Det stora amerikanska järnvägsjubileet (Arkiv/forskning/litteratur)

av Christer Brimalm, Sunday, June 02, 2019, 11:20 (1783 dagar sedan)

Den 10 maj firades 150-årsjubileet av sammanbindningen av den första transkontinentala järnvägen i USA.

Eftersom det här är en av de verkligt stora milstolparna i järnvägens historia förvånar det mig att det varit så litet uppmärksammat i svenska medier.
Här på forumet har skrivits om det renoverade Big Boy-loket, men inget om själva jubileet.

Järnvägens betydelse för utveckligen av det moderna samhället kan knappast överskattas.Relativt sett har järnvägen haft större betydelse än bilismen. För koloniseringen av USA och uppbyggandet av landet till en ledande industrination och stormakt har järnvägen haft en helt avgörande betydelse.

Betydelsen av ett landsomfattande och effektivt järnvägsnät var man väl medveten om för hundrafemtio år sedan och den transkontinentala järnvägen (som man började diskutera redan på 1840-talet) var en mycket stor sak. President Abraham Lincoln ansåg att efter att få slut på inbördeskriget och avskaffa slaveriet i sydstaterna var byggandet av den transkontinentala järnvägen den viktigaste frågan överhuvudtaget för USA.

Hur som helst, jag har i alla fall "firat" jubileet genom att läsa en utmärkt bra bok:
"Nothing Like It in the World. The Men Who Built the Transcontinental Railroad 1863-1869" av Stephen E. Ambrose. En fyllig, spännande och faktadiger bok av en mycket kompetent historiker. Den ger inte bara de stora sammanhangen utan man får lära känna de spännande nyckelpersonerna bakom projektet. Man får också veta en massa saker i detalj, t ex hur det gick till när man satte det berömda spårläggningsrekordet "ten miles of track laid in one day".

Den här boken, som kom ut 2001, var nr 1 på New York Times bestsellerlista och Time utsåg den till #1 Nonfiction Book of the Year. (Säg den järnvägsbok som slår det.)

Rekommenderas alltså!