2019, 20:17 (1754 dagar sedan) @ Karlsson

Det finns flera tiotal exempel på järnvägsknutar i Sverige, som inte är tätorter idag eller aldrig har varit det. Svensbro och Herrhult är kanske de mest utpräglade fallen, då det numera väl inte finns någon bebyggelse alls där.


I Herrhult finns det ett bostadshus ungefär där Inlandsbanan tidigare vek av men så mycket till bebyggelse är det ju inte. Sevedstorp på VÅHJ är ett annat exempel, där fanns bara banvaktsstugan. Sevedstorp räknades väl i och för sig aldrig som egen trafikplats?

Det var mig veterligen Brittatorp som var grenstationen. Själva förgreningen låg dock vid Sevedstorp.

Andra järnvägsknutar i landet som inte blev något.

av Kjell Aghult, Monday, June 10, 2019, 08:23 (1753 dagar sedan) @ John T

...Sevedstorp på VÅHJ är ett annat exempel, där fanns bara banvaktsstugan. Sevedstorp räknades väl i och för sig aldrig som egen trafikplats?

Det var veterligen Brittatorp som var grenstationen. Själva förgreningen låg dock vid Sevedstorp.

Sevedstorp var enbart infrastrukturell trafikplats, signatursatt Svt i VÅHJ och Set i SJ.
Den kommersiella trafikplatsen var Brittatorp. Oftast sammanföll de båda rollerna, men fler rent infrastrukturella platser fanns: T ex grusgropsväxlar och (till 1959) blockposter: Som väl ännu räknas som trafikplatser i Norge?

Omvänt fanns de s k stoppställena, som aldrig nämndes i Säo: Stod bara i tjänstetidtabellerna. De benämndes normalt med enbart km-tal och saknade följaktligen signaturer. Oftast var de anlagda för resande skolever och kunde bestå av enbart en busshållplatsstolpe med anslagstidtabell. Av- och påstigning - som på en landsvägsbuss - få göras direkt på marken: Förare/konduktör hjälpa äldre.

Andra järnvägsknutar i landet som blev något.

av Granis, Saturday, June 01, 2019, 09:30 (1762 dagar sedan) @ Harald

Lite "OT" då, liksom. Men det finns exempel på tvärtom s a s. Och då inte Stora Samhällen, typ Hallsberg och Rimbo, utan smärre sådana. Men ändå... Just i Roslagen (apropå Rimbo) finns ju Faringe. Detta stationssamhälle -eller egentligen Näsby som det numera återigen står på skylten från Rv 280- är ju numera (trots nämnda skylt) mer förknippat med namnet Faringe än kyrksamhället dryga milen därifrån. I stationssamhället byggdes ju också ett mejeri som sedan blev tvätteri och numera varuhus ("Thuns" ) tack vare järnvägen. Närliggande Almunge påvisar i princip en variant på samma tema: Där blev det också två samhällen (stations- och kyrk-) varav det förstnämnda nog får betraktas som "större" med två affärer och ett värdshus, tidigare även industri. Dessa ligger dock närmare varann än "de båda Faringe". Även detta tack vare järnvägen.

/ L G

Andra järnvägsknutar i landet som blev något.

av Richard Loe, Sunday, June 09, 2019, 20:27 (1754 dagar sedan) @ Granis

Lite "OT" då, liksom. Men det finns exempel på tvärtom s a s. Och då inte Stora Samhällen, typ Hallsberg och Rimbo, utan smärre sådana. Men ändå... Just i Roslagen (apropå Rimbo) finns ju Faringe. Detta stationssamhälle -eller egentligen Näsby som det numera återigen står på skylten från Rv 280- är ju numera (trots nämnda skylt) mer förknippat med namnet Faringe än kyrksamhället dryga milen därifrån. I stationssamhället byggdes ju också ett mejeri som sedan blev tvätteri och numera varuhus ("Thuns" ) tack vare järnvägen. Närliggande Almunge påvisar i princip en variant på samma tema: Där blev det också två samhällen (stations- och kyrk-) varav det förstnämnda nog får betraktas som "större" med två affärer och ett värdshus, tidigare även industri. Dessa ligger dock närmare varann än "de båda Faringe". Även detta tack vare järnvägen.

/ L G

Det finns ju två andra exempel på det på fd SRJ, Rö och Sättraby. I båda fallen blev stationssamhällena mindre än de ursprungliga byarna.

Andra järnvägsknutar i landet som blev något.

av John T, Sunday, June 09, 2019, 20:34 (1754 dagar sedan) @ Richard Loe

Lite "OT" då, liksom. Men det finns exempel på tvärtom s a s. Och då inte Stora Samhällen, typ Hallsberg och Rimbo, utan smärre sådana. Men ändå... Just i Roslagen (apropå Rimbo) finns ju Faringe. Detta stationssamhälle -eller egentligen Näsby som det numera återigen står på skylten från Rv 280- är ju numera (trots nämnda skylt) mer förknippat med namnet Faringe än kyrksamhället dryga milen därifrån. I stationssamhället byggdes ju också ett mejeri som sedan blev tvätteri och numera varuhus ("Thuns" ) tack vare järnvägen. Närliggande Almunge påvisar i princip en variant på samma tema: Där blev det också två samhällen (stations- och kyrk-) varav det förstnämnda nog får betraktas som "större" med två affärer och ett värdshus, tidigare även industri. Dessa ligger dock närmare varann än "de båda Faringe". Även detta tack vare järnvägen.

/ L G


Det finns ju två andra exempel på det på fd SRJ, Rö och Sättraby. I båda fallen blev stationssamhällena mindre än de ursprungliga byarna.

Ett till sådant exempel är Knutby.

Linjen Norrköping östra-Söderköping

av Kjell Aghult, Thursday, May 30, 2019, 08:12 (1764 dagar sedan) @ 53 Wadsten

.....det fanns ett lokstall utmed linjen.....>

Troligen avses den f d målarverkstaden i Kummelby. Huset omgav stickspåret österut från sp 3 (Saknas på Ekevings spårskiss). Enligt "Sveriges lokstationer" uppförd 1914. Huset fanns enligt en gammal anteckning kvar ännu 1957.

Måleriet tycks på sin tid ha ingått i VB verkstad på Norrköping Ö. Efter bildandet av TÖJ 1930 centraliserades dock mycken verkstadstjänst till Finspång, en av rationaliseringsvinsterna.

Linjen Norrköping östra-Söderköping

av Stefan Olsson, Thursday, May 30, 2019, 10:32 (1764 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Målarverkstaden står än idag kvar och är ombyggd till stall av familjen som äger Kummelby station idag.

Kummelby samhälle, om nu ett sådant finns, har numera reducerats än mer. När E22:an fick skilda körfält ansågs utfarten för farlig och togs bort.

Linjen Norrköping östra-Söderköping

av 53 Wadsten, Thursday, May 30, 2019, 12:47 (1764 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Det stämmer helt när du säger det.