Djursholms Ösby? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, May 30, 2019, 16:06 (1764 dagar sedan)

Är [link=https://digitaltmuseum.se/021018339652/resande-vid-persontag-pa-djursholms-osby-station]denna bild verkligen tagen i Djursholms Ösby[/link]? I så fall på vilket spår?

Tåget är ett utan tvekan ett djursholmståg, men det kan inte vara något av de kraftigt krökta spåren 2 och 3 (nuvarande 2 och 1).

Norrut mot Ekeby - Roslags Näsby gick väl knappast så långa djursholmståg? Dessutom var det två tågspår norrut med mittplattform emellan.

På väg söderut från Roslags Näsby på spår 5 (senare spår 3, nu rivet) då? Då tycker jag man skulle se eller åtminstone ana stationshuset till vänster och ställverket och godsmagasinet rakt fram. Dessutom står solen märkligt högt för att stå i nordnordost.

Om inte Ösby, var skulle det kunna vara? Mörby norrut? Germania norrut?

/funderar
Leif

Djursholms Ösby?

av Överkörmästaren, Thursday, May 30, 2019, 17:15 (1764 dagar sedan) @ Leif B

Jag tycker att det mest ser ut som Mörby.

Djursholms Ösby?

av Christer Göransson, Thursday, May 30, 2019, 19:43 (1764 dagar sedan) @ Leif B

Jag är säker på att det är Mörby.

/Christer

Djursholms Ösby? Mörby

av Thomas Tell, Friday, May 31, 2019, 00:01 (1764 dagar sedan) @ Leif B

Jag tror också Mörby.

Se gärna min kommentar längst ner på bildsidan om slutsignalen.
/tell

Djursholms Ösby?

av Olle E, Wednesday, June 05, 2019, 09:51 (1758 dagar sedan) @ Leif B

Mörby norrut känns rätt, fast hette hållplatsen verkligen Mörby när bilden togs..? Ösby lirar inte med dåtidens spårplan med lilla stickspåret mot stationshuset och korsningen Norevägen.

Djursholms Ösby?

av John T, Wednesday, June 05, 2019, 12:40 (1758 dagar sedan) @ Olle E

Mörby norrut känns rätt, fast hette hållplatsen verkligen Mörby när bilden togs..? Ösby lirar inte med dåtidens spårplan med lilla stickspåret mot stationshuset och korsningen Norevägen.

Mörby hållplats har hetat Mörby så länge den har existerat.

Djursholms Ösby?

av Björn Öman, Friday, June 07, 2019, 17:25 (1756 dagar sedan) @ Leif B

Min fantasi skenar iväg: En söndag. Alla är finklädda (t.o.m. pojken som kliver ur vagnen). Kanske har det varit besökstid på sjukhuset och många åker hem. Slutet på 40- eller början på 50-talet.